شرایط کار و اقامت در استانبول + عکس

شرایط کار و اقامت در استانبول + عکس

شرایط کار در ترکیه   و نهادهای مسئول

به منظور دریافت ویزای کار در ترکیه، بایستی اجازه کار (work permit) بگیرید. اجازه کار نیازمند قرارداد مکتوب شما با یک کارفرمای قانونی در این کشور است که کد‌ مالیاتی و شناسه ملی داشته باشد و ثبت شده باشد.

پس از دریافت موافقت موسسه یا شرکت مزبور، درخواست ویزای کار شما به سفارت ارسال شده و کارفرما نیز باید مدارک شما را به MLSS ارسال کند. دریافت ویزا بلندمدت ترکیه از طریق سایت E-VISA  از سال ۲۰۱۳ میلادی میسر شده است.

اگر شما با ویزای گردشگری به ترکیه آمده باشید، امکان کار ندارید و بایستی ویزای خود را تغییر دهید. این فرآیند را در سایت وزارت خارجه ترکیه دنبال کنید که اطلاعات خوبی درباره ویزای الکترونیکی (TURKEY E-VISA)‌ نیز به شما خواهد داد. وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه که CSGB یا T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı نامیده می‌شود؛ در این لینک در دسترس بوده و شما را با فرصت‌های کاری در این کشور و قوانین کار و بیمه آشنا خواهد کرد.

CSGB

موسسات استخدامی ترکیه در این نشانی ارائه شده است. اینستابازها، وزارت کار ترکیه را در این نشانی دنبال کنند.

موسسات استخدامی ترکیه

توجه کنید که آژانس دولتی استخدام در این کشور که ISKUR نام دارد نیز در این لینک ، اطلاعات خوبی برای کارجویان و کارفرمایان و عاشقان کارآفرینی در ترکیه دارد. وزارت صنایع و فناوری ترکیه نیز در این لینک ، اطلاعات خوبی در اختیار کارجویان و کارفرمایان بخش صنعتی این کشور قرار می‌دهد.

آژانس دولتی استخدام ترکیه

پیشنهاد شغلی شما باید مشخص و شفاف باشد تا نهاد ام ال اس اس ترکیه، درخواست شما را ظرف ۳ ماه بررسی کند. درخواست‌های تایید شده به سفارت ترکیه در تهران ارسال می‌شود تا با تسلیم گذرنامه، ویزای کار ترکیه برای شما صادر شود. شما بایستی ظرف یک ماه پس از ورود به این کشور، درخواست مجوز را به اولین شعبه پلیس تسلیم کنید. اجازه کار و اجازه اقامت، دو مقوله متفاوت است که برای کار در این کشور الزامی خواهد بود.

جالب است بخوانید:  مقایسه حقوق و دستمزد ایران با ترکیه

آن‌چه در قرارداد شما با کارفرما ترکیه مهم است

اگر از طریق موسسات کاریابی قصد پیدا کردن کار در ترکیه دارید،‌ باید قرارداد مکتوب داشته باشید. در قرارداد شما، بایستی مدت کار، نوع کار، تاریخ آغاز و پایان، شرایط تمدید، حقوق و دستمزد ماهانه و بیمه و تعطیلات مشخص باشد. مزایای جانبی نیز باید تشریح شود.

چه مشاغلی در ترکیه نیاز است؟

موارد مورد نیاز، محدود به موضوعات ذیل الذکر نیست اما اهم آن، بر اساس بررسی‌هایی که در سایت‌های کاریابی ترکیه انجام داده‌ایم به شرح زیر خواهد بود.

کارشناسان و تکنسین هایی در زمینه‌های:

  • صنعت ساخت و ساز (مهندس سیویل-برق-مکانیک-صنایع)
  • صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (هوش مصنوعی-رایانش ابری)
  • صنعت خودروسازی (جوشکاری تا فرز)
  • صنعت توزیع مواد غذایی
  • تولید مواد غذایی و بسته بندی
  • صنعت نساجی (از بسته بندی تا چاپ)
  • صنایع مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار
  • صنعت شیمیایی و پتروشیمی
  • صنعت توریسم و هتلداری
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت تولید لوازم خانگی
  • صنایع پترو پالایشی
  • خدمات مشاوره امور مالی و بازرگانی و حقوقی
  • دفاتر مشاوره کسب و کار و کارآفرینی و راهنمای استارت آپ ها
  • صنعت حمل و نقل دریایی – هوایی و ریلی
  • خدمات نظافتی منزل و فروشگاه
  • تعمیرات سبک و سنگین تجهیزات صنعتی
  • رزرواسیون محل اقامت (هتل-هاستل-آپارتمان-معاملات املاک و مستغلات)

سایت‌های کاریابی در ترکیه

علاوه بر موسسات کاریابی داخلی و بین‌المللی، سایت‌هایی که در زیر نیز معرفی می‌شوند، راهنمای خوبی برای آشنایایی با هزاران فرصت شغلی کارفرمایان خصوصی در شهرهای مختلف اتتاکیه است.

۱. اولین سایت کاریابی که در این گفتار معرفی می‌شود، سایت JOBINISTANBUL.com است. در این سایت، هزاران اعلان شغلی در زمینه‌های مختلف کاری در پایتخت گردشگری و اقتصادی این کشور در دسترس استانبول‌گردها بوده و شما را با ظرفیت‌های شغلی خوبی آشنا خواهدکرد.

شما می‌توانید در بخش login ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را وارد کنید.

سایت JOBINISTANBUL.com

همان‌طور که در عکس بالا از ایندکس این درگاه کاریابی مشاهده می‌فرمایید، بخشی به نام UPLOAD CV قرار دارد که به کارجو این امکان را می‌دهد تا رزومه خود را در سایت آپلود کند. کارفرمایانی را که در استانبول با این سایت همکاری دارند در بخش PARTNERS ‌ مشاهده کنید.

۲. در سایت JOBSINANKARA.com شما قادر هستید تا اطلاعات فرصت‌های شغلی در پایتخت انتاکیه را مشاهده کنید. در این سایت نیز مثل درگاه قبلی، قادرید تا رزومه خود را آپلود کرده و از صدها فرصت شغلی عمومی تا تخصصی در پایتخت این کشور آگاه شوید.

JOBSINANKARA.com برای پیدا کردن کار در ترکیه

۳. سایت دیگری که برای پیدا کردن فرصت شغلی در ترکیه توصیه می‌کنیم، سایت expat.com بوده که یادآور اکسپات‌های سایت اینترنیشن (internations.org) است. شما در این سایت، می‌توانید رزومه خود را در بخش CREATE YOUR RESUME‌ ایجاد کرده و با کارفرمایان ترک آشنا شوید. بخش ترکیه این سایت، مخاطبان بسیاری دارد و فرصت‌های شغلی خوب و جذابی معمولا در طول ماه در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

expat.com

۴. سایت Indeed.com را در سلسله مطالبی درباره معرفی فرصت‌های کاری در قطر، عمان، امارات و کانادا نیز معرفی کرده‌ایم. این سایت، سایت معروف کاریابی جهان بوده و بخش ترکیه آن، شما را با صدها کارفرما و حوزه کاری آشنا می‌کند. شما بایستی به رایگان در آن ثبت‌نام کرده و رزومه خود را UPLOAD‌ کنید. در این سایت، حقوق ساعتی کارگران از ۱۰ دلار تا ۵۰ دلار متغیر است. بخش ترکیه این سایت در این URL قرار دارد.

سایت Indeed.com

۵. سایت فرصت‌ شغلی ترکیه دات کام یا VACANCIESINTURKEY.com درگاهی است که برای آشنایی با کارفرمایان بخش خصوصی ترکیه مناسب است.

۶. سایت JUSTLANDED.com نیز در بخش ترکیه، اطلاعات خوبی درباره شیوه جست‌و‌جوی کارفرما و فرصت شغلی ارائه می‌دهد که در  این لینک مشاهده فرمایید. 

سایت JUSTLANDED.com برای کار در ترکیه

۷. دیگر سایت کاریابی در ترکیه، سایت TURKEYCENTRAL است که در این لینک در دسترس شما خواهد بود.

پاسخ به سوالات متداول

آیا با ویزا گردشگری ترکیه می‌توان کار کرد؟

خیر. توجه داشته باشید مهری که ایرانیان به محض ورود به ترکیه در گذرنامه خود مشاهده می‌کنند، اجازه اقامت ۹۰ روزه است و برای اقامت بیش از این مقدار، باید مدارک لازم را در اختیار اداره مهاجرت ترکیه بدهند تا ویزای اقامت کوتاه مدت ۱ ساله صادر شود. با ویزا گردشگری ترکیه، اجازه کار و تحصیل در این کشور از شما سلب می‌شود و برای این کارها، باید نوع روادید خود را تغییر دهید که در این گفتار به آن اشاره می‌کنیم.

آیا با دریافت اقامت بلند مدت ترکیه می‌توان کار کرد؟

بله. برای اقدام جهت دریافت اقامت بلند ترکیه، اجازه اقامت‌های کوتاه مدت شما باید هر سال تمدید قانونی شده و  هیچ سوء پیشینه کیفری در ترکیه در مدت اقامت نداشته باشید. همچنین، داشتن شرایط لازم برای کسب اقامت بلند مدت نیز باید احراز شود.

احراز این شرایط، بر عهده کارشناسان اداره مهاجرت ترکیه خواهد بود. اقامت بلندمدت از طریق ازدواج، خرید ملک یا سرمایه گذاری امکان پذیر خواهد بود.

اقامت بلندمدت ترکیه معمولا یک مرحله‌ای نیست و در چند مرحله صورت می‌گیرد. همانند سوئد، نروژ، آلمان و فرانسه (بلو کارت)، که شما برای دریافت اقامت دائم (PERMANENT RESIDENT)، باید ۲ تا ۴ بار اقامت کوتاه مدت ۱ ساله خود را تمدید کنید؛ اقامت بلند مدت ترکیه نیز نیازمند تمدید۲ تا ۳ بار، اقامت کوتاه مدت است. معمولا حداکثر پس از ۵ سال تمدیدهای اقامت موقت، اقامت دائم قابل دریافت خواهد بود و با اقامت بلند مدت، می ‌توان کار کرد.

معیارهای دریافت اقامت بلندمدت ترکیه برای کارجویان چیست؟

  • اقامت در ترکیه به مدت ۶۰ ماه متوالی یا ۸ سال به صورت غیر متوالی (اگر با شهروند ترک ازدواج کرده باشید، ۳ سال از این مدت کسر می‌شود.)
  • عدم سوء پیشینه در ۳۶ ماه گذشته در ترکیه
  • عدم دریافت کمک‌های اجتماعی (SOCIAL) از نهادهای عمومی ترکیه
  • عدم تسلیم پرونده پناهندگی در ترکیه و عدم احراز تهدید امنیتی متقاضی
  • ورود قانونی به ترکیه و داشتن درآمد کافی و پایدار برای گذران زندگی خود و خانواده و اشخاص تحت تکفل
  • دارا بودن بیمه‌نامه پزشکی معتبر برای متقاضیان ۱۸ تا ۶۵ سال

علاوه بر معیارهای فوق الذکر، اداره مهاجرت ترکیه مختار است تا مدارک دیگری را از متقاضی درخواست کند. لذا اگر با ویزای کار به این کشور آمدید و قصد دریافت اقامت دائم این کشور را دارید، از هر رفتاری که موجب پیگرد قانونی شما شود، خودداری کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت چگونه است؟

یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای کارجویان، سرمایه گذاری در این کشور است. خواه راه اندازی مزون لباس باشد،‌ خواه اجاره هتل یا هاستل در یکی از شهرهای این کشور و یا راه اندازی کافی نت و حتی مرکز مشاوره یا استارت آپ دیجیتالی. هر کار قانونی توسط کارآفرینان، می‌تواند زمینه تمدید ویزای کار و کسب اقامت دائم و گذرنامه ترکیه باشد. 

با ثبت شرکت و کارآفرینی است که مجوز اقامت کوتاه مدت را دریافت و آن را سال به سال تمدید خواهید کرد تا به اقامت دائم و شهروندی ترکیه منجر شود.

ثبت شرکت در ترکیه، شرط کافی برای دریافت اقامت ترکیه از روش کارآفرینی و سرمایه گذاری نیست. کسب و کار شما باید BUSINESS PLAN (طرح تجاری مکتوب) داشته و به این کار در شهرهای ترکیه نیاز باشد. بنابراین، دولت ترکیه باید با ثبت شرکت یا موسسه شما برای راه اندازی کسب و کار موافقت کند و شما شرایط علمی و فنی لازم را دارا و این شرایط توسط دولت ترکیه احراز شود.

پس از ثبت شرکت در ترکیه، اقامت شش ماهه صادر می‌شود که تا یک سال قابل تمدید است. با تمدید ۲ تا ۵ سال فعالیت مداوم شرکت، متقاضی اصلی می‌تواند درخواست اقامت دائم بدهد و این کار، منجر به دریافت شناسنامه و گذرنامه ترکی خواهد شد. یکی از روش‌هایی که می‌توان به اقامت ترکیه رسید، خویش‌فرمایی و کارجویی است.

بیشتر بدانید:  ۱۰ کشور از بهترین کشورهای جهان برای راه‌ اندازی کسب و کار

فرآیند دریافت مجوز کار در ترکیه چگونه است؟

  • همان طور که گفتیم، اول شما باید یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای قانونی برای یک کار سفید داشته باشید.  
  • کارفرمای شما (شخصیت حقوقی در ترکیه) بایستی پیشنهاد شغلی (JOB OFFER) را به وزارت کار ترکیه ارسال کند.
  • پیشنهاد کارفرمای ترک مبنی بر استخدام شما، ظرف ۹۰ روز در وزارت کار ترکیه بررسی می‌شود.
  • اگر با درخواست استخدام شما موافقت شد، باید با مدارکی که کنسول ترکیه در تهران اعلام می کند، به کنسول ترکیه در تهران رفته تا ویزای کاری دریافت کنید.
  • بعد از دریافت ویزای کاری، به محض ورود به ترکیه با ویزای کار،  برای اخذ روادید اقامت، باید با ویزا کار به پلیس استان محل اقامت در این کشور مراجعه کنید.
  • توجه داشته باشید که روادید کار در ترکیه، ماکزیمم ۱۲ ماهه است و سالانه بر اساس درخواست کارفرما، قابل تمدید خواهد بود. نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که همواره بایستی شصت روز پیش از اتمام مجوز کار، نسبت به extend آن اقدام کرده تا روادید کار جدید برای شما صادر شود. مدتی که شما منتظر تمدید ویزا کاری هستید، اقامت شما در ترکیه قانونی خواهد بود. تمدید مکرر مجوز کار و ویزا اقامت کاری، منجر به اخذ اقامت دائم خواهد بود.
  • نکته دیگری که به کارجویان ایرانی محترم در ترکیه توصیه می‌شود این است که به منظور تمدید مجوز کار در ترکیه باید به وزارت کار مستقر در آنکارا مراجعه شود.
  • توجه داشته باشید که دریافت هر گونه اجازه اقامت در ترکیه، دقیقا از تاریخ انقضاء ویزای قبلی امکان‌پذیر است. لذا حداقل ۶۰ روز پیش از اتمام ویزای خود، نسبت به تمدید آن از طریق نهادهای ذی‌صلاح ترکیه (وزارت کار و اداره مهاجرت) اقدام نمایید.

مدارکی که متقاضیان کار با تخصص‌های مختلف باید ارائه کنند به شرح زیر است:

  • ارائه CV به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ترجمه رسمی کلیه مدارک دانش‌آموختگی که توسط وزارت دادگستری و خارجه ایران مهم  شده باشد.
  • ارائه دعوت نامه از کارفرما ترک نیز الزامی است.
  • اگر کار شما در زمینه‌های تخصصی پزشکی یا پیزاپزشکی یا EDUCATION است، گواهی صلاحیت حرفه‌ای باید از نهادهایی که دولت ترکیه مشخص می‌کند اخذ شود. مثل وزارت بهداشت ترکیه برای اجازه مطب دندان‌پزشکان یا فعالیت داروسازان در داروخانه‌ها. 

تابعیت ترکیه با اقامت کاری

کلیات دریافت تابعیت ترکیه

برای اقدام جهت دریافت تابعیت ترکیه، متقاضی باید سلامت جسم و روان داشته و سابقه کیفری ثبت شده نداشته باشد. آشنایی به زبان ترکیه از دیگر الزامات است اما نیاز به ارائه مدرک تسلط به زبان ترکی نیست.

بر خلاف اخذ تابعیت نیوزلند، کانادا و استرالیا که داشتن آیلتس ۶.۵ یا تافل ۹۰ از ۱۲۰ برای دریافت امتیازهای مورد نیاز اقامت دائم متقاضیان مهاجرت الزامی است، در ترکیه چنین موضوعی وجود ندارد.

بیشتر بدانید:  تفاوت آیلتس و تافل و چگونگی اخذ نمره عالی

اگر شما با شهروند ترکیه ازدواج نکرده‌اید، باید مدارک کاری خود را ارائه کنید. به صورت کلی، اخذ تابعیت ترکیه برای افرادی که قادر باشند به رشد و توسعه این کشور بر اساس ظرفیت‌های علمی، فنی، اجرایی و مدیریتی خود کمک کنند، سخت نیست. دریافت تابعیت ترکیه و دریافت مدارک نهایی از طریق وزارت کشور ترکیه انجام می‌شود و به وزارت کار ارتباطی ندارد.

همراه گرامی

یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه اقامت کاری است. با کار در ترکیه، در ابتدا دولت ترکیه به شما اجازه‌ی اقامت یک ساله، سپس پنج ساله و بعد اقامت دائم می‌دهد. اگر سوالی داشتید،‌ حتما از طریق لینک‌های دولتی که ابتدای این گفتار عرض کردیم و سایت‌های کاریابی، استعلام لازم انجام شود. نظرات و پرسش‌های خود را با ما و سایر خوانندگان ستاره نیز به اشتراک بگذارید و در این باره گفت‌و‌گو کنید. پیشنهاد می‌کنیم بهترین کشور‌های جهان برای بزرگ کردن فرزندان را نیز در ستاره بخوانید. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها