توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین

کولیوند گفت: با توجه به اینکه بزرگترین تجمع مردمی را در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی شاهد هستیم، هر زائر باید به نوبه خود مراقب سلامتی خود باشد.

توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین

پیرحسین کولیوند، مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با تاکید بر ضرورت خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: افراد دیابتی در انتخاب کفش مناسب دقت کنند و در طول راهپیمایی، هر دو یا سه ساعت یک بار، کفش‌ها را درآورده و پاهایشان را شست و شو دهند و چنانچه در پا‌های خود تاول، ورم، قرمزی و کبودی مشاهده کردند، به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. همچنین، افراد دیابتی در تغذیه شان دقت کرده و رژیم غذایی شان را رعایت کنند.

رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید براینکه زائرین باید از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند، گفت: چنانچه زائرین در چادر‌ها و موکب‌ها به استراحت می‌پردازند، هرچند ساعت یک بار درب چادر‌ها و موکب‌ها را بگشایند که فضای داخلی چادر‌ها تعدیل شود.

او با بیان اینکه زائرین سعی کنند در اماکن و مناطقی که گرد و غبار است، از ماسک استفاده کنند، افزود: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند، افراد دیابتی، افراد دارای پرفشاری خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بیماران قلبی و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و دستورات و نظرات پزشک معالج شان را رعایت کنند و در هر نقطه‌ای که نیاز به مراقبت درمانی دارند، در داخل مرز با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و همکاران ما سریعا خود را رسانده و خدمت رسانی می‌کنند و در خارج از مرز و در کشور عراق نیز مراکز درمانی تعبیه شده پاسخگوی این عزیزان خواهد بود.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی ادامه داد: بیماران دارو‌های تخصصی شان را فراموش نکنند و هر بیماری که داروی تخصصی مصرف می‌کند، دارو‌ها را همراه خود ببرد و این دارو‌ها را در کیف دستی اش قرار دهد.

او افزود: چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می‌کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند. سعی کرده در پیاده روی مسافت طولانی را طی نکنند و هر زمانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، نیرو‌های بهداشت و درمان در خدمت هستند.

کولیوند درخصوص استقرار آمبولانس ها، گفت: تمام جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی توسط آمبولانس‌ها و مراکز فوریت‌های پزشکی پوشش داده می‌شود و هر ۴۰ کیلومتر یک آمبولانس مستقر است. در استان‌های مرزی و استان‌های نزدیک به مرز، مانند اهواز، خرمشهر، لرستان و آبادان و همدان تراکم آمبولانس‌ها بیشتر است و هر چه به مرز نزدیک‌تر می‌شویم، فاصله آمبولانس به ۲ کیلومتر می‌رسد. بین این آمبولانس ها، اتوبوس امبولانس‌ها مستقر هستند که درمانگاه سیار محسوب شده و ۱۲ تا ۱۴ تخت بستری و پزشک و پرستار و کارشناسان فوریت‌های پزشکی دارد. همچنین، بالگرد‌های اورژانس هوایی نیز در این ایام فعال هستند.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: علاوه بر این خدمات، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی ثابت نیز در حالت آماده باش هستند و در طول این مدت و در نقاطی که محل تجمع زائرین بیشتر است، آمادگی این مراکز نیز بیشتر است.

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص آمادگی بیمارستان‌های بزرگ شهر‌های مرزی تصریح کرد: به برکت اربعین، در سال‌های اخیر، این بیمارستان‌ها تقویت شده اند و در حال حاضر، امکانات خوبی دارند. باوجود اینکه زیرساخت‌ها در این بیمارستان‌ها بیشتر شده، بازهم ظرفیت آن‌ها را در برخی نقاط تا ۱۰۰ درصد و برخی نقاط تا ۵۰ درصد افزایش داده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها