مشکلات بینی را جدی بگیرید

هیچ عضوی از بدن بدون دلیل دچار اشکال و یا درد نمی شود، بینی هم از این قاعده مستثنی نیست بنابراین باید به تمام نشانه ها و علائمی که در بینی مشاهده می کنید اهمیت دهید و به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات بینی را جدی بگیرید

تمام آنچه که باید درمورد مشکلات  بینی ،انواع و دلایل آن بدانید را در نمناک  ببینید.

 بینی

 

بینی یکی از اعضای مهم بدن محسوب می شود که بیشتر مردم وقتی اسم آن را می شنوند فکرشان به سمت  جراحی بینی می رود در حالیکه این عضو حساس بدن گاهی دچار مشکل می شود و باید علائمی که از خود نشان می دهد را جدی گرفت و اگر نشانه های مشکلات بینی شدید بود حتما به پزشک مراجعه کرد. چون بینی گاهی می تواند پیش بینی کننده طول عمرتان باشد و خطر مرگی که به شما نزدیک شده را هشدار دهد. 

خارش، خشکی یا  خون دماغ  از شایع ترین علامت هایی است که با بروز آنها باید حواس تان را جمع کنید و در پی علت یابی و رفع مشکل اصلی بربیایید. متخصصان می گویند هیچ عضوی از بدن بی دلیل کارکرد طبیعی و درست خود را از دست نمی دهد بنابراین به هر تغییری باید توجه کرد. دراین مطلب علائمی که می توانند از بیمار بودن تان خبر دهند را با هم بررسی و راهکارهایی که برای رفع هر کدام از علائم باید به آنها توجه کنید را مرور می کنیم. 

مشکلات بینی را جدی بگیرید

عوامل خونی بینی شدن

وقتی خونریزی می کند

خون دماغ می تواند ترسناک به نظر برسد، اما خوشبختانه بیشتر خون دماغ ها جدی نیستند و به راحتی قابل برطرف شدن هستند.  خونریزی بینی  بسته به اینکه خونریزی از قسمت جلویی بینی اتفاق افتاده باشد یا قسمت خلفی و پشت بینی، می تواند منشا های متفاوتی داشته باشد. 

خونریزی قدامی بیش از 90 درصد تمام خون دماغ ها را تشکیل می دهد. خونریزی معمولا از یک رگ خونی در بخش جلوی بینی شروع می شود. نگران نباشید این نوع خون دماغ به راحتی قابل کنترل است و حتی در خانه می توان خونریزی را متوقف کرد. 

خون دماغ خلفی کمتر از خون دماغ جلویی اتفاق می افتد. این نوع خونریزی بیشتر در افراد مسن رخ می دهد و معمولا از عروقی در بخش پشت بینی شروع می شود. این خونریزی پیچیده تر بوده و نیاز به مداخله متخصص گوش و حلق و بینی دارد. خون دماغ ها در طول ماه های زمستان و در آب و هوای سرد و خشک بیشتر می شود. اگرچه این اتفاق در هر سنی ممکن است رخ دهد اما بیشتر در کودکان دو تا 10 ساله و بزرگسالان 50 تا 80 ساله دیده می شود. 

علت چیست؟

خونریزی بینی علل متعددی دارد که بسته به آن نوع مداخلات نیز تفاوت می کند: 

وقتی ضربه می خورد:  بیشتر اوقات ضربه به بینی باعث خون دماغ می شود. ضربه به قسمت بیرونی دماغ یا ضربه ای که به دلیل تحریک مکرر در اثر سرما به داخل بینی وارد شود، می تواند باعث این موضوع شود. 

داروهایی که باعث خونریزی می شوند: بیماری های زمینه ای مانند ناتوانی در انعقاد خون ممکن است به خونریزی کمک کنند. این اتفاق معمولا در اثر استفاده از مواد رقیق کننده خون مانند  وارفارین  یا  آسپرین  ایجاد می شود. 

بیماری های کبد:  این بیماری ها می توانند انعقاد درست خون را تحت تاثیر قرار دهند. البته رگ های غیرطبیعی و وجود سرطان در بینی نیز از علل نادر خون دماغ هستند. 

فشار خون بالا :  وقتی  فشار خون  بالاست می تواند منجر به خونریزی از بخش پشتی بینی شود اما تنها دلیل بروز آن نیست. 

انحراف تیغه وسط بینی: خونریزی بینی از علائم شایع انحراف تیغه وسط بینی است. وقتی تیغه بین دو مجرای بینی کج شود یا از محل خودش در بیاید، این انحراف رخ می دهد. انحراف تیغه بینی باعث بسته شدن کانال بینی می شود و حتی باعث می شود مواد خارجی وارد بینی شوند که منجر به عفونت یا آسیب بینی می شوند. اگر بینی شما از زمان تولد، کج بوده یا در اثر شکستگی کج شده و تیغه آن را با عمل جراحی صاف نکرده اید، بیشتر مستعد ابتلا به خون دماغ خواهید بود. 

سخت شدن سرخرگ ها: چربی خون  بالا باعث تجمع و رسوب چربی ها و کلسترول در سرخرگ ها شده و سفت و سخت شدن دیوار آنها را موجب می شود. تصلب شرایین و سخت شدن سرخرگ ها در بینی باعث خونریزی آن می شود. گاهی ناراحتی های دریچه میترال قلب هم با خونریزی بینی همراه است. 

کمبود کلسیم  در بدن: اگر به تازگی خیلی خون دماغ می شوید، می تواند نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن شما باشد. 

تومورها:  وجود تومور در حفره بینی، چه خوش خیم (غیرسرطانی) و چه بدخیم (سرطانی) باشد باعث خونریزی بینی می شود. 

وقتی بینی مشکل دارد به آن اهمیت دهید

علائم و نشانه های خونریزی که باید جدی گرفته شوند

چه علایمی دارد؟

خونریزی معمولا تنها از یکی از سوراخ های بینی رخ می دهد. اگر خونریزی شدید باشد و سوراخ بینی که خون می آید مسدود شود، ممکن است خونریزی به سوراخ دیگر هم سرایت کند. خون همچنین می تواند دوباره به گلو و معده رفته و حتی باعث استفراغ خون شود. علائم از دست دادن بیش از حد خون شامل  سرگیجه ، گیجی و غش است. 

چه وقت خونریزی جدی می شود؟

-  وقتی چند بار از یک نقطه مشخص از بینی خون بیاید. 

- اگر خونریزی اضافی از جاهای دیگری به جز بینی ازجمله ادرار و مدفوع داشته باشید. 

- اگر کوفتگی شدید داشته باشید. 

- اگر داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنید. 

- اگر بیماری زمینه ای مانند بیماری های کبدی، کلیوی یا هموفیلی داشته باشید که در انعقاد خون مشکل داشته باشید. 

- اگر به تازگی  شیمی درمانی  کرده اید. 

چه زمان به بیمارستان بروید؟

- اگر با گرفتن بینی همچنان به مدت 10 دقیقه خونریزی داشتید. 

- اگر خونریزی تکرار شد. 

- اگر احساس سرگیجه داشتید. 

- اگر مشکل تنفس سریع داشتید. 

- اگر هنگام سرفه کردن خون استفراغ می کنید. 

دماغ تان را آزمایش کنید

برای بررسی، پزشک سوراخ بینی را با پنبه پر می کند تا باعث انقباض عروق خونی شود. این کار تورم را کاهش داده و اجازه می دهد دکتر راحت تر بینی را بررسی کند. تشخیص خون دماغ خلفی زمانی است که تلاش برای کنترل خونریزی بی نتیجه باشد. 

چطور خون را بند بیاورید؟

مهم ترین درمانی که خیلی ها با آن آشنا هستند استفاده از یخ است. یخ با کاهش التهاب خونریزی را کاهش می دهد. یکی از درمان های خانگی خون دماغ این است که روی یک پارچه کمی سرکه سفید بریزید و آن را در سوراخ بینی قرار دهید. این کار دیوار رگ های خونی را مستحکم می کند. اما به طورکلی نوشیدن  چای سبز ، آب پرتقال و مصرف  پرتقال  می تواند برای  لخته شدن خون  مناسب باشد. ویتامین C به شکل گیری  کلاژن  کمک کرده و یک پوشش مرطوب در بینی ایجاد می کند. 

درد در بینی را با مشورت پزشک درمان کنید

نحوه درمان خشکی بینی

وقتی بینی خشک می شود

روزانه 500 تا 700 میلی لیتر خلط از بینی و سینوس به حلق می ریزد.

علت چیست؟

• آب و هوای خشک:  در شرایط بسیار گرم و خشک با رطوبت کم و تهویه نامطبوع بینی می تواند خشک شود.  خشکی بینی اثر مشترک برخی از داروها مانند  آنتی هیستامین  ها و ضد احتقان هاست. 

• التهاب قرنیه و ملتحمه:  در خشکی بینی التهاب خشک قرنیه و ملتحمه چشم  نه تنها بینی بلکه دهان و چشم ها نیز خشک می شوند. 

• عفونت بینی: زمانی که بینی و البته سینوس ها مکرر دچار عفونت شوند، به تدریج سلول های مترشحه مخاط بینی تخریب شده و بینی دچار خشکی می شود. 

با خشکی بینی چه کار کنید

اول مصرف آنتی هیستامین ها و ضداحتقان ها را با مشورت پزشک قطع کنید. دومین گام افزایش مصرف مایعات برای تولید مخاط است. اگر با وجود اقدام های اولیه هنوز بینی خشک باشد توصیه می شود از اسپری های بینی نمکی استفاده شود تا محیط بینی را مرطوب نگه دارد. 

به نشانه های ظاهری بینی دقت کنید

عوامل و راه های درمان خارش بینی

خارش بینی

اولین چیزی که معمولا بعد از خارش بینی اتفاق می افتد عطسه است. عطسه در واقع یک پیام عصبی است. خارش بینی دو دلیل بسیار شایع دارد، یکی  سرماخوردگی  و دیگری عفونت شایع ویروسی. 

علت چیست؟

رینیت  آلرژیک: اگر خارش بینی مزمن و همراه با احتقان بینی، عطسه، ترشح اشک و  آبریزش بینی  است احتمالا شما مبتلا به رینیت آلرژیک هستید. استفاده از عسل، پروبیوتیک ها و اکیناسه می تواند در این مورد چاره ساز باشد. 

انگل های روده ای:  تخمین زده می شود که چهار نفر از پنج نفر انگل روده دارند که می تواند از خاک، آب آلوده یا  مواد غذایی ایجاد شود. یکی از مهم ترین علائم انگل روده خارش بینی است .

حساسیت های غذایی:  اگر شما حساسیت به غذای خاصی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما هر بار که آن غذا را می خورید مقدار زیادی هیستامین تولید می کند که این ممکن است باعث خارش بینی،  خارش پوست  و بثورات شود؛ مصرف غذاهایی مانند سس  سویا ، ماهی، صدف،  گوجه فرنگی  و پیتزا  این نشانه ها را به همراه دارد.

عدم تحمل گلوتن:  اگر خارش و ترشحات بینی،  اسهال  مزمن،  یبوست ،  کاهش وزن  ناگهانی و درد عضلانی را دیدید بهتر است گلوتن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی تان حذف کنید سپس کم کم این غذاها را امتحان کنید اگر علائم برگشت، شما جزو میلیون ها نفری هستید که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند. 

خشکی پوست : پوست خشک  به علت رطوبت کم، کم آبی یا بیماری خودایمنی می تواند تحریک کننده خارش بینی باشد. این مشکل را به راحتی می توان با استفاده از یک مرطوب کننده یا  روغن نارگیل  طبیعی حل کرد. 

اختلالات پوستی:  این اختلالات موجب خارش مزمن بینی هم می شود. پسوریازیس و اگزما می تواند خارش وحشتناک درون بینی ایجاد کند و چای اکیناسه می تواند به کاهش این خارش کمک کند.  چای بابونه  هم دارای خواص ضدآلرژی قوی است و می تواند کمک کننده باشد. 

چطور خارش را درمان کنید

سعی کنید بینی را عاری از موکوس کنید. مصرف آنتی هیستامین درصورتی که علت خارش حساسیت باشد، موثر است اما اگر علت  خارش سر ماخوردگی باشد معمولا توصیه می شود هیچ اقدامی صورت نگیرد تا سرماخوردگی بهبود پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها