گزارش ویژه؛ اتمام قرارداد ۱۱ بازیکن پرسپولیس

نکته مهم اینکه پرسپولیس در این سالها کمتر پیش آمده که خرید کارآمدی در فهرست زیر 23 سال داشته باشد.

گزارش ویژه؛ اتمام قرارداد ۱۱ بازیکن پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی از زمان بازگشت به پرسپولیس، هرگز به اندازه این فصل مورد انتقاد هواداران پرسپولیس قرار نداشته. حذف از آسیا، ناکامی در کسب سوپرجام، کنار رفتن از جام حذفی و شکست احتمالی در کورس قهرمانی لیگ برتر، باعث شده تا طرفداران درباره آینده یحیی مردد باشند و دائم در مورد انتخاب‌های به زعم آنها اشتباه سرمربی تیمشان توییت بزنند و صحبت کنند.

گل‌محمدی از زمان ورود به پرسپولیس دو پنجره تابستانی و سه پنجره زمستانی را پشت سر گذاشته و تلاش کرده که در این 5 بازه نقل و انتقالاتی، بازیکنان مورد علاقه‌اش را جذب کند؛ بازیکنانی که اغلب آنها سابقه کار کردن با یحیی را داشتند و حتی همین نکته سوژه‌ای بوده برای انتقادات بیشتر.

با این حال در تمام این سالها یکی از معضل‌های سرمربی پرسپولیس، جدایی بازیکنانی بوده که تمایلی به خروج آنها نداشته است. از مهدی ترابی و شجاع خلیل‌زاده که باوجود داشتن قرارداد موفق به فسخ یک طرفه شدند تا علی علیپور، حسین کنعانی و احمد نوراللهی که باشگاه نتوانست نظرشان را برای تمدید قرارداد جلب کند.

پرسپولیس و یحیی برای فصل پیش روی نقل و انتقالات هم چالش‌های زیادی را خواهند داشت؛ از تمدید قرارداد با بازیکنان موردنظر تا تهیه یک فهرست مازاد از بازیکنانی که قرارداد دارند و البته لیست عدم نیاز نسبت به بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده و نیازی به تمدید با آنها نیست. سپس سرمربی سرخپوشان باید از بین مارکت بازیکنان ایرانی و شاید خارجی، نیازهای تیمش را برآورده کند.

11 بازیکن تمدیدی؛ چه کسی کنار گذاشته خواهد شد؟
از بین فهرست 25 نفره بازیکنان شاخص پرسپولیس، قرارداد 11 بازیکن در پایان فصل به اتمام خواهد رسید: سیدجلال حسینی، عیسی آل کثیر، سعید آقایی، رضا اسدی، علی شجاعی، مهدی مهدیخانی، محمد شریفی، رامین رضاییان، میلاد سرلک، مهدی ترابی و احسان پهلوان.

در این بین سه بازیکن آخر با پیشنهاد تمدید قرارداد مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد حداقل دو نفر از آنها مشکل چندانی برای امضای قرارداد جدید نداشته باشند. پرسپولیس اگر خواسته‌های مالی مهدی ترابی را برآورده کند، او احتمالا پای قرارداد دو ساله را امضا خواهد کرد. اما پرونده میلاد سرلک باتوجه به علاقه حضور در خارج از کشور، با پیچیدگی بیشتری مواجه است. شایعاتی مبنی بر شرط او برای قرارداد یک ساله با امکان فسخ قرارداد در فضای مجازی منتشر شد اما امروز رضا درویش این شرط را تکذیب کرد.

با این حال مهمترین علامت سوال پرسپولیس برای پایان فصل، سیدجلال حسینی است. کاپیتان شماره چهار پرسپولیس که سومین ماه از دهه جدید زندگی را آغاز کرده و پس از انجام 15 بازی در لیگ بیست و یکم، حالا منتظر تماس باشگاه برای امضای قرارداد جدید یک ساله است. نکته مهم در مورد او این است که با انجام 1140 دقیقه بازی در بین یازده بازیکن برتر پرسپولیس از نظر دقایق بازی قرار دارد و همین موضوع احتمال امضای قراردادش را بیشتر خواهد کرد.

مهدی مهدیخانی تنها بازیکن از این جمع 11 نفره است که به نظر جایی در ذهن یحیی برای فصل آینده ندارد. او با امید و آرزوی زیاد به پرسپولیس آمد اما حالا با سه دقیقه حضور در لیگ بیست و یکم به در خروجی هدایت می‌شود. نکته‌ای که شانس مهدیخانی را به حداقل رسانده این است که او فصل آینده از فهرست زیر 25 ساله به بزرگسالان می‌رسد و بعید است یحیی یک سهمیه خود را به این بازیکن اختصاص دهد. اما حتی جدایی او هم باعث نمی‌شود این سوال که چرا یحیی او را با صرف ارز خارجی به پرسپولیس آورد و هیچ استفاده‌ای هم نکرد، از اذهان خارج شود.

عیسی آل کثیر نیز مورد جالبی محسوب می‌شود. او در دو فصل اخیر شش ماه را به دلیل محرومیت و شش ماه را به علت مصدومیت از دست داد و حالا در حالی به پایان قراردادش نزدیک می‌شود که پیش از پارگی رباط صلیبی، جزو بازیکنان فیکس سرخپوشان بود. نکته مهم اینکه اگر آل کثیر در همان زمان مصدومیت رباطش را جراحی می‌کرد برای شروع فصل جدید در اختیار پرسپولیس قرار داشت اما حالا...

چهار بازیکن دیگر وضعیت مشخصی ندارند و احتمالا عملکردشان در شش بازی پیش رو تعیین کننده سرنوشت آنها خواهد بود. رامین رضاییان، علی شجاعی، محمد شریفی و رضا اسدی این بازیکنان هستند که باید دید در نهایت یحیی چه تصمیمی در موردشان می‌گیرد.


* فهرست خروجی؛ این 14 نفر!
شایعات حاکی از آن است که پرسپولیس برای فصل جدید، فهرست خروجی پرتعدادی را خواهد داشت. در اسکواد قرمزها 14 بازیکن برای دستکم فصل آینده هم با این تیم قرارداد دارند اما بعید نیست یحیی و پرسپولیس قید این قرارداد را بزنند و برخی از آنها را به در خروجی هدایت کنند.

علیرضا ابراهیمی، حامد پاکدل، حامد لک، فرشاد فرجی، امید عالیشاه، شرزود تمیروف و احمد گوهری 7 بازیکنی هستند که تا پایان لیگ بیست و دوم، تحت قرارداد پرسپولیس خواهند بود. در این بین عالیشاه بیشترین شانس برای حضور در فصل آینده را دارد و از بین حامد لک و احمد گوهری نیز یک نفر در فهرست خروجی قرار خواهد گرفت. علیرضا ابراهیمی و حامد پاکدل عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند و شرزود تمیروف نیز نمونه یک خرید ناموفق خارجی است. با این حال تمیروف احتمالا فصل آینده از لیست بزرگسالان به زیر 25 سال خواهد رسید و شاید این موضوع معادلات را تغییر دهد. هرچند که شاید هیچ توجیهی برای پر کردن یک سهمیه خارجی با این مهاجم ازبک وجود نداشته باشد.

وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا، سیامک نعمتی، علی نعمتی، منوچهر صفروف و وحدت حنانوف 5 بازیکن با دو سال قرارداد هستند که تا لیگ بیست و سوم با پرسپولیس قرارداد دارند. از بین آنها بعید است که کسی در فهرست خروجی قرار بگیرد و شاید احتمال جدایی صفروف که کمتر بازی کرده، مطرح شود. البته او در لیست بزرگسالان نیست و در صورتی که یحیی نیازی به سهمیه خارجی نداشته باشد، جدایی چندان محتمل نخواهد بود. اگر از بین امیری، کمال و سیامک یکی در فهرست خروجی قرار بگیرد، یک سورپرایز بزرگ خواهد بود و هیچ صحبتی در این باره مطرح نشده است.

مهدی عبدی تنها بازیکنی است که تا پایان لیگ بیست و چهارم (1403-04) با پرسپولیس قرارداد دارد. او فصل آینده برای آخرین بار در لیست بزرگسالان پرسپولیس قرار نخواهد داشت و شاید این آخرین فرصت برای اوست که ثابت کند در قواره یک مهاجم کارآمد ظاهر می‌شود. با این حال عبدی اگرچه توان اندکی دارد و در اغلب بازیها به عنوان مهره تعویضی (ورودی یا خروجی) ظاهر می‌شود اما می‌توان گفت که یک استعداد برتر از آکادمی پرسپولیس است که شاید فصل آینده در چهارمین سال بازی در سطح اول فوتبال ایران، به سطح آمادگی جسمانی موردنظر برسد.

* لیست بزرگسالان؛ یحیی چند خرید دارد؟
فهرست بزرگسالان پرسپولیس تنها یک جای خالی دارد و 19 بازیکن در این لیست قرار گرفته‌اند. برای فصل جدید مهدی مهدیخانی و علی شجاعی هم به این لیست خواهند رسید که جدایی مهدیخانی قطعی به نظر می‌رسد اما شجاعی با نمایش‌های خوب در سمت چپ خط دفاعی، ممکن است برای فصل جدید هم در تیم بماند.

اما باتوجه به اینکه احتمالا یحیی حداقل 5 خرید بزرگسال خواهد داشت، باید منتظر خروج بازیکنان نسبتا زیادی از فهرست پرسپولیس بود: شرزود تمیروف، شاید عیسی آل کثیر و یک دروازه‌بان خروجی‌های احتمالی پرسپولیس هستند و نفرات بعدی را یحیی گل‌محمدی مشخص خواهد کرد.

نکته مهم اینکه پرسپولیس در این سالها کمتر پیش آمده که خرید کارآمدی در فهرست زیر 23 سال داشته باشد و حالا شاید زمانی است که یحیی گل‌محمدی نگاه خود را روی بازیکنان با استعداد لیگ برتر قرار دهد.

به نظر شما برای فصل جدید از بین 11 بازیکنی که قراردادشان به پایان رسیده، به چه نفراتی نباید پیشنهاد تمدید داده شود و از بین 14 بازیکنی که تحت قرارداد هستند، کدام‌ها در فهرست خروجی باید قرار بگیرند؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها