تولید باندهای هوشمند در آینده‌ای نزدیک

محققان موفق به ساخت یک حسگر هوشمند شده‌اند که می‌تواند نویدی برای تولید باندهای هوشمند و به دنبال آن بهبود سریع زخم‌ها باشد.

تولید باندهای هوشمند در آینده‌ای نزدیک

محققان دانشگاه مهندسی تورنتو یک حسگر فوق العاده کششی، شفاف و قوی ایجاد کرده‌اند که قادر است احساسات پیچیده پوست انسان را ثبت کند.

محققان بر این باورند که ویژگی‌های نوآورانه AISkin می‌تواند به پیشرفت‌های آینده در لوازم الکترونیکی پوششی، مراقبت‌های بهداشتی شخصی و روباتیک منجر شود.

چسب AISkin از دو صفحه مخالف با مواد ضد کشش به نام هیدروژل ساخته شده است. محققان با پوشاندن یون‌های منفی و مثبت، حالتی را تحت عنوان "اتصالات سنجش" بر روی سطح ژل ایجاد می‌کنند. هیدورژل ارزان و سازگار با بیولوژیک است و می‌تواند بدون هیچ گونه اثر سمی روی پوست قرار گیرد، این ماده بسیار چسبنده بوده و از بین نمی‌رود.

هنگامی که AISkin در معرض فشار، رطوبت و یا تغییر دما قرار می‌گیرد، حرکات یون کنترل شده را در طول محل اتصال ایجاد می‌کند که می‌تواند به عنوان سیگنال‌های الکتریکی مانند ولتاژ یا جریان اندازه گیری شود. در این شرایط سلول‌های عصبی اطلاعات را از طریق یون‌ها منتقل می‌کنند.

پوست انسان می‌تواند حدود ۵۰ ٪ کشیده شود، اما AISkin می‌تواند ۴۰۰ ٪ پوست را بدون شکستن بکشد. این می‌تواند برای ورزشکارانی که به دنبال اندازه‌گیری سختی تمرین خود هستند، همچنین برای پیشرفت توانبخشی عضلات مورد استفاده قرار گیرد.کاربرد دیگر در رباتیک نرم است (ربات‌های قابل انعطافی که کاملاً از پلیمر ساخته شده‌اند)؛ مثلا آن دسته از نرم کننده‌های روباتیک نرم که در کارخانه‌ها برای رسیدگی به اشیاء ظریف مانند لامپ‌های سبک یا مواد غذایی استفاده می‌شود.

در واقع AISkin برای اندازه‌گیری داده‌ها بر روی ربات‌های نرم، مانند اندازه‌گیری دمای غذا تا فشار لازم برای رسیدگی به اشیاء شکننده طراحی شده است. گفته می‌شود در آینده با کاهش اندازه سنسور‌های AISkin، می‌توان قابلیت سنجش زیستی را به مواد اضافه کرده و به این طریق امکان اندازه‌گیری زیست مولکول‌ها در مایعات بدن مانند تعرق فراهم می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان به تولید باند‌های هوشمند امیدوار بود چرا که بهبود زخم نیاز به تنفس و تعادل رطوبت دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها