عمیق ترین عکس از کیهان گرفته شد

عمیق ترین عکس از کیهان با جزئیات فراوان که توسط تلسکوپ جیمز وب گرفته شده بود، دیشب رونمایی شد تا چشم انسان در بیکران فضا و زمان، رازهای بیشتری از هستی را کشف کند.

عمیق ترین عکس از کیهان گرفته شد

اولین تصویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وِب دیشب با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و توسط ناسا رونمایی شد. این تصویر، عمیق ترین عکس با جزئیات بسیار از کیهان است که تاکنون گرفته شده است (بیشتر بخوانید).

این تصویر شگفت انگیز، جهان ما را در چندصد میلیون سال پس از مه بانگ (بر طبق تئوری استاندارد کیهان شناسی، جهان ما در حدود 13.8 میلیارد سال پیش از نقطه ای با چگالی، دما و انرژی فوق العاده زیاد بوجود آمد و زمان-مکان از آن پس شروع شد و فضا و اجرام شروع به گسترش و تولید کردند) نشان می دهد. جایی که نور کهکشان ها و ستارگان اولیه شروع به سوسو زدند کردند.

نکته جالب آنکه نور این ستارگان و کهکشان ها 13.5 میلیارد سال در راه بوده اند تا که اکنون توسط تلسکوپ جیمز وب شکار شوند. یعنی ما در این تصویر، به 13.5 میلیارد سال پیش نگاه می کنیم. قدیمی ترین تصویر از کیهان و به نوعی خود ما. بازگشتی به ابتدا.

این تصویر واضح از کیهان، ما را قادر می سازد که با دقتی بالا بتوانیم سیارات قابل سکونت و احیانا موجودات هوشمند را نیز با احتمال بیشتری رصد و پیدا کنیم.

این عکس تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از جهان است که به تصویر درآمده است. به گفته بیل نیلسون، مدیر ناسا، 100 سال پیش انسانها فکر می کردند تنها یک کهکشان در هستی وجود دارد، اما با دانش امروز می دانیم که بی نهایت کهکشان که هر کدامشان میلیاردها ستاره همچون خورشید ما درونشان است، وجود دارد.

تلسکوب جیمز وب با ابعاد بزرگتر و دقت بالاتر نسبت به تلسکوپ هابل که دارای قابلیت تصویربرداری مادون قرمز است می تواند عکس هایی با وضوح بیشتر بگیرد که درک ما را از کهکشان های متولد شده در 200 میلیون سال بعد از مه بانگ افزایش دهد. برای این قابلیت بایستی تلسکوپ، خارج از نویزهای مزاحم گرمایی زمین، کار کند و برای این منظور به خارج از زمین و فراتر از مدار ماه قرار گرفت.

اکنون، چشمان بشر که گویی در فراسوی ماه قرار گرفته اند، با قدرتی بیشتر دارند به آسمان نگاه می کنند. آسمان شب، که رویا می بافت برای ما زمینیان و جستجوی ریشه هامان را در آنجا می کاویدیم اکنون به مدد تلسکوپ جیمز وب و دانش نوین، قدیمی ترین عکس از کیهان را پیش رویمان نهاده تا بشر بداند اولا در کیهانی بیکران، ذره ای بسیار ناچیز است، اما از سوی دیگر همین انسان ناچیز با عقل و دانش می تواند به افق بی انتهای کیهان، به ابتدا، وصل شود./ خبر فوری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها