نیوکاسل را به شاهزاده می‌فروشند؟ +عکس

تلاش های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای خرید یک باشگاه لیگ برتری به انگلیس ختم شده است.

نیوکاسل را به شاهزاده می‌فروشند؟ +عکس

ماه ها بعد از انتشار نام بن سلمان برای خریداری سهام باشگاه منچستر یونایتد، حالا او تلاش تازه ای را برای حضور در تیم دیگری در انگلیس آغاز کرده است اگر چه تا اقدامات عملی و قطعی او برای خریداری مالکیت تیم هنوز چیزی در این باره مشخص نیست با این حال شاید کمتر کسی تصور می کرد که روزی شاهزاده عربستان سعودی و ولیعهد این کشور یعنی محمد بن سلمان به مرد اول رسانه‌ های ورزشی و مشخصا فوتبالی انگلیس تبدیل شود؛ اتفاقی که حالا رخ داده و در روزهای گذشته تمام منابع معتبر بریتانیایی اخبار اصلی خود را به این شاهزاده سعودی و احتمال خرید یک باشگاه لیگ برتری توسط وی اختصاص داده اند.

در همین رابطه مقرر شده یک گروه سرمایه‌گذاری به سرپرستی محمد بن سلمان، باشگاه بزرگ لیگ برتری نیوکاسل را به تصاحب خود در بیاورند؛ اتفاقی که بازخوردهای متفاوتی در بین هواداران این تیم داشته است. بسیاری از آنها رخ دادن چنین اتفاقی را به فال نیک می گیرند اما برخی دیگر به این سرمایه گذاری شاهزاده سعودی با دید مثبت نگاه نمی‌کنند.

خرید یک باشگاه بزرگ یا تیزر تبلیغاتی؟!


این باور وجود دارد که اقدام بن سلمان برای خرید باشگاه نیوکاسل تنها با انگیزه تبلیغات انجام خواهد شد. چرا که در حال حاضر عربستان عنوان یکی از بی رحم ترین و مستبد ترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. 


سرمایه گذاری به نام راماندا استاولی برای خرید باشگاه نیوکاسل از سوی بن سلمان پیش قدم شده است. قرار است ۸۰ درصد سهام باشگاه نیوکاسل به نام شاهزاده سعودی ثبت شود و تنها ۱۰ درصد آن به استاولی اختصاص پیدا می کند. ۱۰ درصد دیگر نیز در اختیار برادران روبن( نام یک سرمایه گذار دیگر) قرار خواهد گرفت. در واقع می توان اذعان کرد که استاولی مهم تر از همه چیز نقش اساسی را در راضی کردن شاهزاده عربستانی برای خرید باشگاه نیوکاسل ایفا کرده است.

فوتبال نباید قربانی پول شود


معامله خرید باشگاه نیوکاسل توسط محمد بن سلمان در حال حاضر توسط مسئولان لیگ برتر مورد بررسی قرار گرفته است. آنها در جستجوی یافتن پاسخ یک سوال هستند: "آیا این گروه برای باشگاه داری در لیگ برتر مناسب خواهند بود؟"


اندرو اسمیت، سخنگوی مخالفان تجارت اسلحه و سیاست های عربستان سعودی به شدت از انجام چنین معامله ای ابراز نگرانی می کند. او در این باره گفت: " نباید این پیشنهاد غیر اخلاقی با موافقت روبرو شود چرا که در این صورت یکی از پرطرفدارترین مسائل دنیا به وسیله ای برای تبلیغ کارهای ضد حقوق بشری تبدیل خواهد شد. دخالت دیکتاتوری عربستان نباید در فوتبال لیگ برتر نفوذ پیدا کند. ساده است؛ باشگاه های فوتبال هنوز هم یک نهاد اجتماعی مهم به حساب می‌آیند و پول نباید باعث تزلزل در آنها شود."

همه نگاه ها به سمت دولت انگلیس


این باور وجود دارد که تنها دولت انگلیس است که می تواند مانع از انجام چنین معامله ای شود. با این حال بر اساس ادعای رسانه‌های بریتانیا به نظر نمی رسد که دولت انگلیس در این قضیه ورود کند و باید اتفاق دیگری برای به سرانجام نرسیدن این معامله رخ دهد.

نیوکاسل تنها ۷۰ میلیون پوند گران تر از قصر بن سلمان


با همه این تفاسیر به نظر می رسد که شاهزاده عربستان سعودی با ۳۰۰ میلیون پوند در آستانه تملک باشگاه نیوکاسل قرار دارد. اما جالب اینکه باشگاه انگلیسی تنها ۷۰ میلیون پوند گران تر از خانه یا بهتر بگوییم قصر فرانسوی بن سلمان قیمت دارد. قصر ۲۳۰ میلیون پوندی بن سلمان در نزدیکی های ورسای واقع شده است. این خانه در یک قلعه فرانسوی متعلق به قرن هفدهم بنا نهاده شده و ساخت آن حدود سه سال و بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به طول انجامیده است. در میان همه ویژگی های چشمگیر این خانه می‌توان به آکواریوم بزرگ موجود در آن، استخر شنا، فضای باز حیرت انگیز و غیره اشاره کرد.

نکات جالب دیگر در رابطه با این خانه به وجود ۱۰ اتاق خواب، باشگاه اسکواش و سینما در آن مربوط می شود.


اما شاید منحصر به فرد ترین ویژگی این خانه به اتاق مدیتیشن آن مربوط می‌شود که در مرکز قلعه مستقر شده است. در حالی که دور تا دور آن را اکواریوم تشکیل داده و ماهی ها به این طرف و آن طرف می روند. داخل خانه نیز به شکل شگفت‌انگیزی طراحی شده و راه پله ها با هنر طلاکاری تزیین شده‌اند. کف این خانه از سنگ مرمر پوشیده شده و در طراحی داخلی آن از ۵۲ رنگ مختلف استفاده شده است. بن سلمان همچنین اخیراً یکی از تابلوهای لئوناردو داوینچی را با مبلغ عجیب و غریب ۳۵۰ میلیون پوند خریداری کرده بود.

مردی از جنس ثروت و مقام


تنها شیخ منصور مالک منچسترسیتی(۱۷ بیلیون پوند)، رومن آبراموویچ مالک چلسی(۹ بیلیون پوند)، استان کروئنک مالک آرسنال(۸ بیلیون پوند) ثروت بیشتری نسبت به شیخ سلمان دارند.


علاوه بر این بن سلمان در کشور عربستان سعودی نیز به لحاظ سیاسی یک مقام بالا به حساب می آید. در حال حاضر دو عنوان معاون نخست وزیر و وزیر دفاع را به خود اختصاص داده است.

آرزوهای بزرگ برای نیوکاسل


یکی دیگر از اهداف شاهزاده سعودی در رابطه با خرید احتمالی باشگاه نیوکاسل، تبدیل این تیم به یکی از بهترین و پر مهره ترین تیم های فوتبال اروپا خواهد بود. درست مثل اقداماتی که در تیم‌هایی نظیر منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن رخ داد تا جایی که آنها حالا به زمره قدرتمندترین تیم های قاره سبز اضافه شده اند. اگرچه طی روزهای اخیر بحث حضور کیلیان امباپه در نیوکاسل تکذیب شد اما خیلی هم عجیب نخواهد بود اگر در ماه های آینده و در صورت خرید باشگاه انگلیسی توسط بن سلمان، نام های این چنینی را در اطراف نیوکاسل شاهد باشیم.

همچنین به نظر می‌آید که در صورت نهایی شدن این معامله اولین اقدام بن سلمان انتخاب یک سرمربی صاحب سبک و نام آشنا خواهد بود که در این بین شایعاتی در رابطه با احتمال هدایت نیوکاسل توسط سرمربی سابق یوونتوس یعنی ماسیمیلیانو آلگری شنیده می شود.

پیش از این از نزدیکان ولیعهد عربستان، ترکی آل شیخ که وزیر ورزش عربستان است در فوتبال مصر تیم پیرامیدز را خریداری کرده و در فوتبال اسپانیا نیز سرمایه گذاری میلیون دلاری انجام داده بود اما اقدام بن سلمان برای خرید نیوکاسل در صورتی که از شایعات فراتر برود، اولین اقدام شخصی وی برای حضور در دنیای فوتبال محسوب می شود؛ مردی که علاقه مندان به سیاست نام او را سال گذشته به واسطه قتل جمال خاشوقچی، روزنامه نگار معروف عربستانی در ترکیه شنیده بودند؛ اتفاقی که باعث شد بعد از آن یکی از سناتورهای آمریکایی به نام گراهام درباره او بگوید: " درباره سلاح، نگرانی من این است آدمی که آنقدر دیوانه است که یک روزنامه‌نگار را داخل کنسولگری عربستان در ترکیه می‌کشد، چرا باید به او  سلاح‌های بدهیم که ممکن است به روس‌ها یا چینی‌ها بدهد؟"

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها