حال و هوای مدارس اقلیت در کشور چگونه است؟

مدارس اقلیت مذهبی و به ویژه ارامنه به مناسبت جشن سال نوی میلادی و کریسمس حال و هوای متفاوت با سایر مدارس را تجربه می‌کند.

حال و هوای مدارس اقلیت در کشور چگونه است؟

درخت کاج تزیین شده، سورتمه، بابانوئل و گوی‌های رنگی این روز‌ها بیشترین مخاطب را دارند، همان نماد‌هایی که خبر از کریسمس و سال نو میلادی می‌دهند و به لطف هشتگ‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که مرز‌های جغرافیایی را در نوردیدند، در سراسر دنیا حتی کشور‌هایی مثل ایران که سنخیت فرهنگی و دینی چندانی با این مراسم ندارد، رونق پیدا کرده است.

با وجود این اوضاع و احوال در کشور و حتی با در نظر گرفتن ویترین‌های رنگارنگ مغازه‌ها و مراکز فروش و انواع و اقسام رد و بدل پیام‌های کریسمس و سال نو میلادی، این مناسبت برای همگان پر رنگ و لعاب نیست و در این میان نباید هموطنان اقلیت مذهبی را نادیده گرفت، همان افرادی که این روز‌ها به مدد فناوری‌های جدید و دهکده جهانی، با هم کیشان خود در جای جای دنیا همراه هستند و مراسم خود را با حال و هوای بهتری برگزاری می‌کنند.

مدارس اقلیت‌های مذهبی هم از حال و هوای کریسمس و سال نو بی‌نصیب نیستند؛ همان مدارسی که شاید تعدادشان کم باشد، اما شور و شوق‌شان برای کار‌های آموزشی و پرورشی عمیق و پر رنگ به نظر می‌رسد.

رد پای عمیق مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی در مدارس

مدارس ویژه اقلیت‌های مذهبی به ویژه ارامنه در کشور تعدد زیادی ندارد و آنطور که والدین دانش‌آموزان این قشر می‌گویند در پایتخت هم اغلب در مناطق ۳،۶ و ۸ مدارس اقلیت‌ها برپاست و البته همین تعداد هم برای دانش‌آموزان کفایت می‌کند.

مدارس اقلیت‌ها و اختصاصا ارامنه صرفا ویژه دانش‌آموزان با همین دین است و سایر ادیان اجازه تحصیل در این مدارس را ندارند و براساس آنچه که یکی از معلمان دینی مدارس ارامنه به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت:  تمام مناسبت‌های دینی و فرهنگی در این مدارس برگزار می‌شود حتی در تقویم آموزشی این مدارس تعطیلی مناسبت‌های مختلف جدا از تعطیلات رسمی کشور لحاظ می‌شود و این مدارس حدود هشت روز تعطیلی هم با احتساب برنامه‌های مذهبی‌شان دارند و بر همین اساس سال نوی میلادی هم مدارس تعطیل می‌شوند.

این خانم معلم درباره آموزش درس دینی به دانش‌آموزان اقلیت که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، بیان کرد که دوره آموزشی هر هفته جمعه برای آن‌ها برگزار می‌شود تا آموزش‌های لازم را ببینند.

یکی از والدین دانش‌آموزان ارامنه که چند سالی است در اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه هم فعالیت دارد درباره اجرای برنامه‌های فرهنگی و پرورشی در مدارس گفت: به گونه‌ای برای مناسبت‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌شود که دانش‌آموزان کاملا با این برنامه‌ها آشنا باشند و هرگز این برنامه‌ها برایشان کمرنگ نخواهد بود.

مشکلات دانش‌آموزان ارامنه چیست؟

مشکلات مزمن آموزش و پرورش از قبیل کمبود فضای آموزشی و سرانه دانش‌آموزی گرفته تا برنامه درسی و کمبود اعتبارات معضلی مشترک میان تمام مدارس است خواه اقلیت باشد یا اکثریت؛ چراکه در تمام مدارس دایر کشور برنامه درسی و روند آموزشی ثابتی داریم.

یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان هم درباره مشکلات دانش‌آموزان مدارس اقلیت ضمن اشاره به مسائل یاد شده که گویی میان همه مدارس برقرار است، گفت: البته دانش‌آموزان این مدارس با چالش دوزبانه هم مواجه هستند که اغلب معلمان برای آموزش بهتر به این دانش‌آموزان روش‌های جدیدی را به کار می‌گیرند.

هویت فرهنگی و دینی همان گمشده‌ای که این روز‌ها در نسل نوجوان و جوان مشکل‌ساز شده است در میان برنامه‌های آموزش و پرورشی جای دارد و آنطور که  اولیا و مربیان مدارس اقلیت می‌گویند و آنگونه که شور و شوق دانش‌آموزان اقلیت در اجرای برنامه‌ها مشهود است، گویی این مدارس با وجود تعدد پایین اما در برنامه‌های فرهنگی موفق بودند هرچند ممکن است در برنامه‌های آموزشی مشکلاتی از قبیل زبان و حتی گاهی خرده فرهنگ‌ها خودنمایی کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها