دستور تهیه فرنی و مواد لازم آن

فرنی از جمله دسرهایی است که خیلی سریع آماده می شود و در هرزمانی چه تابستان و زمستان می توان سرو کرد. بیشترین زمانی که فرنی را مصرف می کنند، زمان افطار و سحر یا هنگامی است که شخصی دچار سرفه های متعددی می شود و به منظور گرم کردن گلوی او استفاده می کنند. از آنجا که مواد اولیه تهیه فرنی در همه جا قابل دسترس است، تهیه آن خیلی راحت است و هر خانواده ای می تواند در هر زمانی که اراده کند با خرید مواد اولیه، این دسر را تهیه کند؛ حتی این دسر می تواند به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار بگیرید. نکته ای که اهمیت دارد این است که بدانیم که طرز تهیه فرنی چگونه است و مواد لازم حتماً باید به اندازه کافی در تهیه آن به کار برد.

دستور تهیه فرنی و مواد لازم آن

مواد لازم برای تهیه فرنی

– دو عدد لیوان شیر

– چهارقاشق سوپ خوری یا نصف همان لیوان کوچک شکر

– دو قاشق سوپ خوری نشاسته

– گلاب و هل به اندازه کافی (بیشتر برای طعم دهنده است و بهتر است که زیاد استفاده نشود.)

– البته بعضی از خانواده ها از آب به جای شیر استفاده می کنند؛ ولی اگر به دنبال خواص غذایی بیشتر هستید، توصیه ما این است که از شیر استفاده کنید. همچنین می توان برای تهیه فرنی از آرد برنج هم استفاده کرد که در ادامه روش پخت آن را بیان خواهیم کرد.

اما طرز تهیه فرنی چگونه است؟

قدیمی ها در ابتدا نشاسته را با کمی آب شستشو می دانند تا کثیفی های اگر داشت، برطرف شود؛ ولی دیگر نشاسته های امروزی تمیز هستند و نیازی به این کار نیست. در هر صورت اگر قصد شستن و تمیز کردن نشاسته را دارید، باید خیلی سریع مقداری به اندازه نصف استکان آب بر روی نشاسته ریخته و بعد کمی هم بزنید و آن را دور بریزید، فقط نباید اجازه بدهید که نشاسته با آب کاملا مخلوط شود. نکته ای دیگر، فرنی شکل ها و حالت های مختلفی دارد و ممکن است که هر شخصی در خانواده بسته به سلیقه ای که دارد، یک شکل درست کند اما در نهایت همان فرنی درست می شود. ما سعی کرده ایم که در این مقاله، دستور پخت کلی تهیه فرنی را قرار بدهیم.

بعد از تمیز کردن نشاسته، ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه ریخته و سپس نشاسته و شکر را به آن اضافه می کنیم و شعله زیر را روشن می کنیم و خوب هم می زنیم تا گلوله گلوله نشود و زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، گلاب و هل و دیگر مواد را اضافه می کنیم و باز هم می زنیم. بعد از چند دقیقه، فرنی را از روی اجاق گاز بر میداریم.

نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که:

– فرنی خیلی زود سرد می شود و سریعاً باید آن را داخل لیوان بریزید و میل کنید. فرنی اگر داغ باشد، خوردن آن بیشتر از همه لذت دارد.

– می توانید فرنی داغ را داخل قالب هایی ریخته و بعد از اینکه کاملا سرد شد، آن را برگردانید تا یک فرنی قالبی داشته باشد.

– در هنگام تهیه فرنی فقط آن را به هم بزنید تا مانع گلوله شدن آن شوید.

– برای اینکه بتوانید متوجه شوید تا فرنی شما آماده شده است یا خیر، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، فرنی شما آماده است.

– برای تزئین فرنی می توانید از خلال پسته، بادام یا هر چیزی که دیگر شبیه به آن می توانید استفاده کنید.

طرز تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی آرد برنج

برای تهیه فرنی با آرد برنج، همان مراحل قبلی را تکرار می کنیم؛ ولی به جای استفاده از نشاسته، آرد برنج را به کار می بریم.

مواد لازم برای تهیه فرنی آرد برنج

– دو لیوان معمولی شیر پاستوریزه

– دو قاشق سوپ خوری آرد برنج

– یک لیوان (نصف لیوان) آب

– چهار قاشق سوپ خوری شکر

– هل و گلاب به اندازه کافی (به اندازه ای که فرنی شما طعم خوبی بگیرد.)

روش تهیه فرنی آرد برنج

ابتدا شیر سرد را درون یک قابلمه ریخته و سپس شکر و آرد برنج را به داخل آن اضافه می کنیم. سپس آن را بر روی یک شعله کم می گذاریم و آب را اضافه می کنیم. فقط دقت کنید که به طور مداوم باید فرنی را هم بزنید تا آرد برنج گلوله گلوله نشود. در نهایت وقتی که غلظت فرنی به حد نرمال رسید، هل و گلاب را اضافه کرده و باز به هم بزنید و بعد از ده دقیقه، آن را از روی اجاق برداشته و میل کنید.

طرز تهیه فرنی برای نوزادان

در تهیه فرنی از آنجا که از شیر و نشاسته استفاده شده است و هر کدام دارای مواد مغذی و ویتامین هستند، یکی از بهترین مواد غذایی کمکی برای نوزادان و کودکان خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه فرنی برای نوزادان

– شیر به اندازه ۲۴۰ سی سی یا یک پیمانه شیر خشک

– آب یک فنجان

– آرد برنج یک قاشق غذاخوری

– شکر نصف قاشق مرباخوری

روش تهیه فرنی برای نوزادان

ابتدا آرد برنج را با آب مخلوط کرده و بر روی اجاق قرار دهید تا خوب به هم بزنید که اولاً هم آرد برنج شما گلوله گلوله نشود و هم اینکه به غلظت مورد نظر برسد. بعد شکر را به آن اضافه کنید و با به هم بزنید. زمانی که فرنی به غلظت مورد نظر رسید، آن را بردارید و اجازه بدهید کمی سرد شود و سپس شیر خشک را به آن اضافه کنید و باز به هم بزنید.

اگر قصد استفاده از شیر معمولی را دارید، بهتر است که آن را قبل از مصرف بجوشانید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. همچنین توصیه می شود که نوزادان از ۵ یا ۶ شش ماهگی به بعد، فرنی را آن هم تحت نظر پزشک خود مصرف کنند.

البته بعضی از افراد توصیه می کنند که از شکر نباید برای تهیه فرنی نوزادان استفاده کرد. استفاده خیلی کم از شکر برای فرنی مشکلی ندارد ولی باز هم توصیه می کنیم که حتماً طبق دستور پزشک نوزاد خود، اقدام به این کار را کنید.

طرز تهیه فرنی مجلسی

طرز تهیه فرنی مجلسی

طرز تهیه فرنی مجلسی مانند روش های تهیه قبلی است، فقط تفاوت در تزئین و دورچین کردن آن است. بعد از اینکه فرنی شما آماده شد و برای اینکه یک فرنی مجلسی داشته باشید، آن را درون یک قالب بریزید و اجازه بدهید تا سرد شود، سپس فرنی را بر روی یک ظرف برگردانید و آن را با خلال پسته، خلال بادام و چیزهای دیگر تزئین کنید و در کنار دیگر دسرها در مهمانی خود قرار بدهید.

برای اینکه یک فرنی خوشمزه مجلسی داشته باشید، می توانید از هل و گلاب در هنگام پخت استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که از قالب های با شکل های زیبا استفاده کنید تا سفره زیباتری داشته باشید.

طرز تهیه فرنی زعفرانی

دستور پخت فرنی زعفرانی مانند دستور پخت های قبلی است و تفاوت آن، به کار بردن یک دوم قاشق چایخوری زعفران دم کرده است. وقتی که فرنی شما به غلظت اولیه خود رسید، می توانید به در کنار اضافه کردن هل و گلاب، زعفران هم اضافه کنید و هم بزنید. بعد از ده دقیقه، شما یک فرنی زعفرانی خواهید داشت.

فواید خوردن فرنی

حال که طرز تهیه فرنی آشنا شدید، بهتر است که خواص این ماده غذایی را بدانید:

– فرنی یک دسر است که در داغ خوردن آن در فصل زمستان به افرادی که سرما خوردند یا گلودرد دارد، توصیه می شود؛ البته بهتر است که از نوع فرنی ساده استفاده کنید.

– فرنی یک ماده مغذی است که حاوی ویتامین ب است و ازاین رو هم برای کودکان و بزرگسالان، خوردن آن توصیه می شود.

نتیجه گیری

فرنی یک دسر خوشمزه است که می توان آن را در تمام فصول سال مصرف کرد. به علت خاصیت غذایی بالایی که دارد، یک غذای کامل برای کودکان نیز در نظر گرفته می شود. برای تهیه فرنی نیز از نشاسته یا آرد برنج به همراه شیر یا آب استفاده می کنند و فقط نکته ای را که باید در نظر داشته باشید، به هم زدن مداوم آن است تا نشاسته و آرد برنج شما گلوله گلوله نشود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها