چه عواملی باعث خنده در خواب می شود؟

خندیدن در هنگام خواب ، که به آن هیپنوژلی نیز گفته می شود ، یک اتفاق نسبتاً شایع است. این غالباً در نوزادان دیده می شود .به طور کلی ، خندیدن در خواب بی‌ضرر است. در موارد نادر ، می تواند نشانه ای از یک مسئله عصبی باشد.

چه عواملی باعث خنده در خواب می شود؟

درک چرخه های REM

درک خواب هنگام دیدن خنده در خواب مهم است. دو نوع خواب اصلی وجود دارد: حرکت سریع چشم (REM) و خواب غیر REM. در طول یک شب ، شما می توانید چرخه های مختلف خواب REM و غیر REM را پشت سر بگذارید.

خواب غیر REM در سه مرحله اتفاق می افتد :

مرحله 1

این مرحله ای است که شما از بیدار شدن و خوابیدن به آنجا می روید. خیلی کوتاه است تنفس شما کند می شود ، عضلات شروع به آرامش می کنند و امواج مغز شما کند می شود.

مرحله 2

این مرحله زمان خواب سبک قبل از خواب عمیق بعدی است. قلب و تنفس شما کندتر می شود و عضلات حتی بیشتر از قبل شل می شوند. حرکات چشم شما در زیر سر شما متوقف می شود و فعالیت مغز شما با دوره های پراکنده فعالیت الکتریکی کند می شود.

مرحله 3

شما به آخرین مرحله خواب نیاز دارید تا احساس طراوت کنید. این مرحله بیشتر در قسمت اول شب رخ می دهد. در این مدت ضربان قلب و تنفس شما مانند سرعت موج های مغز شما در کندترین نقطه قرار دارد.

خواب REM زمانی است که بیشتر خواب شما اتفاق می افتد. ابتدا حدوداً یک ساعت و نیم بعد از خوابیدن شروع می شود. همانطور که از نام آن پیداست ، چشمان شما خیلی سریع به زیر و پلکهای شما حرکت می کند. امواج مغزی شما متنوع است اما به هنگام بیدار شدن نزدیک به چگونگی آنها هستید.

در حالی که تنفس شما نامنظم است و ضربان قلب و فشار خون شما شبیه به بیدار شدن است ، بازوها و پاها به طور موقت فلج می شوند.

خندیدن در خواب شما معمولاً در هنگام خواب REM اتفاق می افتد ، اگرچه مواردی وجود دارد که در خواب غیر REM نیز اتفاق می افتد. بعضی اوقات به این پارازومنیا ، نوعی اختلال خواب گفته می شود که باعث حرکات غیر طبیعی ، ادراک یا احساساتی می شود که در طول خواب اتفاق می افتد.

چه عواملی باعث می شود فرد در خواب بخندد؟

خندیدن در خواب معمولاً چیزی برای نگرانی نیست. یک بررسی کوچک در سال 2013 نشان داد که این اغلب یک پدیده فیزیولوژیکی بی ضرر است که با خواب REM رخ می دهد. در حالی که ممکن است در طول غیر REM اتفاق بیفتد ،که این مورد بسیار نادر است.

اختلالات رفتاری REM

به ندرت ، خنده در طول خواب می تواند نشانه ای از جدی تر بودن ، مانند اختلال رفتار خواب REM باشد . در این اختلال فلج اندام شما در هنگام خواب REM اتفاق نمی افتد و رویاهای خود را از نظر جسمی انجام می دهید.

همچنین می تواند شامل صحبت کردن ، خندیدن ، فریاد زدن باشد و هنگام حادثه از خواب بیدار شوید و به یاد آوردید موضوع خواب را .

اختلال رفتار خواب REM ممکن است با سایر اختلالات از جمله زوال عقل بدن لوئی و بیماری پارکینسون همراه باشد.

پارازومنیا

خنده در خواب همچنین می تواند با پارازومنی های برانگیخته خواب غیر REM همراه باشد که به نوعی مانند خواب نیمه خواب و نیمه بیدار بودن است.

چنین پارازومنیایی شامل خوابیدن و ترس از خواب است . این قسمت ها در قسمت کوتاه تری قرار دارند که بیشتر آنها کمتر از یک ساعت ادامه دارد. این موارد در کودکان شایع تر است ، اما در بزرگسالان نیز می تواند اتفاق بیفتد. افزایش خطر پارازومنیا می تواند ناشی از:

ژنتیک

استفاده آرام بخش

محرومیت از خواب

برنامه خواب تغییر یافته

فشار

چه عواملی باعث می شود کودک در خواب بخندد؟

کاملاً مشخص نیست چه چیزی باعث می شود کودک در خواب خود بخندد. ما با اطمینان نمی دانیم که آیا بچه ها خواب می بینند ، اگرچه معادل خواب REM با نام خواب فعال را تجربه می کنند.

اعتقاد بر این است که وقتی نوزادان در خواب می خندند ، اغلب یک رفلکس است و نه پاسخ به رویائی که آنها انجام می دهند. مثلا،بسیاری از محققان دریافتند که نوزادان ممکن است هنگام خواب فعال ، در خواب خود دچار پیچ خوردگی یا لبخند زدن شوند.

هنگامی که نوزادان این نوع خواب را طی می کنند ، بدن آنها می تواند حرکات غیر ارادی انجام دهد. این حرکات غیر ارادی ممکن است در این مدت باعث لبخند و خنده کودک شود.

در موارد بسیار نادر ، انواع تشنج وجود دارد که می تواند در شیرخواران ایجاد شود که باعث اپیزودهای گیجی کنترل نشده می شوند ، به نام تشنج ژلاستیک. این موارد تشنج کوتاه است ، در حدود 10 تا 20 ثانیه به طول می انجامد ، که می تواند در دوره نوزادی در حدود 10 ماهگی شروع شود . آنها ممکن است هنگام خواب کودک به وجود بیایند ، یا در حالی که خواب است ممکن است آنها را از خواب بیدار کند.

اگر متوجه شده اید که این اتفاق به طور مرتب ، چند بار در روز و همراه با خستگی خالی و یا اگر با حرکات یا حرکات غیرمعمول بدنی یا لرزیدن رخ دهد ، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

خط آخر

در حالی که مواردی وجود دارد که خندیدن در خواب شما می تواند چیزی جدی را نشان دهد ، به طور کلی ، این یک اتفاق بی ضرر است و هیچ چیز برای نگرانی ندارد.

برای نوزادان و کودکان خردسال ، خندیدن در خواب آنها معمولی است و عموماً دلیلی برای نگرانی نیست. این امر به ویژه در صورتی که با هیچ رفتار غیرطبیعی همراه نباشد صحیح است.

اگر در خواب دچار اختلالات خواب یا مشکلاتی در خواب هستید ، ارزش دارد در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص خواب مراجعه دهند .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها