شستن لباس نو پیش از پوشیدن حتما ضروری است

رنگ های مصنوعی معمولا در پس واکنش های آلرژیک قرار دارند. آنها بیشتر در پارچه های مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون وجود دارند. و یک لباس نو شسته نشده حاوی میزان بیشتری از این رنگ ها است.

شستن لباس نو پیش از پوشیدن حتما ضروری است

 پوشیدن لباس های نو می تواند احساس خوبی در انسان ایجاد کند. اما شاید یک پرسش همواره ذهن ما را به خود مشغول کند که آیا پیش از پوشیدن لباس نو نیازی به شستن آن هست؟

 بیشتر لباس هایی که جدید خریداری می کنیم، مسیری طولانی را در جهان طی کرده اند تا به دست ما برسند، در رنگ ها غوطه‌ور بوده اند، از پارچه هایی پر از مواد شیمیایی تولید شده اند و همچنین ممکن است پیش از ما چند نفر در اتاق پرو فروشگاه آن را به تن کرده باشند.

اساسا، لباس های نو یکی از بدترین کابوس ها برای افرادی است که از میکروب ها وحشت دارند.

به رغم تمام این نگرانی ها، به ندرت پیش می آید که پیش از پوشیدن لباس نو آن را بشوییم. اما شاید زمان تغییر این شرایط فرا رسیده باشد. در ادامه با برخی دلایل که از پشتیبانی علمی نیز برای شستشوی لباس نو پیش از پوشیدن آن برخوردار هستند، بیشتر آشنا می شویم.

درماتیت تماسی

اگر تجربه شکل گیری یک راش پوستی مرموز را دارید، این احتمال وجود دارد که با یک مورد درماتیت تماسی مواجه شده باشید. درماتیت تماسی یک راش پوستی است که چند روز پس از مواجهه پوست با یک آلرژن شکل می گیرد. از آنجایی که راش پوستی چند روز پس از تماس با ماده آلرژی‌زا ظاهر می شود، تشخیص دلیل اصلی آن دشوار است. اما در موارد بسیاری رنگ لباس نوی شما دلیل بروز این شرایط است.

رنگ های مصنوعی معمولا در پس واکنش های آلرژیک قرار دارند. آنها بیشتر در پارچه های مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون وجود دارند. و یک لباس نو شسته نشده حاوی میزان بیشتری از این رنگ ها است.

از این رو، اگر قصد دارید تکرر بروز راش های پوستی مرموز که دلیل شکل گیری آنها را نمی دانید را کاهش دهید، لباس نو خود، به ویژه لباس های ورزشی را پیش از پوشیدن بشویید. لباس های ورزشی احتمال بیشتری دارد از پارچه مصنوعی تولید شده باشند. تعریق هنگام ورزش موجب می شود تا رنگ سریع‌تر از لباس خارج شود.

آلرژی های جدید

فرض کنید در حال دوچرخه سواری در یک مسیر کوهستانی هستید و به واسطه زمین خوردن پوست زانوی شما خراشیده می شود. در ادامه همان روز زمانی که به خانه باز می گردید، شلوار راحتی جدیدی که خریداری کرده اید را می پوشید و مشغول تماشای تلویزیون می شوید. رنگ از شلوار نو شما می تواند به زخم نفوذ کرده و محرکی برای یک آلرژی جدید باشد.

این اتفاق زیاد رخ نمی دهد، اما اگر رنگ لباس وارد یک زخم باز شود، احتمال شکل گیری یک واکنش سیستم ایمنی که حساسیت مداوم را موجب می شود، وجود دارد. پس بهتر است خطر نکرده و پیش از پوشیدن لباس نوی خود آن را بشویید.

مواد سرطان‌زا

شاید ترسناک‌ترین چیزی که درباره لباس های نوی ما وجود دارد، این است که حاوی مواد بالقوه سرطان‌زا هستند. مطالعه ای در سال 2014 در سوئد نشان داد که 94 درصد نمونه های لباس جمع آوری شده حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام کینولین هستند. چندین مطالعه با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کینولین رشد تومورها را در موش ها تحریک می کند. در نتیجه، سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا آن را به عنوان یک عامل سرطان‌زای احتمالی برای انسان دسته بندی کرده است. سطوح بالایی از کینولین در پلی استر وجود دارد. از این رو، لباس های تهیه شده از آن باید به خوبی شسته شوند.

متاسفانه کینولین تنها ماده بالقوه سرطان‌زای موجود در لباس شما نیست. لباس جدید شما می تواند حاوی مواد شیمیایی دیگر مانند نیتروآنیلین ها و بنزوتیازول ها نیز باشند که در مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی ارتباط آنها با سرطان و مسائل سلامت دیگر مشاهده شده است. شستشوی لباس ها می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در آنها را کاهش دهد.

مواد شیمیایی دیگر

اگر مواد سرطان‌زایی که پیشتر به آنها اشاره شد برای شستشوی لباس نو پیش از پوشیدن آن کافی نیستند،توجه داشته باشید که بسیاری مواد شیمیایی دیگر می توانند در لباس شما وجود داشته باشند. مواد ضد لک شدن، عوامل ضد چروک شدن، مواد نرم کننده و مواد تثبیت کننده رنگ از دیگر گزینه هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

در واقع، یک ماده شیمیایی وجود دارد که ممکن است با آن به نوعی آشنا باشید: فلوروسورفکتانت ها یا مواد شیمیایی PFAS. این مواد شیمیایی برای لباس های ضد آب استفاده می شوند. همچنین، آنها در فرش، نخ دندان، و مبلمان نیز وجود دارند. آنها با طیف گسترده ای از مشکلات سلامت، از جمله سرطان های کلیه و بیضه، بیماری تیروئید، کلسترول بالا، وزن کم هنگام تولد، کاهش باروری، و اثرات بر سیستم ایمنی پیوند خورده اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها