رتبه بندی معلمان چگونه صورت می‌گیرد؟

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش که به مناسبت دهه فجردر مدرسه رفاه حاضر شده بود با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان گفت که این طرح به زودی اجرایی می‌شود.

رتبه بندی معلمان چگونه صورت می‌گیرد؟

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ انقلاب در مدرسه رفاه با تبریک دهه مبارک فجر، اظهار کرد: 12 بهمن، روز بسیار بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است؛ روز استقبال باشکوه مردم ایران از امام(ره) و پیوند وسیع و عمیق امام و امت است.

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: آنچه که وعده کرده بودیم تا طرح رتبه‌بندی که مورد مطالبه همکاران بود، اجرایی شود، خوشبختانه اجرایی شد و عنوان کردیم که از اول مهر اعمال می‌کنیم که تمام معوقات را از اول مهر محاسبه کردیم و در حقوق دی فرهنگیان پرداخت شد.

* آزمون رتبه اول نظام رتبه‌بندی برگزار شد

حاجی‌میرزایی ادامه داد: افرادی که در رتبه اول قرار می‌گرفتند، باید در آزمون شرکت می‌کردند که دوشنبه هفته گذشته آزمون آنها برگزار شد و ان‌شاءالله در همین ماه امتیازات آنها را محاسبه کرده و حقوق آنها را پرداخت خواهیم کرد.

وی به اشکالات نظام رتبه‌بندی اشاره کرد و افزود: وقتی یک طرح به این بزرگی در سطح بیش از 700 هزار نفر برگزار می‌شود، ممکن است شرایط برخی تطبیق لازم را نداشته باشد که چند مشکل مطرح شد؛ موضوع اول طرح تعجیل بود که کسانی که در یک رتبه‌ای توقف کرده بودند، اگر در منطقه محروم یا روستایی خدمت می‌کردند، این دوره توقف کوتاه می‌شد و این دوره توقف را در رتبه‌بندی اعمال کردیم.

* مشکل امتیاز رتبه بعدی در رتبه‌بندی حل شد

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی فرهنگیان در مهر و روزهای پس از آن به رتبه بعدی ارتقا پیدا می‌کردند ولی چون ما از اول مهر رتبه‌بندی را اعمال کردیم، آنها در رتبه‌ قبلی بودند که پیگیری شد و این افراد می‌توانند از امتیاز رتبه بعدی در رتبه‌بندی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: فرهنگیانی هستند که مأمور به دانشگاه فرهنگیان و مراکز دیگر بودند که تحت پوشش رتبه‌بندی قرار نمی‌گرفتند که این دایره شمول رتبه‌بندی افزایش یافت اما همکاران آموزشی که در مشاغل اداری هستند، باید انتخاب کنند که در این مشاغل می‌مانند یا به آموزشی بر می‌گردند که تا مهر 99 فرصت دادیم تا در واحدهای آموزشی استقرار یابند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: آن دسته از معلمانی که می‌خواهند کماکان در پست اداری باقی بمانند باید از مزایای کارکنان اداری استفاده کنند؛ ضمن اینکه اعداد و ارقام را از همه استان‌ها خواستیم که چه تعداد از معلمان می‌خواهند در اول مهر به کار آموزشی بپردازند و متناسب با اعداد و ارقام، تعدیل‌های لازم را اعمال خواهیم کرد.

* پیگیری رتبه‌بندی برای بازنشستگان نیمه اول امسال

وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکل دیگر نیز درباره بازنشستگانی است که در نیمه اول سال بازنشسته شدند که چون رتبه‌بندی از اول مهر اعمال شد، این افراد تحت پوشش قرار نگرفتند.

وی افزود: موافقیم که این افراد از امتیازات رتبه‌بندی برخوردار شوند و بر این اساس به هیأت ممیزه که در آیین‌نامه برای بررسی این موضوعات تعیین شده است، مأموریت دادم که با حداکثر مساعدت تلاش کنند تا همکارانی که در سال 98 بازنشسته شدند اعم از اینکه در نیمه اول یا نیمه دوم سال بازنشسته می‌شوند بتوانند از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند که البته هنوز قطعی نشده است اما امکان قانونی را بررسی می‌کنند.

* پیش‌بینی 4 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در سال آینده

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «بودجه سنواتی این طرح برای کل سال است و چرا از اول مهر اجرایی شد؟»، گفت: 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نظام رتبه‌بندی گذاشتند که منحصرا می‌توانستیم در نیمه دوم سال اجرا کنیم و برای سال آینده نیز 4 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و از ابتدای سال‌جاری کماکان رتبه‌بندی معلمان استمرار پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: معلمان در این مرحله، در رتبه‌‌های قبلی تطبیق پیدا کردند ولی ارتقا مستلزم این است که در آزمون‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی شرکت کنند و  ویژگی‌های لازم را برای ارتقا به رتبه‌ بعدی کسب کنند.

* هر ماه 3500 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: تمام همکارانی که ما با کار می‌کنند چه به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی، حقوقشان را سر ماه دریافت می‌کنند و ما هر ماه 3500 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم و اتفاقا حقوق فرهنگیان جزو اولین حقوق‌هایی است که در سطح کشور پرداخت می‌شود.

وی افزود: تعدادی از معلمان هستند که چون ما نیاز به معلم داریم به صورت حق‌التدریس، بخشی از وقت خود را به ما اختصاص می‌دهند که آن میزان را نتوانستیم پراخت کنیم چون اعتبارش از محل دیگری تأمین می‌شود ولی تلاش می‌کنیم که بدون بدهی به سال بعد برویم.

* منطقی نیست از هر حقوقی 45 درصد کسر شود

حاجی‌میرزایی در خصوص گلایه دانشجومعلمان از کسر 45 درصد از حقوقشان، گفت: گروهی را مأمور کردم که در این خصوص بررسی کنند و الان همین 45 درصد نیز جوابگوی غذا و استراحت دانشجومعلمان نیست؛ به طور مثال سه وعده غذا حدود 12 هزار تومان در روز می‌شود که همه می‌دانیم هزینه‌ها بیشتر است اما چون ممکن است حقوق دانشجومعلمان همانند همکاران دولتی همواره افزایش پیدا کند، منطقی نیست از هر حقوقی 45 درصد کسر شود که در این راستا آن گروه، ارزیابی از میزان هزینه‌ها به عمل می‌آورد و بزودی این موضوع را سازماندهی می‌کنیم.

وی در خصوص افتتاح مدارس در سال‌جاری افزود: حدود ۲۰ هزار کلاس درس را در مهر ۹۸ افتتاح کردیم و پیش بینی شده ۱۰ هزار کلاس درس هم در بهمن افتتاح شود. وعده کرده بودیم مدارس خشت و گلی را جمع کنیم که تعداد محدودی در سیستان و بلوچستان باقی مانده که سیل کار را تأخیر انداخت و امید است بهمن جشن حذف مدارس خشت و گلی را برگزار کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها