فروش سی دی با قیمت‌های نجومی در موسسات کنکور

یک کارشناس مسائل آموزشی گفت: برخی موسسات با نام ناشر و استفاده از معافیت مالیاتی ناشران آموزشی، سی دی‌های آموزشی را بین ۷ تا ۳۰ میلیون تومان می‌فروشند

فروش سی دی با قیمت‌های نجومی در موسسات کنکور

هامون سبطی، کارشناس و کنشگر مسائل آموزشی درباره معافیت مالیاتی موسسات کنکوری اظهار کرد: باید به استاندارد‌هایی که مولفه هر موسسه کنکوری هست، توجه کنیم. موسسات کنکوری شاخه‌های زیادی دارد مثلا به آموزشگاه‌های کنکور هم موسسه کنکوری می‌گویند که آن‌ها مالیات می‌دهند که بخشی از درآمد برگزارکردن آزمون‌های آزمایشی توسط موسسات نیز به وزارت آموزش و پرورش می‌رسد.

این کارشناس و کنشگر مسائل آموزشی در ادامه درباره ناشران آموزشی بیان کرد: در این میان، تنها ناشران آموزشی هستند که با توجه به اینکه کار فرهنگی انجام می‌دهند و اتلاف سرمایه آن‌ها در حوزه تولید کتاب بسیار زیاد است، از پرداخت مالیات معافشان کرده اند.

سبطی در ادامه گفت: در حوزه ناشران آموزشی، به طورکلی بیش از ۱۰۰ ناشر آموزشی داریم که از این میان استثنائاتی هستند که احتمالا اصل درآمدشان را از طریق نشر و آموزش به دست نمی‌آورند که این موارد آشکار باید بررسی شوند.

او با تاکید کرد: تصمیم گیرندگان نباید درمورد یک صنف، تصمیمی هیجانی بگیرند و کل صنف را دچار تلاطم مضاعف کنند؛ فقط به این دلیل که نظارت لازم را بر برخی موسسات نداشتند.

سبطی در ادامه گفت: در بدنه ناشران آموزشی چند نفر کار‌هایی می‌کنند که برخلاف مسئولیت‌هایی بوده که کشور بر عهده آن‌ها گذاشته و باعث شده که به درآمد‌های کلان برسند.

درآمد موسسات کنکور، حساب و کتاب ندارد

او تصریح کرد: مشکل تلخ ناشران این است که چرا کاغذ‌ها را به کتاب تبدیل می‌کنند؟، یعنی اگر ناشری هزینه‌ای را که برای کاغذ گذاشته، تنها صرف خرید کاغذ کند اما کاغذ‌ها را به کتاب تبدیل نکند، بسیار پردرآمدتر است از هنگامی که آن را تبدیل به کتاب می‌کند. حالا باید بنشیند و منتظر بماند و در این بازار آشفته، بازاریابی کند تا پخش کننده‌ای کتابش را بخرد و بعد هم به این فکر کنند که پول این خرید کی به او پرداخت می‌شود که البته گاهی پرداخت نمی‌شود.

سبطی افزود: ما با قشری روبرو هستیم که از سر عشق کتاب منتشر می‌کنند و صورتشان را با سیلی سرخ نگاه می‌دارند اما اینکه چند مورد با استفاده از نام ناشر، فعالیت‌های غیر نشریه‌ای انجام می‌دهند به ویژه فعالیت‌هایی در زمینه فروش سی دی‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی، یک بحث جداست.

ترفند‌های رنگارنگی که جیب موسسات کنکور را پر پول می‌کند

این کارشناس مسائل آموزشی گفت: یک کتاب آموزشی با تمام افزایش قیمتی هم که داشته، حدودا بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است در صورتی که با موسساتی روبرو هستیم که تحت نام ناشر و استفاده از معافیت مالیاتی ناشران آموزشی، بسته‌ها و سی دی خودشان را بین ۷ تا ۳۰ میلیون تومان و با ترفند‌های رنگارنگ به دانش‌آموزان کشور می‌فروشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها