روزه‌داری و میزان احتمال ابتلای ورزشکاران به کرونا

پزشک تیم‌های ملی بانوان، در خصوص میزان احتمال تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر روزه داری و ابتلا به کرونا توضیحاتی را بیان کرد.

روزه‌داری و میزان احتمال ابتلای ورزشکاران به کرونا

فائزه ملک لو، عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی - ورزشی و پزشک تیم‌های ملی فوتبال و والیبال بانوان کشورمان،  در خصوص چگونگی تاثیر روزه داری بر عملکرد سیستم ایمنی بدن ورزشکاران گفت: روزه گرفتن یا در واقع ناشتا ماندن به مدت طولانی و محدودیت کالری دریافتی در بدن، با یک سری تغییرات در سیستم متابولیک بدن همراه است و متقابلا سیستم ایمنی بدن ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ملک لو ادامه داد: در حین روزه داری و محدود کردن کالری دریافتی، سطح هورمون انسولین در بدن کاهش پیدا می‌کند. انسولین یک هورمون التهاب زا یا استرس زا برای سیستم ایمنی محسوب می‌شود، که در واقع با مصرف مواد غذایی به ویژه مواد قندی و با ترشح انسولین، این مواد سریعا به شکل گلیکوژن، ذخیره می‌شوند. از طرفی این موضوع در افزایش وزن بدن، تاثیرگذار است.

عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، افزود: بنابراین وقتی کالری دریافتی بدن را محدود می‌کنیم، میزان انسولین کمتری ترشح و استرس کمتری هم به سیستم ایمنی بدن، وارد می‌شود. با کاهش ذخایر قندی، سطح چربی خون بدن پایین می‌آید و باعث تناسب بیشتر اندام شده و سطح چربی بدن کاهش پیدا می‌کند.

پزشک تیم‌های ملی بانوان تصریح کرد: محدودیت کالری، باعث کاهش سطح بعضی مواد التهابی و پیش التهابی در بدن می‌شود. در این حالت، سطح گلبول‌های سفید بدن افزایش پیدا می‌کند و سیستم ایمنی به شکلی تقویت می‌شود که سلول‌های از کار افتاده و سلول‌هایی که عملکرد مناسبی ندارند، در این وضعیت از بین بروند. همه این اتفاقات در مجموع، به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی و انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

ملک لو تاکید کرد: پس این باور، که اگر روزه بگیریم امکان افت عملکرد سیستم ایمنی وجود دارد و شانس ابتلا به ویروس کرونا در بدن افزایش پیدا می‌کند، درست نیست. هیچ شواهد و مطالعاتی، این موضوع را تایید نکرده است. هر چند باید توجه داشت که این توصیه‌ها کاملا به شرایط بستگی دارد. این موارد، برای افرادی که بیماری زمینه‌ای جدی یا خاصی ندارند و داروی خاصی مصرف نمی‌کنند و به نوعی در سلامت نسبی به سر می‌برند، صدق می‌کنند. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید با پزشک مشورت کنند و با صلاحدید پزشک، اقدام به روزه گرفتن کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها