حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل:

تاجزاده منتقد دلسوز نظام است

به همین جهت گفتگو کردیم با حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای هیئت مدیره بنیاد امید و باران که مشروح آن را می‌خوانیم:

تاجزاده منتقد دلسوز نظام است

با توجه به شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد برخی گزینه‌های اصلاح‌طلبان از جمله آقایان ظریف و تاجزاده و خانم مولاوردی در معرض رد صلاحیت قرار دارند، نهایتا نظر نهاد اجماع‌ساز بر کدام طیف اصلاح‌طلبان معطوف خواهد شد؟

جبهه اصلاحات ایران تا به حال در مورد هیچکدام از ۱۴ نامزد پیشنهادی رای گیری نکرده‌اند، آنچه که تاکنون اتفاق افتاده است بر اساس آئین‌نامه مصوب جبهه اصلاحات؛ چنان چه هر کدام از نامزدهایی که اسم آن‌ها در لیست مطرح است توسط حداقل ده نفر از اعضا حقیقی جبهه به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان پیشنهاد بشوند، از آنان دعوت می‌شود برای حضور در مجمع عمومی تا برنامه خود را ارائه کنند، و انجام پرسش و پاسخ‌ها انجام گیرد. از این ۱۴ نفر ۱۱ نفر حضور پیدا کرده‌اند که در جلسات به بیان نظرات و برنامه‌های خود پرداخته‌اند. آقای جهانگیری حضور کوتاهی در جلسات داشتند که اگر تصمیم به حضور قعطی بگیرند در فرصت بعدی برنامه خود را ارائه خواهند داد، آقایان دکتر عارف و دکتر ظریف هم در جلسات حضور پیدا نکردند‌.

دکتر عارف به علت عدم رسیدن به یک تصمیم جدی برای حضور بوده است، طبعا در روزهای باقی مانده ایشان هم مثل آقای جهانگیری اگر تصمیمشان تغییر کند (در جلسات حاضر خواهند شد) چون هم توسط بیست و یک نفر از اعضا پیشنهاد شده‌اند و هم رئیس سه دوره‌ی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بودند و اصلی‌ترین دغدغه ایشان انسجام نیروها در جبهه اصلاحات است. دکتر ظریف هم طبق صحبت‌هایی که با ایشان شده و خودشان هم علنی اعلام کردند تصمیمی برای حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا ندارند بنابراین ما هنوز به مرحله رای گیری نهایی در جبهه نرسیده‌ایم.

بحث کاندیداتوری آقای تاجزاده صحبت‌های مثبت و منفی زیادی به راه انداخته است، آیا ایشان برای نامزدی در انتخابات با جبهه اصلاحات ایران (ناسا) مشورت کرده‌اند؟

هیچکدام از نامزدهای بالقوه‌ی انتخابات ریاست جمهوری هماهنگی قبلی با جبهه اصلاحات نداشتند و اساسا جبهه اصلاحات چنین انتظار و توقعی نیز از آنان نداشته است. ممکن است با برخی از احزاب و شخصیت‌ها به صورت شخصی مذاکره و مشورت‌هایی داشته باشند اما به صورت رسمی خیر.

آقای تاجزاده کاندیدای مستثنی نیستند و مانند هر شهروند و سیاست‌مدار دلسوز ایرانی برای کشور و آینده حق دارند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باشند و قطعا ایشان با حضور در عرصه‌ی انتخابات و بازتعریف اصول و مبانی اصلاح‌طلبی در جامعه اصلاح‌طلبی و انتخابات می‌تواند منشا اثر جدی باشد و در جلسه مجمع هم آقای تاجزاده حضور پیدا کردند و حدود دو ساعت برنامه خود را ارائه دادند و پرسش و پاسخ هم صورت گرفت و باقی مراحل هم که در پیش است باید سپری شود تا بتوانیم بر اساس روندی که مبتنی بر خرد جمعی تعیین شده است به یک تصمیم جامع و منسجم برسیم. من به عنوان یک عضو جبهه اصلاحات ایران با شناخت عمیق و دیرینی که از آقای تاجزاده دارم به‌خصوص در دوره‌ای که با هم در وزارت کشور همکار بودیم، از حضور ایشان استقبال می‌کنم و ایشان را یکی از منتقدان دلسوز جمهوری اسلامی می‌دانم و صراحت لهجه‌ی آقای تاجزاده را باید به حساب سلامت و صداقت ایشان دانست.

با شناختی که من از ایشان دارم از بسیاری از مدعیان طرفداری از انقلاب و نظام، ایشان نسبت به صیانت از حقوق ملت ایران و منافع ملی پیشگام‌تر هستند.

اصلاح‌طلبان از احتمال رد صلاحیت کاندیداهای خود می‌گویند، به‌نظر شما کاهش میزان مشارکت در انتخابات مربوط به رد صلاحیت‌هاست یا مردم از کارکرد جریانات سیاسی ناامید شده‌اند؟

به دلایل مختلف امروز اقبال مردم به امر سیاست به ویژه انتخابات اقبال مناسبی نیست. دلایل مختلفی را از منظر جامعه شناختی سیاسی می‌توان اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا و مختل کردن چرخه‌ی طبیعی زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مردم که موجب افزایش مشکلات معیشتی برای مردم شده، یکی از مهمترین علل و عوامل کم اشتیاقی مردم به امر انتخابات است. طبعا نحوه‌ی رسیدگی به صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و سلسله مراتب نظارتی این نهاد و نیز مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز به عنوان یک مولفه تعیین کننده است و تردیدی نیست که علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی و بحران سلامتی که الان جامعه‌ی ما با آن مواجه هست، برخوردهای حذفی نیز مزید بر علت خواهد بود. به صورتی که عملا در صحنه‌ی انتخابات با حذف‌های گسترده‌ی افراد توانمند و صادق و دلسوز رو به رو شویم و این امر باعث افزایش تاثیر منفی مولفه‌های پیش گفته در کم رونقی انتخابات خواهد شد.

در این دوره نظامیان متعددی نیز برای انتخابات ابراز تمایل کرده‌اند، حضور نظامی‌ها در عرصه اجرایی را چگونه می‌بینید؟

به‌نظر من کاندیدای نظامی با هدایت کشور به سمت حکمروایی نظامی قابل تفکیک است، ضمن اینکه این دو مقوله با هم مرتبط هستند.

امروز تعدادی از چهره‌های سیاسی و نظامی برای حضور در عرصه‌ی انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

تعداد سپاهیان آماده‌ی حضور در این عرصه در مقایسه با ادوار گذشته افزایش چشمگیری دارد. به‌نظر من باید پیش از آنکه نگران حضور نظامیان باشیم باید نگران تغییر ریل اداره امور کشور از قالب مدنی و دموکراتیک به سمت الگوها و سبک‌های نظامی باشیم که بنظر من این اتفاق به ضرر منافع ملی خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها