در گفتگو با مستقل آنلاین:

علی صوفی مجلس یکدست را منشاء فساد خواند

علی صوفی مجلس یکدست را منشاء فساد میداند و میگوید مجالس هفتم هشتم و نهم که یکدست بود یکی از دلایل ظهور و گسترش فساد در دولت احمدی نژاد بود. او میگوید از مجلس یازدهم خدمتی برای مردم حاصل نخواهد شد.

علی صوفی مجلس یکدست را منشاء فساد خواند

«علی صوفی»، فعال سیاسی، وزیر تعاون دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات است که بالغ بر ۱۲ سال سابقه استانداری در دولت‌های سازندگی و اصلاحات دارد. خبرنگار مستقل‌آنلاین درباره ترکیب مجلس یازدهم و مسائل و مشکلاتی که مجلس یکدست به بار خواهد آورد با او گفتگو داشت.

صوفی درباره ترکیب مجلس یازدهم گفت:

از ابتدا مشخص بود که ترکیب مجلس چگونه خواهد بود. مجلس یازدهم مجلس یکدستی است البته در این مجلس بین اصولگرایان رقابت‌هایی شکل خواهد گرفت، فراکسیون‌هایی را پایداری‌ها، اصولگرایان معتدل و طیف آقای قالیباف تشکیل خواهند داد، بر سر انتخاب رئیس و هیات رئیسه، ریاست کمیسیون‌ها با هم رقابت خواهند کرد اما به نظر نمی‌آید که توانایی قانونگذاری بالایی داشته باشند و نگاهشان معطوف به مردم باشد بلکه عمدتا نگاه‌شان به قدرت است و برای نگهداشت از قدرت خودشان را ولایی می‌دانند و نگاه خاصی هم به بالا دارند. از این مجلس خدمتی برای مردم حاصل نخواهد شد. منطقا نماینده مردم باید به مصلحت مردم عمل کند و بر سر این موضوع خطر کند، در این ترکیب چنین چیزی دیده نمی‌شود.

وزیر تعاون دولت اصلاحات نگاه مجلس یازدهم را معطوف به مردم ندانست و اظهار داشت:

یک زمانی اختلافات بر سر منافع ملی و مردم است و هر کسی می‌خواهد در این عرصه خودی نشان دهد، اصولگرایان عموما اینگونه نیستند. در شرایطی که فساد در حاکمیت غلبه دارد اولویت این است که مجلس بتواند برابر آن بایستد اما این مجلس که یکدست و قدرت‌گراست و دغدغه مردمی ندارد، نمی‌تواند چنین کاری بکند. در کارنامه این افراد عموما دیده می‌شود که نه تنها سمت مردم نیستند بلکه به فساد هم دامن می‌زنند. مجلس هفتم، هشتم و نهم که یکدست بودند نتوانستند بر دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند؛ منشا فسادی که در دولت احمدی‌نژاد بروز کرد، همین سه مجلس بودند. مجالسی از این دست حاشیه امنی برای مفسدین ایجاد می‌کنند و عمدتا با فساد شریک می‌شوند. صوفی ادامه داد: وقتی می‌توانیم توقع مقابله با فساد را داشته باشیم که طیف‌های مختلف سیاسی در مجلس حضور داشته و بر عملکرد یکدیگر نظارت کنند. اگر مجلس یکدست از یک طیف سیاسی باشد و قوای دیگر نیز با آن همراهی کند و همفکر باشد، به جای اینکه فسادی را افشا کنند بر روی آن سرپوش می‌گذارند. فسادهای زیادی افشا شد اما نتیجه‌های حاصل نشد و پرونده‌های برخی افراد همچنان راکد باقی مانده است، از این نوع مطالب بعدا بیشتر شاهد خواهیم بود. اوضاع را وخیم‌تر از آنچه که اکنون هست، می‌بینم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم برای دولت و اصلاح‌طلبان چه چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد، توضیح داد:

 آقای روحانی قطعا با مشکلاتی مواجه خواهند شد، شعار انتخاباتی طیفی از اصولگرایان، برکناری آقای روحانی بوده است ولی به نظر نمی‌رسد که شخص رهبری اجازه دهند که مجلس پیش از موعد کار دولت را تمام کند. آقای روحانی کاملا در موضع انفعالی این مدت را سر خواهد کرد. دولت در سیاست خارجی هم از قبل کار خاصی نمی‌توانست بکند، اما دست و بال دولت نسبت به گذشته بسته‌تر خواهد شد. دولتی منفعل و منتظرِ زمان خواهیم داشت.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از قدرت کنار گذاشته شده‌اند، عنوان کرد:

در دولت آقای روحانی هم اصلاح‌طلبان جایگاه چندانی نداشته‌اند، آقای روحانی از سال ۹۶ تاکنون گرایش اصلاح‌طلبانه‌ای از خودش نشان نداده است بلکه میدان را برای اصولگرایان گشوده نگه داشت، بنابراین اصلاح‌طلبان در دولت و اکنون در مجلس جایگاهی ندارند، تنها ممکن است به دولت فشار بیاورند که چند وزیر را تغییر دهند.

صوفی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهند تا بتوانند در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند، گفت:

اصلاح‌طلبان قطعا برای نقد و اصلاح قدرت، ابزارهایی را می‌شناسند و در اختیار دارند که بتوانند از آن‌ها استفاده کنند این ابزارها بیشتر نهادهای مدنی هستند تا ابزارهای قدرت. مجلس و دولت ابزار خوبی برای اصلاح‌طلبان بود اما قدرت تنها ابزار اصلاح‌طلبی نیست. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان با نهادهای مدنی که در اختیار دارند همچون رسانه‌ها و فضای مجازی، می‌توانند پیام خود را به گوش مردم برسانند. اصلاح‌طلبان تاکنون نیز باید به جای قدرت نگاهشان به این امکانات می‌بود، آن‌ها باید صدا و در کنار مردم باشند. باید گفتمانی را بسازند که در جامعه برد داشته باشد و می‌توانند این کارها را انجام دهند. مدت‌هاست عده‌ای می‌گویند بهتر است اصلاح‌طلبان از قدرت کناره‌گیری کنند تا بتوانند با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند. صوفی در پایان گفت: امیدواریم سلب قدرت از اصلاح‌طلبان بتواند آن‌ها را متوجه کند که در رویکردشان اصلاحاتی را اعمال کنند. باید فعالیت‌های اجتماعی‌شان را بیشتر کنند و نگاهشان معطوف به مردم باشد و قدرت را هم برای مردم بخواهند‌. قدرت اصلاح‌طلبان باید برای نقد و به چالش کشیدن خود قدرت باشد نه آن‌که در پی قدرت برای قدرت باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها