تضمین سلامت کلیه هایتان با ای رژیم غذایی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به گیرندگان پیوند کلیه کمک کند تا عملکرد کلیه پیوندی خود را حفظ کنند.

تضمین سلامت کلیه هایتان با ای رژیم غذایی

به رغم پیشرفت هایی که در حفظ کلیه‌های پیوندی در سال های اولیه پس از پیوند نائل شده است اما هنوز بیش از یک سوم گیرندگان کلیه پیوندی در عرض ۱۰ سال، عملکرد کلیه خود را از دست می دهند.

اکنون محققان دانشگاه «گرونینگن» در هلند و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف  زیاد ماهی، میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و روغن زیتون و مصرف کمتر لبنیات و فرآورده‌های گوشتی تمرکز دارد می‌تواند به حفظ سلامت کلیه گیرندگان پیوند کمک کند یا خیر.

در این مطالعه ۶۳۲ گیرنده پیوند کلیه برای دست کم یک سال پرسشنامه‌هایی را در ارتباط با غذا تکمیل کردند و با استفاده از یک نمره ۹ امتیازی در رابطه با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در جریان این پیگیری که به طور متوسط ۵.۲ سال به طول انجامید، ۱۱۹ گیرنده پیوند کلیه، کاهش عملکرد این ارگان را تجربه کردند (۷۶ نفر از آنها به نارسایی کلیه مبتلا شدند)؛ همچنین این مطالعه نشان داد که امتیاز رعایت رژیم غذایی مدیترانهای رابطه معکوسی با کاهش عملکرد کلیه و نارسایی کلیه داشت به طوریکه هر دو امتیاز بیشتر در رابطه با رعایت این رژیم غذایی با کاهش ۲۹ درصدی خطر کاهش عملکرد کلیه و ۳۲ درصد خطر کمتر ابتلا به نارسایی کلیه ارتباط داشت.

مدارک علمی در حال افزایشی فواید سلامتی رژیم غذایی مدیترانه ای را در زمینه سلامت قلب و عروق و کلیه نشان داده‌اند. در این مطالعه نیز محققان نشان می‌دهند که گیرندگان کلیه پیوندی که رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می‌کنند کمتر احتمال دارد، کاهش عملکرد کلیه پیوندی خود را تجربه کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها