مضرات نوشابه های گازدار

نوشیدنی های انرژی زا یکی از پرفروش ترین ها در جهان است ،به عنوان راهی برای بهبود انرژی و تقویت عملکرد ذهنی و جسمی به بازار عرضه می شود.با این وجود نگرانی هایی در مورد ایمنی و عوارض جانبی احتمالی آن وجود دارد.

مضرات نوشابه های گازدار

در این مقاله به بررسی عوارض جانبی احتمالی ردبول ، از جمله اینکه نوشیدن زیاد آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد، می پردازیم.

نوشابه گازدار چیست؟

نوشابه گازدار با نام تجاری ردبول برای اولین بار در سال 1987 در اتریش به فروش رسید ، نوشیدنی گازدار حاوی کافئین و سایر ترکیبات تقویت کننده انرژی از جمله چندین ویتامین B است.

در حالی که ترکیب دقیق آن براساس کشور متفاوت است ، مواد اضافی موجود در نوشابه گازدار شامل قند ، آب گازدار ، جوش شیرین ، اسید سیتریک ، کربنات منیزیم ، گلوکورونولاکتون و رنگ ها و طعم های مصنوعی است .

نوشابه گازدار (260 میلی لیتر) می تواند فراهم کند :

کالری: 112

پروتئین: 1.2 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 27 گرم

شکر: 27 گرم

کافئین: 75 میلی گرم

همچنین در چندین ویتامین B از جمله تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، نیاسین (B3) ، B6 و B12 ( 2 ) بسیار زیاد است.

علاوه بر این ، نوشابه های گازدار گزینه های عاری از قند دارد ، از جمله Red Bull Zero و Red Bull Sugarfree که با شیرین کننده های مصنوعی آسپارتام و acesulfame K به جای شکر تهیه می شوند

در حالی که ترکیبات موجود در نوشابه های گازدار باعث افزایش انرژی می شوند ، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدت شوند ، بخصوص در مقادیر بیشتر.

در نتیجه:

نوشابه های گازدار نوشیدنی کافئین دار با قند شیرین است که به عنوان راهی برای تقویت عملکرد ذهنی و جسمی به بازار عرضه می شود. با توجه به ترکیب مواد تشکیل دهنده آن ، نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی احتمالی آن وجود دارد ، خصوصاً هنگام مصرف در مقادیر بیشتر.

عوارض جانبی احتمالی نوشیدن نوشابه های گازدار

گرچه نوشابه های گازدار یک نوشیدنی محبوب است ، اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.

فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد

فشار خون و ضربان قلب دو اقدام مهم برای سلامت قلب است ، زیرا افزایش سطح با خطر بالاتر فشار خون بالا و بیماری های قلبی همراه است.

مطالعات متعددی در بزرگسالان سالم نشان داده است که نوشیدن یک قوطی 12 اونس (355 میلی لیتر) از نوشابه های گازدار باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب در 90 دقیقه و تا 24 ساعت پس از مصرف می شود.

تصور می شود که این افزایش ضربان قلب و فشار خون تا حد زیادی به دلیل میزان کافئین Red Bull باشد ، زیرا یک اونس بزرگ 12 اونس (355 میلی لیتر) می تواند حاوی 108 میلی گرم کافئین باشد - تقریباً به همان مقدار یک فنجان قهوه

با وجود این افزایش ، بعید است که مصرف متوسط ​​و گاه به گاه نوشابه های گازدار باعث بروز مشکلات جدی قلب در بزرگسالان سالم شود.

با این وجود ، مصرف بیش از حد - به ویژه در افراد جوان - به ضربان قلب غیر طبیعی ، حمله قلبی و حتی مرگ مرتبط بوده است .

علاوه بر این ، در حالی که تحقیقات محدود است ، نوشیدن ردبول می تواند سلامت قلب را بدتر کند و در افراد با فشار خون بالا یا بیماری قلبی از قبل تهدید کننده زندگی باشد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد

مصرف زیاد قند ، به ویژه از نوشیدنی های شیرین ، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

در حقیقت ، یک بررسی در 310.819 بزرگسال نشان داد که نوشیدن 1-2 وعده نوشیدنی های شیرین شکر در روز با 26٪ افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

از آنجا که نوشابه های گازدار شیرین شده با قند است - 29 گرم شکر را در یک وعده 8.4 اونسی (260 میلی لیتر) - نوشیدن یک یا چند وعده در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

نوشابه های گازدار به دندان شما آسیب می رساند

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های اسیدی می تواند به مینای دندان آسیب برساند ، یعنی روکش بیرونی سخت که به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی کمک می کند را از بین می برد.

نوشابه های گازدار نوشیدنی اسیدی است. در نتیجه ، مصرف منظم ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند .

نوشابه های گازدار بر سلامت کلیه تأثیر منفی  می گذارد

اگرچه بعید است که نوشیدن نوشابه های گازدار تأثیر جدی بر سلامت کلیه ها داشته باشد ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف مزمن و بیش از حد ممکن است.

یک مطالعه 12 هفته ای در موش صحرایی نشان داد که مصرف مزمن نوشابه های گازدار ممکن است باعث کاهش عملکرد کلیه شود. با این حال ، این نتایج در مطالعات انسانی تکرار نشده.

علاوه بر این ، تحقیقات حاکی از ارتباط بین مصرف قند زیاد و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه است.

از آنجا که نوشابه های گازدار سرشار از قند است ، مصرف مکرر و زیاد آن ممکن است خطر شما را افزایش دهد.

ممکن است رفتار پرخطر را افزایش دهد

تحقیقات نشان داده است بین نوشیدن نوشابه های گازدار و افزایش رفتارهای پرخطر ، خصوصاً هنگامی که با الکل ترکیب شده است ، رابطه ای وجود دارد.

هنگام مصرف همزمان ، کافئین موجود در نوشابه های گازدار می تواند اثرات الکل را پوشش دهد ، باعث می شود در حالی که هنوز هم اختلالات مربوط به الکل را تجربه می کنید ، مسمومیت کمتری داشته باشید .این اثر می تواند عواقب جدی داشته باشد.

در یک مطالعه مشخص شد که دانش آموزان  که نوشیدنی های انرژی زا و الکل را با هم می نوشند ، بیشتر از زمان مصرف الکل به احتمال زیاد نوشیدن و رانندگی می کنند و آسیب های جدی مربوط به الکل را تجربه می کنند .

حتی اگر با الکل هم خورده نشود ، مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که در بزرگسالان جوان ، مصرف منظم نوشیدنی های انرژی مانند رد بول با افزایش خطر وابستگی به الکل و مصرف مواد مخدر مرتبط است.

نوشابه های گازدار منجر به مصرف بیش از حد کافئین می شود

در حالی که دوزهای مطمئن کافئین در افراد متفاوت است ، تحقیقات حاضر توصیه می کنند کافئین را به میزان 400 میلی گرم در روز یا کمتر در بزرگسالان سالم محدود کنید .

از آنجا که یک قوطی کوچک 8.4 میلی لیتر 75 میلی گرم کافئین فراهم می کند ، نوشیدن بیش از 5 قوطی در روز می تواند خطر ابتلا به مصرف بیش از حد کافئین را افزایش دهد.

با این حال ، میانگین نیمه عمر کافئین در خون از 1.5-9.5 ساعت است ، این بدان معنی است که می تواند تا 9.5 ساعت طول بکشد تا سطح خون کافئین شما به نیمی از مقدار اصلی خود بیفتد .

در نتیجه ، تعیین مقدار دقیق ردبول که می تواند منجر به مصرف بیش از حد کافئین شود ، دشوار است.

علاوه بر این ، نوجوانان زیر 19 سال ممکن است در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی مرتبط با کافئین باشند.

توصیه‌های فعلی خواستار محدود کردن کافئین به 100 میلی گرم یا کمتر در روز در نوجوانان 12 تا 19 ساله است. بنابراین ، نوشیدن بیش از یک وعده 8.4 اونسی (260 میلی لیتر) از نوشابه های گازدار می تواند خطر مصرف بیش از حد کافئین در این گروه سنی را افزایش دهد .

علائم مصرف بیش از حد کافئین می تواند شامل تهوع ، استفراغ ، توهم ، اضطراب ، ضربان قلب سریع ، سرگیجه ، مشکل در خواب و تشنج باشد

در نتیجه:

مصرف گاه به گاه و متوسط ​​از نوشابه های گازدار بعید است عوارض جانبی جدی داشته باشد. با این وجود ، هنگامی که به طور مکرر و بیش از حد مصرف می شود ، ممکن است چندین اثر منفی و بالقوه تهدید کننده زندگی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها