کاترین شکدم و حواشی آن

کاترین شکدم و حواشی آن

 سیف الرضا شهابی 

تحلیلگر سیاسی

در ایران، اکثر حوادث ‌تبدیل به معما می‌شود و در پی آن، هر شخص و گروهی از موافقان و مخالفان بر آن می‌شوند تا معما را مطابق فکر و سلیقه و مواضع جناحی خود ارزیابی کنند و در پی حل آن بر آیند. طبیعی است حل کردن سلیقه‌ای و جناحی که بر پایه حب و بغض استوار است، نه تنها به حل معما کمک نمی‌کند بلکه معما را پیچیده‌تر می‌کند.

یکی از حوادثی که اخیرا تبدیل به معمایی شده سفر خانمی یهودی انگلیسی_ فرانسوی به نام "کاترین شکدم" به ایران و جلب اعتماد تعدادی از مسئولین نظام است و این موضوع، در هفته‌های اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و منشأ بسیاری از اظهارات و شایعات واقعی و غیرواقعی شده است. از چند روز قبل که موضوع این خانم مطرح شد حرف و حدیث‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها گفته شد؛ از جاسوسی ایشان تا برقراری روابط خصوصی و غیرمتعارف با برخی از مسئولین کشوری و لشکری جمهوری اسلامی. فضای مجازی به پخش ادعاها و شایعات مثل همیشه کمک کرد! تا این که شبکه بی بی سی مصاحبه‌ای با این خانم انجام داد و این مصاحبه به حامیان سابق این خانم کمک کرد تا بخشی از شایعات نظیر روابط خصوصی با تکذیب از طرف نامبرده فعلا منتفی اعلام شود.

حضور این خانم به ظاهر محجبه در ایران و برداشتن حجاب در خارج، و تضاد و تناقض در مواضع او هنگامی ‌که داخل کشور بود با زمانی ‌که به خارج رفت و اظهارات تند علیه جمهوری اسلامی در یکی از روزنامه‌های اسرائیلی و مصاحبه با شبکه بی بی سی، با سوالات و ابهاماتی همراه است: 

 

۱. از قدیم گفته‌اند: از تازه مسلمان باید اسقبال کرد و او را محترم دانست ولی نباید پیش‌نمازش کرد! جای تعجب است برخی مسئولین جمهوری اسلامی به سادگی شیفته مسلمان و شیعه شدن او شدند و به او بیش از حد اعتماد کردند و یادداشت‌هایی که به نظر می‌رسد حساب شده بود در رسانه‌ها با ذکر نامش نقل کردند و به این بانو به خاطر اظهاراتش افتخار می‌کردند.

 

۲. اصولا باید به افراد ‌تندرو و آن‌هایی که شعارهای افراطی می‌دهند شک کرد. این خانم تازه مسلمان شده و شیفته تشیع! از آن‌هایی بود که از شیعیان داخلی بلندتر گام برمی‌داشت و همین توجه بیش از حد او به ظواهر دینی می‌توانست سوال برانگیز باشد. برای مثال: در حالی ‌‌که خیلی از شیعیان علاقمند به اهل بیت هنوز در راهپیمایی اربعین شرکت نکرده‌اند ایشان حضوری فعال داشت و خدا می‌داند چقدر اشک ریخته باشد! تا توجه مسئولین را جلب کند.

۳. به روانشناسی سیاسی ایرانیان به خوبی آگاهی داشت یا آگاهش کرده بودند و می دانست مسئولین جمهوری اسلامی از چه مطالبی و چه اعمالی بیشتر خوششان می‌آید همان را می‌گفت و همان کار را انجام می‌داد.

۴. خانم شکدم در مصاحبه‌اش اظهار داشت: جاسوس نبوده است. اگر راست گفته باشد جای شکر دارد و امیدواریم جاسوس نبوده باشد ولی آیا اگر جاسوس بود حاضر می‌شد خودش را به عنوان جاسوس معرفی کند؟ اعتراف به جاسوسی بودن باعث بی‌اعتباری شخصیتش می‌شود و من بعد در محافل سیاسی و ژورنالیستی او را به چشم جاسوس نگاه می‌کنند.

۵. خانم کاترین اگر جاسوس نبود و به ادعای خودش تا کنون سفری به اسرائیل نداشته چرا و به چه دلیل در میان این همه نشریات پر آوازه انگلیسی و فرانسوی مقاله‌اش را به یک روزنامه اسرائیلی داده تا چاپ کند؟

۶. چنانچه این خانم می‌خواست تحقیقی در جامعه ایران انجام دهد می‌توانست با لباس متعارف و حجابی که سایر خارجی‌ها در داخل رعایت می‌کنند و مورد پذیرش جمهوری اسلامی است، وارد شود و تحقیقات خودش را انجام دهد و نیاز به این حجاب سفت و سخت نبود.

قطعا موضوعات و سوالات و ابهامات دیگر برای اشخاصی که پیگیر مسئله هستند وجود دارد و ممکن است در آینده رونمایی بشود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها