درمان پارکینسون با طب سنتی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی پارکینسون را بیماری ناشی از ترشح ناکافی دوپامین در مغز معرفی کرد که به کمک برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان این عارضه را کنترل کرد.

درمان پارکینسون با طب سنتی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره بیماری پارکینسون اظهار کرد: پارکینسون که به آن فلج لرزان، لقوه و رعشه هم می‌گویند بر اثر ترشح ناکافی دوپامین در مغز به وجود می‌آید، این عارضه در سیستم حرکتی بدن اختلال ایجاد می‌کند؛ دوپامین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به ارتباط بین سلول‌های عصبی کمک می‌کند.

درمان پارکینسون با طب سنتی

او بیان کرد: پارکینسون بر اثر تخریب سیستم عصبی بدن به وجود می‌آید؛ درون ساقه مغز قسمتی به نام جسم سیاه وجود دارد که  این قسمت در تنظیم حرکات بدن نقشی مؤثر دارد؛ این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها در جسم سیاه دوپامینی کمتر از مقدار نیاز تولید یا ساخت دوپامین را متوقف می‌کنند، بنابراین دوپامین به مقدار کافی ترشح نمی‌شود و با از بین رفتن سلول‌هایی که ترشح دوپامین را بر عهده دارند مغز پیام لازم را برای چگونگی و زمان حرکت دریافت نمی‌کند، در نتیجه کنترل عضلات به تدریج از دست می‌رود. این بیماری از حالت کند آغاز می‌شود و به تدریج به حالت پیش رونده می‌رسد و علائمی را از خود به جا می‌گذارد.

مهم‌ترین علائم پارکینسون

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: از مهم‌ترین علائم پارکینسون می‌توان به لرزش در دست، پاها، بازو‌ها و سر اشاره کرد؛ از نشانه‌های دیگر پارکینسون، سفتی و خشکی اندام‌ها، تعادل نداشتن و اختلال در راه رفتن، لکنت زبان، بی‎قراری در خواب، اشکال در بلع و حافظه، حالت گیجی و زوال عقل هستند؛ مبتلایان به این عارضه فعالیت‌هایی مانند پلک زدن، صحبت کردن، نوشتن و پوشیدن لباس را به کندی انجام می‌دهند.

درمان پارکینسون با طب سنتی

عظمایی تأکید کرد: پارکینسون در سنین بالا بروز پیدا می‌کند به طوری که این بیماری در افراد بالای ۵۰ تا ۶۰ سال دیده می‌شود؛ از علل ابتلا به این بیماری می‌توان به عوامل ارثی، ابتلا به یبوست‌های مزمن، عفونت‌ها و دیابت مزمن، در تماس بودن با برخی سموم و حشره‌کش‌ها، رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد غذا‌های آماده وساندویچ ها و تنقلات مصنوعی، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، مصرف مشروبات الکلی و غذا‌های کنسرو شده، کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های B و E اشاره کرد.

او تصریح کرد: مصرف لبنیات به تنهایی علائم پارکینسون را تشدید می‌کند، بنابراین لبنیاتی مانند ماست، دوغ و پنیر باید به همراه مصلحات آنها مانند زیره، زنیان، پونه، شوید، نعناع و آویشن مصرف شوند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف زیتون و روغن آن، گیاه جینکو و اسکوتلاریا و قارچ گانودرما برای مبتلایان به پارکینسون مفید است، از میوه‌های مناسب برای این افراد می‌توان به سیب، پرتقال، لیموشیرین، کیوی، انگور، گریپ‌فروت، زردآلو، موز و میوه‌های قرمز رنگ مانند توت‌فرنگی، شاه توت، تمشک، زغال اخته و قره‌قات اشاره کرد؛ میوه‌های قرمز رنگ به علت داشتن فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌ها به درمان پارکینسون کمک می‌کنند.

درمان پارکینسون با طب سنتی

او اظهار کرد: مبتلایان به پارکینسون برای رفع مشکلشان باید روزانه ۱۴ عدد مغز بادام درختی را به مدت ۴۰ روز مصرف کنند؛ ماهی قزل آلا، اسید چرب امگا ۳، گل مغربی، غلات، جوانه‌های گندم و جو و حبوبات مانند نخود و لوبیا برای افراد دچار پارکینسون سودمند  هستند؛ مبتلایان به این عارضه می‌توانند گوشت گوسفند جوان بدون چربی را به مقدار خیلی کم مصرف کنند.

درمان پارکینسون با طب سنتی

عظمایی بیان کرد: نوشیدن روزانه حدود ۶ لیوان آب و مایعات به مقدار لازم به مبتلایان به پارکینسون پیشنهاد می‌شود؛ مصرف آلو و انجیر خیس شده با آب جوش و لبو (چغندر) هم برای این افراد مفید هستند؛ افراد دچار پارکینسون برای کنترل علائمشان می‌توانند تخم کدو تنبل را مصرف کنند، استفاده از ادویه‌هایی مانند گلپر، زیره و آویشن همراه غذا برای این اشخاص مفید است.

درمان پارکینسون با طب سنتی

دمنوشی مفید برای مبتلایان به پارکینسون

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مبتلایان به پارکینسون برای رفع مشکلشان باید هر یک از گیاهان گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس، مرزنجوش، بادرنجبویه، گل راعی و عناب را به مقدار مساوی با هم ترکیب و سپس این مخلوط را نیم‌کوب و یک قاشق غذاخوری از ترکیب نیم‌کوب شده را به همراه چهار تا  پنج لیوان آب  در قوری دَم کنند؛ این دمنوش باید در طول روز به همراه کمی عسل میل شود.

عظمایی یادآوری کرد: مبتلایان به پارکینسون برای رفع یبوست باید ۳۵ گرم برگ سنا، ۱۵ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم تخم گشنیز، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم انیسون را با هم ترکیب و این مخلوط را پودر و سپس یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر شده را به همراه  سه لیوان آب در قوری دَم کنند؛ اشخاص باید قبل از هر وعده غذایی یک لیوان از این ترکیب دَم‌کرده را بنوشند تا یبوست آنها برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها