علت فراموش کردن خواب و رویاها

تحقیقات جدید در موش ها گروهی از سلولهای عصبی را مشخص می کند که نشان می دهد چرا و چگونه مغز خواب را فراموش می کند.

علت فراموش کردن خواب و رویاها

 وقتی می خوابیم، مغز ما چهار مرحله می گذراند. سه مرحله ابتدایی مراحل غیر سریع حرکت چشم است.

مرحله اول شامل انتقال از بیداری به خواب است. مرحله دوم، خواب سبک است. مرحله سوم خواب عمیق تر و نوعی استراحت عمیق است.

در نهایت مرحله آخر زمانیست که مغز ما بیشتر رویای خود را انجام می دهد مرحله خواب REM نامیده می شود. اما چرا بیشتر اوقات رویاهای خود را فراموش می کنیم

تحقیقات جدید در موش ها نشان می دهد که مرحله خواب REM حاوی دوره ای از “فراموشی فعال” است. طبق مطالعه جدید  این احتمالاً برای جلوگیری از اضافه بار اطلاعات اتفاق می افتد، و نورون های مسئول این فراموشی نیز نورون هایی هستند که به کنترل اشتها کمک می کنند.

دانشمندان از تحقیقات قبلی دریافتند که نورون های تولیدکننده MCH در هنگام خواب REM فعال هستند. اما ضبط های الکتریکی فعالیت خواب در موش ها و آزمایش های مربوط به ردیابی عصبی نشان داد که این نورون ها همچنین پیام های مهاری به هیپوکامپ ارسال می کنند و به مغز کمک می کنند “فعالانه فراموش کند”.

در ادامه دانشمندان، از فرسایش ژنتیکی در موش ها استفاده کردند و دریافتند که “خاموش کردن” این نورون ها باعث بهبود حافظه جوندگان می شود.

هنگامی که محققان در هنگام خواب REM نورونهای تولیدکننده MCH را خاموش کردند ، موشها در تست های حافظه عملکرد بهتری داشتند. خاموش کردن این نورونها در هر مرحله دیگر از خواب یا هنگام بیداری به نظر نمی رسد بر حافظه جوندگان تأثیر بگذارد.

این نتایج نشان می دهد که سلولهای عصبی MCH به مغز کمک می کنند تا اطلاعات جدید و احتمالاً بی اهمیت را فراموش کند.

از آنجا که تصور می شود خوابها و رویا ها در درجه اول در خواب REM رخ می دهند، در این مرحله خواب که با فعال شدن سلولهای MCH همراه است، ممکن است مانع از ذخیره شدن محتوای رویایی در هیپوکامپ شود – در نتیجه ، رویا به سرعت فراموش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها