کتاب‌های کمک درسی چه کمکی به دانش آموزان می‌کند؟

مرکز اصلی آموزش، مدرسه است اما استفاده از کتاب‌های کمک درسی به شدت رواج پیدا کرده و خانواده‌ها هزینه‌های سنگینی صرف خرید کتاب‌های کمک درسی می‌کنند.

کتاب‌های کمک درسی چه کمکی به دانش آموزان می‌کند؟

کتاب‌های کمک درسی، آسیب‌های خودش را دارد. متاسفانه، هدف کمک به بچه‌ها نیست. هدف یک نوع فروش این کتاب‌ها و منفعت طلبی است.

دربرخی مدارس از کتاب‌های کمک درسی در جهت حل سریع تمرینات استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند عوارض خطرناکی بر دانش دانش آموز داشته باشد. کتاب‌های کمک درسی از یک نظر بد نیستند به طور متعادل آن هم در جهت یادگیری کودکان استفاده شود. برخی اوقات یادگیری دانش آموزان از طریق شنیداری است همین امر موجب می‌شود تا از لوح‌های فشرده برای آن‌ها بیشتر استفاده شود. بعضی از آن‌ها دیداری هستند که با شنیداری فرق می‌کنند. اگر در یک حد متعادلی از وسایل کمک آموزشی استفاده شود؛ اشکالی ندارد. 

وسایل کمک آموزشی تا حدودی باید در اختیار دانش آموزان باشد. یعنی به ویژگی‌های دانش آموزان باید توجه شود تا بتوانند استعداد‌های خودشان را پیدا کنند. در درس‌هایی مثل ریاضی، روش‌ها عوض شده است و خانواده‌ها نمی‌توانند تنهایی به آن‌ها کمک کنند. در این مواقع، کتاب کمک درسی به کمک بچه‌ها می‌آید اما از طرفی هم این کتاب‌ها یک بعد اقتصادی و سودآوری به خودش می‌گیرد.

خیلی از کتاب‌های درسی نیاز به کتاب کمک درسی ندارند. یک مسئله هم مربوط به کنکور است که بحث جداگانه‌ای دارد، ولی اگر هدف دانش آموزان خواندن همین کتاب‌هایی باشد که وجود دارد، خیلی از کتاب‌های درسی احتیاج به راهنما ندارند.

اتفاقا باید یک راهنما برای معلمان در نظر گرفته شود که معلم یاد بگیرد کتاب را چگونه به بچه آموزش بدهد و نه این که راهنما‌های بچه‌ها را زیاد کنند. مشکل ما این است که خود معلم، آمادگی کافی را ندارد. معلم به جای این که روش بهتری را در پیش بگیرد بچه‌ها را به کتاب‌های کمک درسی ارجاع می‌دهد.

کتاب‌های درسی تا حدی موجب تنبلی و کند شدن ذهن دانش آموز می‌شود. پس بهتر است معلمان کمتر از کمک درسی‌ها استفاده کنند. کمک درسی‌ها فقط کتاب‌ها نیستند بلکه روش‌های مختلفی هستند که بهتر است ابتدا ارزیابی شوند بعد مورد استفاده قرار بگیرند. یک طرف ارزیابی‌ها در کنار معلمان، خانواده‌ها هستند که باید به خوبی از روش مطالعاتی فرزندانشان آگاه باشند، زیرا ممکن است به طور پنهانی کتاب‌های کمک درسی خریداری و استفاده کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها