روانشناسی شخصیت زنان آلفا، امگا، بتا، سیگما، دلتا

شاید اگر ازتون بپرسن که نظرت در مورد خانوما چیه؟ اولین چیزی که به ذهنت میرسه اینه که وااای زن ها خیلی پیچیده هستن.اصلا نمیشه فهمید چی میخوان.اما باور کنین که فهمیدن زن ها کار چندان سختی هم نیست کافیه که یه کم در مورد روانشناسی زنان اطلاعات داشته باشین.

روانشناسی شخصیت زنان آلفا، امگا، بتا، سیگما، دلتا

اما باید به شما آقای محترمی که داری این مطلب و میخونی بگم که کافیه یه کم در مورد همسرت، نوع برخوردی که باهاش داری، سیکل‌های ماهیانه ش و … اگاهی داشته باشی اونوقت میبینی که اونقدرا هم که فکرشو میکردی درک خانوما مشکل نیست.

البته این مقاله فقط مختص آقایون نیست بلکه برای هر خانومی واجبه که این مطالب و بخونه و نسبت به خودش شناخت پیدا کنه.

روانشناسی زنان چیست؟

روانشناسی زنان شاخه‌ای از علم روانشناسی است که در ابتدا بر روی تفاوت بین دو جنس زن و مرد متمرکز بود، اما در حال حاضر به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی‌ای که زنان در طول زندگی با آن روبرو هستند می‌پردازد.

در روانشناسی فمینیستی یا زنان مباحثی مانند کلیشه‌های جنسیتی، رشد جسمی زنان، دیدگاه‌های نظری در مورد شخصیت و سلامت روان زنان، مسائل بهداشتی زنان، تمایلات جنسی، حقوق تولید مثل و بهداشت باروری، ارتباطات کلامی و غیرکلامی در خصوص زنان و روابط صمیمی آن‌ها، روانشناسی شغلی زنان، زنان و رهبری، جنسیت، خشونت علیه زنان و برابری و تغییرات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شخصیت آلفا و بتا و امگا چیست؟

وقتی صحبت از شخصیت به میان می‌آید، حتماً نام تیپ‌های شخصیتی آلفا، بتا، امگا و سایر افراد مانند گاما، دلتا و سیگما را شنیده‌اید. اما از آنجایی بیشتر افراد جزء ۳ تیپ شخصیتی اول هستند می‌خواهند بدانند شخصیت آلفا و بتا و امگا چیست؟ هر زن شخصیت مختلفی دارد که باعث می‌شود رفتار و نحوه واکنش آن‌ها نیز متفاوت باشد. شناخت شخصیت به شما کمک می‌کند تا در مورد خودتان و دیگران بیشتر بدانید. شاید این افراد اطراف شما، رئیس و یا شخصی باشد که خیلی کنجکاوید شخصیتشان را بفهمید. این شش شخصیت در مردان نیز وجود دارد، اما ممکن است در مقایسه با زنان متفاوت باشد.

برخی از ما سعی می‌کنیم از دیگران تقلید کنیم، اما ارزش تلاش کردن را ندارد. شما به همان صورت باقی خواهید ماند و هر چه بیشتر سعی کنید شخصیت خود را تغییر دهید، ویژگی‌های خود را بیشتر سرکوب خواهید کرد. البته تغییر نقاط ضعف شخصیتی نه تنها خوب است بلکه با کمک روانشناس امکان پذیر هم هست.در ادامه این مقاله تک تک تیپ‌های شخصیتی را بررسی می‌کنیم.

روانشناسی شخصیت زنان

شخصیت زنان و مردان، در اوایل کودکی و بعد از آن تحت تأثیر والدین، خواهر و برادر شکل میگیرد. به همین دلیل، تفاوت‌های کمی بین تیپ‌های شخصیتی زن و مرد وجود دارد، اما در روانشناسی شخصیت زنان بر روی تیپ‌های مختلف شخصیت زن‌ها مخصوصا در مورد تیپ شخصیتی آلفا بتا امگا که خیلی‌ها دوست دارند در موردش بدانند مطالعاتی انجام شده است که نتیجه آن در ادامه مقاله بیان می‌شود.

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رابطه، سن دو طرف می‌باشد، جهت مطالعه بیشتر مقاله تفاوت سنی در ازدواج را مطالعه نمایید.

چهار تیپ شخصیتی زنان عبارتند از:

۱- زن بتا

در روانشناسی شخصیت زنان بتا که نسبت به آلفا کمتر شناخته شده اند دارای ویژگی‌های مثبت زیادی هستند. آن‌ها شنوندگانی خوب، افرادی مهربان و لطیف، منفعل و خوش گذران هستند.

دلیل اصلی عدم واکنش و منفعل بودن یک زن بتا این است که بتواند از درگیری جلوگیری کند. زن بتا هنگامی که از او می‌خواهند نظرش را بگوید، یا وقتی با یک بحث احتمالی روبرو می‌شود، ترجیح می‌دهد واکنش نشان ندهد و فقط ساکت بماند.

زن بتا اغلب مضطرب است و فکر می‌کند برای انجام مسئولیت‌ها به اندازه کافی خوب نیست. به همین دلیل این زنان سعی می‌کنند از طریق مهربانی مورد قبول واقع بشوند و از این طریق روابط دوستانه زیادی با دیگران برقرار می‌کنند.

زن بتا همیشه می‌خواهد به دیگران کمک کند تا دوستی و احترام برای خود بدست بیاورد. این شخصیت‌ها همیشه به دنبال یافتن جایگاه خود در میان دوستان هستند.

۲- زن گاما

شخصیت گاما مانند زن آلفا از ارزش خود، آگاه است و نیاز به اثبات چیزی به دیگران ندارد. استقلال طبیعی او باعث می‌شود که همانگونه که در منزل شخصی خود راحت است با دوستانش هم راحت باشد.

زن گاما برای اطمینان از اینکه نیازهایش برآورده می‌شود و می‌تواند راحت زندگی کند، احتمالاً دارای یک فضای سازمان یافته و سبک زندگی خاص خواهد بود. از ایجاد یک منطقه زندگی تمیز و منظم گرفته تا داشتن یک برنامه منظم.

۳-زن دلتا

زن دلتا در روانشناسی شخصیت زنان، خجالتی است و ترجیح می‌دهد بجای مهمانی رفتن در خانه بماند. ان‌ها واقع بین و محتاط هستند. او در برقراری ارتباط با دیگران برای بیان نیاز‌های خود و درک دیگران بسیار مهارت دارد.

۴-زن سیگما

زن سیگما اغلب احساساتی است و احتمالاً بیش از حد به کسی وابسته می‌شود. هنگامی که بخواهد می‌تواند در کانون توجه باشد. ان‌ها وفادار هستند و اگر زمانی برایشان کاری بکنید حتما انرا جبران می‌کنند.

زنان آلفا چه کسانی هستند؟

زن آلفا در گروه خود پیشرو بوده و از نحوه راه رفتن گرفته تا رفتار، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. زن آلفا فردی است که ارزش خود را می‌داند و به آنچه هست افتخار می‌کند.

دختران آلفا به اعمال و احساسات خودشان کاملا مطمئن هستند. آن‌ها حتی اگر در وضعیت‌های پیچیده با وظایف نامشخص قرار بگیرند هم اطمینان دارند که از پس آن کار‌ها بخوبی بر می‌آیند.

زن آلفا همیشه روی اعتماد بنفسش کار می‌کند و همین امر این فرد را برای پشت سر گذاشتن شرایط سخت تواناتر می‌کند. اطمینانی که زن آلفا به خودش دارد باعث می‌شود که رهبران بزرگی باشند و همیشه مورد توجه مردان قرار بگیرند. این زنان برای انجام هرکاری انگیزه دارند.

این زن هرآنچه را که نمی‌داند یاد می‌گیرد و برای آنچه که می‌خواهد تلاش می‌کند. اکثر مدیرعامل‌های خانم دارای تیپ شخصیتی آلفا هستند و از کسی دستور نمی‌گیرند و با قدرت و اقتدار هرکاری را برای رشد و پیشرفت صلاح ببینند انجام می‌دهند. این زنان قادرند تا معاملات بزرگی را با اقتدار منعقد کنند.

زن آلفا نه تنها خودش می‌داند که در هرکاری عالی است بلکه دیگران هم همین فکر را در مورد او می‌کنند. زن آلفا بواسطه اعتماد به نفس و قدرتی که دارد قادر است با توانایی‌های خود و تلاش به موقعیت‌های بهتر دست پیدا کند.

زنان امگا چه کسانی هستند؟

زن امگا باهوش، رمانتیک و درون گرا است و به جای اینکه بیرون برود و دایره اجتماعی خود را مانند یک زن آلفا گسترش دهد، ترجیح می‌دهد روی کاناپه دراز بکشد و تلویزیون ببیند.

زنان امگا در برخورد‌های اول محافظه کار هستند، اما وقتی با کسی دوست می‌شوند راحت‌تر شده و از حریم خصوصی شان صحبت می‌کنند. از آنجاییکه زن امگا معمولا آرام است و در کنار دیگران حس خودش را بخوبی اداره می‌کند. شاید فکر کنید که این زن احساساتی نیست، اما زنان امگا بیش از حد حساس هستند و یکدفعه حسشان فوران می‌کند و متاسفانه به همین دلیل بیشتر دچار مسائل عاطفی می‌شوند. این زنان هوش بالایی دارند و بیشتر اوقات خود را به مطالعه و سرگرمی‌های هیجان انگیز می‌پردازند./بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها