باقیمانده مواد غذایی را تا چه مدت و چگونه نگهداری کنیم؟

فکر می‌کنید تا چه مدت تا زمانی اجازه دارید از باقی مانده غذا‌ها استفاده کنید و چگونه می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. در این مطلب راهکار‌های را برای نگهداری باقیمانده مواد غذایی به شما معرفی خواهیم کرد.

باقیمانده مواد غذایی را تا چه مدت و چگونه نگهداری کنیم؟

 فکر می‌کنید بهترین راه به منظور نگهداری باقیمانده غذا چیست؟ آیا باید آن را در یخچال یا به صورت یخ زده نگه داشته شود یا در فویل آلومینیومی پیچاند یا در یک کیسه پلاستیکی زیپ لاک نگه داشته شود؟

با مواد غذایی باقیمانده چه باید کرد؟

زمانی که برای یک نفر یا یک جمع چند نفره آشپزی می‌کنید، مطمئنا در نهایت مانند همیشه نگهداری باقی مانده غذا‌ها به عنوان یک مسئله برایتان شناخته می‌شود، تا چه مدت تا زمانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و چگونه می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

۱. نان

هنگامی که یک تکه نان بسته بندی شده کیپک می زند بدون شک باید کل بسته را به سطل آشغال بندازید. بهتر است نان را در یک جعبه نان نگه دارید، نگه داشتن نان به مدت ۵ تا ۷ روز در ظرف مخصوص نان، آن را تازه نگه می‌دارد (دو تا سه روز برای نان تازه). برای نگه داشتن به مدت شش ماه بهتر است آن را به فریزر منتقل کنیدو در کیسه زیپ لاک قرار دهید یا دور آن کاغذ آلومینیومی به شکل کامل و بدون درز بپیچید.

 

۲. کیک

به استثنا کیک‌های بر پایه لبنیات یا کیک‌های که با میوه تازه پخته می‌شوند، سایر کیک‌ها در دمای اتاق واقعا خوب و تازه می‌مانند. آن‌ها را می‌توانید در ظرف‌های مخصوص خودشان در یخچال قرار دهید تا از یخ زدگی در امان بمانند یا روی آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. کیک ها معمولا باید ۳ تا ۴ روز تازه بمانند. کیکی که در یخچال قرار داده می‌شود بعد از تقریبا گذشت دو روز کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

۳. کسرول‌ها (Casseroles)

اگر قصد دارید که کسرول‌ها را برای سه یا چهار روز آینده آماده کنید بهتر است آن ها را  در یخچال قرار دهید و در عین حال روی آن را با نایلون بپوشانید. برای نگهداری از باقی مانده این غذا باید کسرول ها را به صورت تکه‌های جداگانه در کیسه فریزر یا ظرف مخصوص فریزر قرار دهید و قبل از مصرف آن ها را یخ زدایی کنید.

 

۴. پنیر

هر زمانی که بسته جدید یک پنیر تازه را باز کردید، بهتر است پلاستیک اصلی آن را بیرون انداخته و آن را در ظرف جدید و تمیز ذخیره کنید. پس از انجام آزمایش‌های فراوان، اکثر پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که نگهداری پنیر در ظرف مناسب بهترین کار است، اما در صورت در دسترس نبودن ظرف می توانید آن ها را کیسه پلاستیکی کاملا بسته نگهداری کنید. پنیر‌های نرم حدود یک هفته در یخچال می‌مانند در حالی که پنیر‌های سفت ۳ تا ۴ هفته در یخچال دوام می‌آورند.

 

۵. مرغ پخته

در صورتی که بعد از اتمام یک مهمانی به میزان مشخصی مرغ پخته یا گریل شده باقی ماند و برای نگهداری باقیمانده غذا هیچ ایده‌ای ندارید می توانید اضافه مرغ پخته را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری نمایید و از آن در صد‌ها دستور دیگر غذایی استفاده کنید. یک شیوه ساده این است که هنگامی که مرغ گرم است گوشت را از استخوان ها جدا کرده، سپس ریش ریش اش کنید و در ظرف نگهداری گوشت (ظرف شیشه‌ای کاملا در بسته مخصوص یخچال) نگهداری کنید.

 

۶. غذا‌های دریایی

غذا‌های دریایی به سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهند، در نتیجه ما طبخ کردن بیش از حد مورد نیاز آن‌ها را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. در صورتی که غذای دریایی اضافی باقی ماند در ابتدا باید آن را خنک کنید و سپس به یک پلاستیک سلفون یا کیسه پلاستیکی انتقالش دهید. بهتر است آنها را در روز بعد مصرف کنید، اما می توانند به مدت سه یا چهار روز در یخچال بمانند.

 

۷. تخم مرغ آب پز

بهترین راه برای نگهداری تخم مرغ آبپز نگهداری آن‌ها در پوسته‌های اصلی شان  است. به منظور پیشگیری از جذب ذرات از طریق سفیده تخم مرغ و انتشار بو در یخچال، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف دردار محکم قرار دهید. در صورتی که قبلا آنها را پوست کرده اید، آن‌ها را در یک کاسه آب سرد انداخته و روزانه آب کاسه را عوض کنید. در هر صورت تخم مرغ های آب پز تا یک هفته تخم در یخچال دوام می ؟آورند.

۸. سس گریوی و سایر انواع سس

در صورتی که می‌خواهید از باقیمانده سس طی یک یا دو روز آینده استفاده کنید، نگهداری شان در فریزر بهترین گزینه خواهد بود. بسته به نوع برنامه ریزی شما برای استفاده بعدی از سس، می‌توانید آن را در کیسه فریزر زیپ لاک نگهداری کنید. علاوه بر این می‌توانید آن را در یک ظرف گرد نگهداری نمایید، در نتیجه برای درست کردن یک سس تازه دیگر می‌توانید آن‌ها را مستقیما از فریزر در قابلمه بریزید. به منظور مصرف دوباره سس ها، چند روز پس از ریختن آن‌ها در یک قالب یخ مکعبی فریز شان کنید بعد مکعب‌های یخ زده را بهکیسه فریزر زیپ لاک منتقل کنید. از سس یخ زده در طی ۴ ماه می‌توان استفاده کرد.

 

۹. پوره سیب زمینی

در صورتی که اخیرا مقداری پوره سیب زمینی باقی مانده و هیچ ایده ای برای نگهداری باقیمانده غذا ندارید می‌توانید از آن‌ها برای کنار بشقابی برای روز‌های بعد استفاده کنید. برای نگهداری پوره سیب زمینی، می‌توانید آن را در ظرف نگهدارنده مورد علاقه خود قرار دهید و در فریزر بگذارید که در این صورت احتمالا به مدت ۳ تا ۴ روز دوام بیاورند و فاسد نشوند.

 

۱۰. پاستا

تا جای ممکن باید پاستا را جداگانه از سس مخصوصش نگه دارید. در غیر این صورت نشاسته‌های پاستا، مایع اضافی را در یخچال جذب کرده، و حالت چسبناک پیدا می کند. در صورتی که واقعا قصد دارید باقیمانده غذا پس از گذشت چند روز مزه دلنشینی داشته باشد و آن‌ها را طی سه روز آینده مصرف کنید و با انداختن آن‌ها در آب جوش به مدت چند ثانیه دوباره گرم شان کنید می توانید باقی مانده پاستا را فریز کنید.

 

۱۱. پیتزا

هنگامی که قصد دارید باقیمانده تکه های پیتزا را نگهداری کنید، چند انتخاب خواهید داشت. در صورتی که می‌خواهید پیتزا را دوباره در فر گرم کنید، دور هر کدام از تکه ها را یک فویل آلومینویم بپیچانید. روش دیگری که برای پیتزای سس زده استفاده می‌شود، نگه داشتن تکه های پیتزا بین کاغذ روغنی پوستی و سپس پیچاندن در یک کیسه پلاستیکی است. اگر روی پیتزا سس نباشد یا مقدارش خیلی کم باشد، احتیاجی به کاغذ روغنی نخواهد بود و آن را مستقیما در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. به این شکل پیتزا را می‌توان طی سه یا چهار روز آینده مصرف کرد.

۱۲. برنج

باقیمانده برنج نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه ای دارد. این را فراموش نکنید که برنج باید فورا خنک ششود، زیرا برنج دارای ویژگی مرطوبی است، ماندن آن در دمای اتاق سبب اجتماع باکتری‌ها طی ۲ ساعت می‌شود. در ابتدا آن را خنک کرده و در ظرف نگهدارنده به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگه داشته شود.

 

۱۳. سبزیجات تفت داده شده

هر زمان که سبزیجات تفت داده شده اضافی باقی ماند این امکان برای شما وجود دارد تا آن‌ها را در یخچال به مدت ۳ تا ۴ نگهداری کنید و در غذا‌های تخم مرغی، سوپ، سالاد و همراه برنج استفاده کنید و راه حل عالی برای سرو سبزیجات مغذی در غذا‌های روزمره به شمار می‌رود. ظرف‌های دردار بهترین گزینه برای نگهداری سبزیجات تفت داده شده است اگرچه می‌توانید آن‌ها را در یک کاسه که با پلاستیک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

۱۴. سالاد

در صورتی که سالاد تان را از قبل سس زدید، گزینه بهتر این است که صرفه جویی را کنار بگذارید و دور بریزید (مگر اینکه سالاد پاستا یا غلات باشد). اسیدیته موجود در سس سبزیجات را پژمرده کرده و تا روز بعد طراوت خود را از دست می‌دهند. سالاد کاهو مخلوط سس نزده را می‌توان در ظرف‌های دردار یا ظرف‌های نگهداری غذا در یخچال نگهداری کرد. در حالت ایده آل باید روز بعد آن را بخورید در غیر این صورت توصیه نمی شود.

 

۱۵. سوپ و خورش

همانطور که می‌دانید سوپ‌ها و خورش‌ها تقریبا بعد از گذشت یک روز طعم دلپذیر تری به خود می‌گیرند. سوپ‌ها و خورش ها را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید یا اینکه آن‌ها را برای ۴ تا ۶ ماه در فریزر به صورت یخ زده نگهداری کنید. برای به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی ضخیم به صورت صاف، فریز کنید. در صورتی که زمان کافی برای یخ زدایی سوپ ندارید بهتر است که آن‌ها را در یک ظرف بزرگ نگهداری کنید در نتیجه دیگر می‌توانید محتویات آن را برای گرم کردن مستقیما در قابلمه بریزید.

۱۶. سالاد تن ماهی

درست پس از باز کردن یک کنسرو تن، دیگر باید آن را در یخچال نگهداری کنید. ماهی تن استفاده نشده و سالاد تن آماده را بهتر است در ظرف‌های دردار کوچک و به مدت تقریبا ۳ تا ۴ روز در یخچال نگه دارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها