تحلیل منصورحقیقت‌پور از افشای فایل صوتی ظریف در گفتگو با مستقل:

ظریف روی مین رفت

به جهت بررسی دو مشکل عمده انتخابات یعنی رد صلاحیت‌ها و میزان مشارکت گفتگو کردیم با منصور حقیقت پور فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس نهم که مشروح آن را می‌خوانیم:

ظریف روی مین رفت

بحث کاهش مشارکت در انتخابات به رسانه ملی نیز کشیده شده، به‌نظر شما چرا این اتفاق در صحنه سیاسی تا این حد گسترش یافته است؟

به‌نظرم ما در مقام مردمداری به جز رهبر عزیزمان در سطوح اجرایی اشکالاتی داشته‌ایم و زیاد رعایت حال مردم را نکرده‌ایم و این مسئله باعث شده است که مردم از دست مجریان فعلی ما خاطرشان مکدر شود. به این جهت الان تراز شرکت مردم در انتخابات ممکن است پایین یا متوسط باشد. البته من مردم ایران را بسیار عاقل‌تر، باهوش‌تر و غیرتمندتر از این‌ها می‌دانم که بخواهند برای یک مرغ و تخم مرغ و پیاز و سیب زمینی قهر کنند. ضمن اینکه حرف و توقع آن‌ها از دولت انتظار درستی است و دولت خوب عمل نکرده است اما این دلیلی بر قهر کردن مردم نیست. من حتما توصیه می‌کنم و امیدوارم که عمده مردم در انتخابات شرکت کنند.

موضوع رد صلاحیت‌ها یکی از مسائل مهم دیگر انتخابات است، به‌نظر شما شورای نگهبان در این دوره چه رویکردی نسبت به نامزدها خواهد داشت؟

رد صلاحیت‌ها فقط در ایران نیست و همه جای دنیا برای انتخابات خود قاعده و قانونی دارند. در قالب قانون اساسی کشورمان اگر بخواهیم حرف بزنیم بالاخره نهادی به نام شورای نگهبان تعریف شده که این شورای نگهبان می‌تواند بین کاندیداها ممیزی اعمال کند ضمن اینکه معتقدیم تا کنون اشتباه هم کرده است. یعنی اینکه شخصی مثل احمدی نژاد را تایید کرده‌اند و این خسارت را به نظام ما زده شده محصول شورای نگهبان است. شورای نگهبان با رعایت قانون و عدالت و اصول انسانی باید داوری کند. الان ۸۰ نفر برای ریاست جمهوری رسما اعلام نامزدی کرده‌اند، واقعا کشور این فضا را دارد که ۸۰ نفر برای ریاست جمهوری بیایند؟ خب حتما این افراد باید سبک سنگین شوند و در جایی فارغ از اختلاف نظرات سیاسی باید بررسی شوند که کدامیک از این داوطلبان در تراز ریاست جمهوری هستند یا نیستند.

آیا آقای رئیسی در این دوره هم کاندیدا ریاست جمهوری خواهند شد؟

من قبلا هم گفته‌ام، آقای رئیسی از یک استراژی به نام استراژی تحیر استفاده کرده‌اند. موافق و مخالف دوست و غیردوست را در هاله‌ای از ابهام نگه داشته‌اند و باید تا ۲۶ اردیبهشت صبر کنیم تا ببینیم ایشان ثبت نام می‌کند یا خیر. من قرائنی برای آمدن و نیامدن ایشان دارم و قطعی نمی‌توانم بگویم.

قرائن شما در این باره چیست؟

من دلیل نمی‌گویم. مثلا ایشان به تایباد در مرز می‌رود و برای مرزبان‌ها و آن منطقه صحبت می‌کند که ربطی به ریاست قوه قضاییه ندارد یا مثلا برای آزادسازی کارخانه‌ها می‌رود، این‌ها مانور اجرایی‌ست و ادبیات ایشان ادبیاتی است که در مقام اجرا استفاده می‌شود. از طرفی خیلی از اطرافیانشان گفته‌اند ایشان شرکت نمی‌کنند و باید خواهش کنیم سریعا مشخص کنند در انتخابات نامزد خواهند شد یا خیر و یا صبر کنیم تا ۲۶ اردیبهشت.

نظامی‌ها نیز در این دوره مایل به نامزدی در انتخابات هستند، نظر شما درباره حضور آن‌ها در صحنه قدرت چیست؟

چه اشکالی دارد؟ از لباس نظامی استعفا می‌دهند و سپس کاندیدا می‌شوند. چرا وقتی نظامی‌ها می‌خواستند جلو دشمن بایستند و مثل قاسم سلیمانی شهید شوند کسی نگفت چرا می‌روید؟ آقای دهقان، محسن رضایی و.. کسانی هستند که ید طولایی در دفاع از کشور دارند. خود آقای روحانی مگر نظامی نبود؟ ایشان رئیس قرارگاه پدافند کشور بود، آقای هاشمی هم جانشین فرمانده کل قوا بود.

آیا به‌نظر شما مردم از نظامی‌ها استقبال خواهند کرد؟

مردم ما مردم مهربان و احساساتی هستند، استقبالی که از جنازه سردار سلیمانی کردند در تاریخ دنیا بی‌نظیر بود و فقط تشیع جنازه حضرت امام با آن قابل مقایسه است. مردم می‌توانند نظامی‌های خود را دوست داشته باشند یک وقت هم به نظامی‌ها رای نمی‌دهند. الان یک نظامی رئیس مجلس ماست، چه اشکالی دارد؟ اینگونه نباید استعدادهایمان را خانه نشین کنیم و باید اجازه دهیم هر کسی می‌تواند به صحنه بیاید. آن کسی که به پاستور آمد دیگر نظامی نیست و قرار نیست با لشکر و تیپ‌هایش وزارت خانه‌ها را اشغال کند. او هم بهترین کارشناس‌ها را در دولت انتخاب می‌کند. باید اجازه دهیم تمام ظرفیت‌ها ارائه شوند و مردم انتخاب کنند. عروس میدان تحولات انتخابات مردمند. مردم اگر به یک نظامی یا روحانی و غیر روحانی رای دادند آن رئیس جمهور کشور است.

بحث مذاکرات وین نیز جدی شده و گویا در حال به نتیجه رسیدن است، این اتفاق می‌تواند تاثیری بر مشارکت انتخابات داشته باشد؟

تاثیر قاطع خیر؛ ولی اینکه تحریم‌ها برداشته شود و گشایش‌هایی انجام گیرد و مردم مشکلاتشان حل شود کمک می‌کند که مردم مشارکت بیشتری در انتخابات داشته باشند.

آقای ظریف در این دوره کاندیدای اول اصلاح‌طلبان هستند، به‌نظر شما انتشار فایل صوتی ایشان چه نتایج سیاسی برای وی به همراه دارد؟

آقای ظریف دیگر کاندیدای اصلاح طلبان نیست، آقای ظریف با این اشتباهی که کرد به میدان مین رفت و در میدان زخمی شد، به‌نظر من آقای ظریف مسائل قبل از تصمیم نظام را نباید آشکار می‌کرد. ما در نظام به یک تصمیم می‌رسیم که مثلا امروز در قفقاز چه کنیم و ده نظر مختلف می‌آید، نیروی قدس و وزارت اطلاعات و ستاد کل و ریاست جمهوری یک نظر می‌دهند و در نهایت یک تصمیم گرفته می‌شود. ما در بحث کارشناسی ممکن است خیلی مخالف آقای ظریف باشیم. جرم ظریف این است که دیدگاه‌های کارشناسی قبل از تصمیم را به عنوان اختلافات نظام باز کرده و اینکه این فایل پخش شده مطمئن باشید کار دولت است و امیدوارم دوستان اطلاعات بتوانند مجرمین را پیدا و مجازات کنند که کسی جرئت پیدا نکند از این غلط‌ها بکند. دولتی‌ها می‌گفتند چرا گاندو را پخش می‌کنید، گاندو حتما وجود داشته اگر نبود پس چه کسی این فایل را پخش کرده است؟

در مورد اصلاح‌طلبان هم معتقدم این‌ها یک دوره‌هایی حاکمیت در اختیارشان بوده است و ببینند عملکردشان در آن دوران چه بوده است الان هم از نظام قهر نکنند حتی اگر نتوانستند با چهره اولشان وارد شوند و با چهره میانه‌شان وارد انتخابات شوند با تمام ظرفیت وارد انتخابات شوند و برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی رای دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها