محمدرضا مروارید فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل‌آنلاین عنوان کرد:

مخالفت ۹۰ درصدی مردم با براندازان

احتمال می‌دهم تفییراتی در راه باشد

مروارید استاندار سابق ایلام می‌گوید:  در دوره‌های مختلف مردم با توجه به بررسی‌های خود تصمیم‌گیری‌های خاص خودشان را دارند که همیشه نشان داده است که مردم جلوتر از ما هستند. پیش‌بینی می‌کنم مجلس یازدهم شبیه مجلس پنجم باشد.

مخالفت ۹۰ درصدی مردم با براندازان

مهناز براتی_سرویس سیاسی

«محمدرضا مروارید» استاندار سابق استان ایلام، از ابتدای انقلاب سوابق اجرایی و مدیریتی در شرکت‌ها و نهادهای جهاد و کشاورزی و همچنین تحصیلات مرتبط با حوزه کشاورزی داشته در گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل پیرامون مسائل انتخابات مجلس یازدهم و چند و چون مشارکت مردم در این انتخابات گفت:

 در دوره‌های مختلف مردم با توجه به بررسی‌های خود تصمیم‌گیری‌های خاص خودشان را دارند که همیشه نشان داده است که مردم جلوتر از ما هستند.

 

مروارید مجلس یازدهم را شبیه به مجلس پنجم پیش‌بینی کرد و اظهار داشت:

شرایط جوری است که گویی باید منتظر مجلسی نظیر مجلس هفتم باشیم اما من پیش‌بینی می‌کنم که احتمالا مجلس یازدهم شبیه مجلس پنجم باشد. ممکن است اصلاح‌طلبان کمتر وارد مجلس شوند ولی افراد، با کیفیت بهتری وارد می‌شوند و اقلیت قوی را تشکیل دهند. باید ببینیم که در یکی دو ماه آینده جو کشور به کدام سمت و سو می‌رود، این هم تاثیرگذار است. اگر مردم بیشتر پای صندوق بیایند وضعیت مجلس بهتر می‌شود.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا انگیزه مشارکت در سطح جامعه وجود دارد یا خیر، گفت:

 فعلا انگیزه‌ برای مشارکت در انتخابات کم است. ممکن است بحث‌ها و تغییرات سیاست خارجی و نشان دادن انعطاف در این حوزه، مشارکت در انتخابات را بالا ببرد. مردم امیدوار می‌شوند که ممکن است تغییری ایجاد شود. احتمال می‌دهم تفییراتی در راه باشد. سفر آقای روحانی به ژاپن، سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان و امارات و ... نشانه‌هایی این تغییر است.

ما همیشه عادت به نرمش قهرمانانه داشتیم. حتی در جنگ هم تا روزهای آخر جنگ شعار می‌دادیم تا جنگ تا آخرین سنگر و نفر، جنگ جنگ تا پیروزی؛ ولی وقتی نظام تشخیص داد که جنگ باید متوقف شود، قطعنامه را قبول کرد. در رابطه با برجام هم وضعیت به همین صورت بود. الان هم من فکر می‌کنم تغییراتی در سیاست خارجی رخ خواهد داد.

محمدرضا مروارید درباره تاثیر رد صلاحیت‌ها بر چینش مجلس یازدهم، توضیح داد:

 

چهره‌های اصولگرا معتقدند که اگر مشارکت در تهران ۲۵ درصد باشد، رای می‌آورند. رد صلاحیت‌ها در همه ادوار بوده است، باید تلاش شود کسانی که ارتباط دارند پیگیری کنند. افرادی بوده‌اند که تاکنون پنج بار رد صلاحیت شده‌اند و پنج بار برگشته‌اند. امیدواریم اصلاح‌طلبان به میزان قابل قبولی در انتخابات حضور داشته باشند.

او درباره شعار معروف دی‌ ماه 96 و چالش‌های پیش روی اصلاحات، اظهار داشت:

 مبارزات سیاسی فراز و نشیب زیادی دارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر مایوس شده‌اند ولی من معتقدم که ممکن است عده‌ای برخی از اصلاح‌طلبان را قبول نداشته باشند ولی اصلاحات را قبول دارند. یعنی معتقدند که با توجه به اوضاع منطقه و مسائل داخلی کشور فقط اصلاحات می‌تواند پاسخگو باشد. شعار اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا کمی تندروانه بود و این نمی‌تواند شعار همه مردم باشد با اینکه برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند که این شعار محقق شده است ولی من که الان بیشتر در میان مردم حضور دارم می‌بینم این حرف‌ها بیشتر در فضای مجازی کارکرد دارد. او افزود: مردم گله و شکایت دارند اما به نظر من ۹۰ درصد مردم با براندازی رابطه ندارند ولی خواهان اصلاحات هستند، خواهان این هستند که از فقر، فساد و تبعیض رها شوند و این‌ها مطالباتی است که با کار اصلاحاتی امکان‌پذیر است اگر حکومت بخواهد.

استاندار سابق ایلام درباره علت عدم توفیق اصلاح‌طلبان تاکنون علیرغم تلاش‌های فراوان، تصریح کرد:

 

در کار سیاسی و مبارزاتی، چهار سال و پنج سال و چهل سال کفاف نمی‌دهد. انقلاب‌هایی ‌که در دنیا هستند صد الی دویست سال سابقه دارند.

او به پیشرفت‌های حاصل شده در طول چهل سال گذشته اشاره کرد و گفت:

یکسری از تغییرات در جمهوری اسلامی یک نشانه هستند.

افرادی بودند که در اعتراضات در دوران روسای جمهور پیشین کشور کشته شدند اما حساسیت زیادی وجود نداشت اما این دوره آمدند و گفتند کشته‌شدگان شهید حساب شوند یا به صورت جدی در پی آن هستند که برای اعتراضات مردمی و احزاب مکان‌هایی را مشخص کنند؛ این‌ها همگی نشانه‌های پیشرفت است.

همینکه دادستان همان شب با دستگیرشدگان صحبت می‌کند، این هم پیشرفت است. باید به خاطر داشته باشیم زمانی که افرادی را دستگیر می‌کردند و آن‌ها دو/سه ماه گم می‌شدند بعد خانواده‌ها اطلاعی از آن‌ها پیدا می‌کردند. ممکن است این پیشرفت‌ها کند باشد و ممکن است پیشرفت‌ها چند سال متوقف شود اما کل جامعه این پیشرفت رو به جلو را دارد. محمدرضا مروارید افزود:

ممکن است این پیشرفت‌ها محسوس نباشد و یا به دلیل اینکه اقتصاد مسئله اول مردم شده، این پیشرفت‌ها بی‌اثر به نظر بیایند اما واقعیت این است که در زندگی مردم موثر است.

او گشایش در سیاست داخلی را در گرو گشایش در سیاست خارجی دانست و تاکید کرد:

اگر در بحث سیاست خارجی کمی گشایش حاصل شود، پیشرفت‌های دیگری نیز حاصل خواهد شد. همانطور که دیدیم چهار سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی خوب بود به طوری رشد منفی اقتصادی مثبت شد، تورم به ده درصد رسید و... اما نهایتا این روند ادامه پیدا نکرد حالا ترامپ مقصر بود یا ترامپ‌های داخلی اما اگر کشور روی همان ریل حرکت می‌کرد شرایط جور دیگری می‌شد.

محمدرضا مروارید در پایان ترکیب مجلس یازدهم را پیش‌بینی کرد و اظهار داشت:

 

به نظر من اقلیت اصلاح‌طلبی در مجلس یازدهم حضور خواهند داشت ولی اصولگرایان هم در اکثریت نخواهند بود، شاید این دوره مستقلین در اکثریت باشند. اصولگراها شانس زیادی ندارند اگر قرار باشد سرلیست‌های اصولگرایان از افرادی با پرونده‌های آنچنانی باشد، معلوم نیست که آن‌ها هم بتوانند توفیقی حاصل کنند. البته بحث شورای نگهبان هم مهم است چرا که آقای جنتی تاکید کرده‌اند کاندیداها پیش از هر چیز نباید فساد اقتصادی داشته باشند‌. باید ببینیم این شعار محقق می‌شود یا خیر.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها