کشف نقاشی ۲۴ میلیون یورویی در آشپزخانه زنی مسن

کشف یک تابلوی نقاشی متعلق به قرن ۱۳ میلادی اثر چیمابوئه که چند ماه پیش در آشپزخانه زنی مسن در شمال فرانسه پیدا شد حیرت اهل دنیای هنر را در پی داشت.

کشف نقاشی ۲۴ میلیون یورویی در آشپزخانه زنی مسن

کشف یک تابلوی نقاشی متعلق به قرن ۱۳ میلادی اثر چیمابوئه که چند ماه پیش در آشپزخانه زنی مسن در شمال فرانسه پیدا شد حیرت اهل دنیای هنر را در پی داشت. دولت فرانسه تصمیم گرفته است از خروج آن از کشور به‌عنوان یک گنیجنه ملی جلوگیری کند.

پاریس به مدت ۳۰ ماه خروج تابلوی « استهزای مسیح» از فرانسه را ممنوع کرده است تا در این مدت بودجه خرید این اثر را فراهم کند.

این تابلو در ماه سپتامبر گذشته کشف شد و یک ماه پس از آن، به قیمت ۲۴ میلیون یورو در یک حراجی به فروش رفت.

ابعاد این تابلوی کوچک تنها ۲۰.۳ سانتی‌متر در ۲۸.۵ سانتی‌متر است که در حین بازدید یک کارشناس عتیقه از خانه یک زن مسن در نزدیکی شهر کومپین در ۹۰ کیلومتری شمال پاریس کشف شد.

این زن ۹۰ ساله به خانه سالمندان منتقل شده بود و می‌بایست قبل از تخلیه خانه، فهرستی از وسایل موجود در خانه وی تهیه می‌شد.

فیلومین ولف کارشناس آثار عتیقه، این اثر را آویزان به دیوار بالای اجاق آشپزخانه منتهی به اتاق نشیمن مشاهده کرد. این خانه قبلا فروخته شده بود. خانم ولف به رسانه‌های فرانسوی گفت: «تنها یک هفته فرصت داشتم تا وسایل را مرتب و خانه را خالی کنم.» وی می‌گوید اگر برای این کار وقت نمی‌گذاشت این وسائل مستقیم به بازیافت منتقل می‌شدند.

در نهایت این اثر از سوی کارشناسانی در پاریس به‌عنوان اثر چیمابوئه شناسایی و سپس به حراج گذاشته شد. گرچه هویت خریدار یا خریداران این اثر فاش نشده است اما رسانه‌های فرانسه می‌گویند که دو کلکسیونر شیلیایی، متخصص در هنر رنسانس ایتالیا که ساکن آمریکا هستند این نقاشی قدیمی را خریده‌اند.

چیمابوئه، هنرمند دوره پیش از رنسانس را که در سال ۱۳۰۲ میلادی در گذشت به عنوان پدر رنسانس نیز می‌شناسند. او از جمله نخستین نقاشان ایتالیایی بود که از سبک رایج بیزانسی در اروپای قرون وسطی فاصله گرفت و به سراغ گنجاندن عناصری مانند حرکت یا اشکال سه‌بعدی در نقاشی‌های خود رفت.

این تابلو بخشی از یک مجموعه تابلوی نقاشی درباره مصائب و مصلوب شدن عیسی مسیح است. غیر از این اثر، دو اثر دیگر از این مجموعه در گالری ملی لندن و موزه هنری نیویورک نگهداری می‌شوند.

این تابلو، عیسی مسیح را در میان جمعیتی نشان می‌دهد که در حال مسخره کردن و آزار او هستند.

وزارت فرهنگ فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تابلوی استهزای مسیح در وضعیت خوبی است و فرانک ریستر، وزیر فرهنگ بنا بر توصیه نهادی در حوزه گنجینه‌های ملی، از خروج این نقاشی به خارج از کشور جلوگیری می‌کند تا بودجه خرید آن تامین شود و در کنار اثر دیگری از چیمابوئه در موزه لوور پاریس قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها