سرمربی تیم ملی تکواندو نونهالان:

برای قهرمانی به مسابقات جهانی رفتیم

درستی گفت: اگر نونهالان در مسیر درستی هدایت شوند، همین نتایج در رده بزرگسالان قابل تکرار است.

برای قهرمانی به مسابقات جهانی رفتیم

دختر کشورمان که در مسابقات جهانی تاشکند موفق شدند با کسب ۶ مدال طلا و ۱ نقره به عنوان قهرمانی مسابقات دست یابند،  اظهار داشت: مسابقات جهانی سطح خیلی بالایی داشت و تیم‌های اوکراین، کره جنوبی، تایلند، انگلیس، آمریکا و روسیه از جدی‌ترین رقبای ما در این مسابقات بودند.

برای قهرمانی به مسابقات جهانی رفته بودیم

فقط به قصد قهرمانی به مسابقات قهرمانی جهان رفتیم. از آنجایی که حدود ۹۰ نفر از بازیکنان ما پیش از این تجربه اعزام به هیچ تورنمنت بین المللی را نداشتند، ما فقط از نظر روانی با آن‌ها کار کردیم تا جو مسابقات آن‌ها را نگیرد، زیرا از بین کسانی که به مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان رفته بودند تنها یک نفر در تیم باقی مانده بود و ۹ نفر دیگر برای اولین بار بود که در یک تورنمنت بین المللی شرکت می‌کردند، بنابراین تنها نگرانی ما این بود که بی تجربگی بازیکنان کار دستشان بدهد، اما با کار‌های روانی که روی آن‌ها انجام شد، هیچ مشکلی پیش نیامد و همه تکواندوکاران در روز آخر برای رسیدن به عنوان فنی‌ ترین بازیکن مسابقات می‌جنگیدند.

برگزاری لیگ در رده نونهالان  به تیم ملی کمک زیادی می‌کند

در سطح نونهالان لیگ‌های خیلی خوبی داریم و از مربیان این رده به خوبی حمایت می‌شود و کسانی که در لیگ‌های پایه تیمداری می‌کنند به موفقیت‌های خوبی رسیدند. رقابت در لیگ نونهالان در سطح خیلی بالایی برگزار می‌شود. چنین لیگی باعث می‌شود وقتی نونهالان به تیم ملی می‌رسند دیگر یک بازیکن خام نباشند و این به مربی اجازه  می‌دهد که به سراغ آموزش‌های پیشرفته تری برود و دیگر نیاز نباشد که از الفبای تکواندو شروع کند. وقتی با چنین بازیکنانی کار می‌کردیم اصلا فکرمان این نبود که در سطح نونهالان کار می‌کنیم و برنامه ما از همان اول این بود که تکنیک‌هایی در سطح نوجوانان به آن‌ها یاد بدهیم.

از نونهالان به خوبی حمایت می‌شود

سال گذشته ۲ بار مسابقات قهرمانی کشوری برگزار شد. حضور تکواندوکاران نونهال در چنین مسابقاتی باعث می‌شود تا آن‌ها میدان دیده‌تر شوند. فدراسیون به رده نونهلان توجه ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کنند تا تکواندوکاران از رده‌های پایه به خوبی آموزش ببینند. هر تکنیکی که بازیکنانم در تمریناتشان پیاده می‌کردند همان را در زمان مسابقه هم انجام می‌دادند و رسیدن بازیکنان به چنین سطحی برای من خوشحال کننده بود.

اگر نونهالان در مسیر خوبی هدایت شوند، همین نتایج در بزرگسالان دست یافتنی است

اگر از نظر فنی و روانی به خوبی روی نونهالان کار شود، آن‌ها می‌توانند همین نتایج را در رده‌های بالاتر هم تکرار کنند. در سطح نونهالان تیم خوبی را تربیت کردیم. اگر آن‌ها در همین مسیر به خوبی هدایت شوند مسلما در رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هم جزو بهترین‌ها خواهند بود، زیرا از سن خردسالی با حریفان سرسختی رو به رو شدند و به خود باوری رسیدند. در همین مسابقات اخیر با حریفانی از اوکراین و تایلند رو به رو شدیم که واقعا حریفان قدرتمند و سرسختی بودند و همین مبارزات بازیکنان ما را زبده‌تر می‌کند و ترس آن‌ها را می‌ریزد.

بازیکنان از تمرین دست نمی‌کشیدند

به بازیکنان گفتیم که پس از مسابقات ما را فراموش نکنند و ارتباطشان را حفظ کنند، زیرا اگر وابستگی عاطفی در این سن ایجاد شود آن‌ها مشتاق‌ تر خواهند شد و دیگر اردو‌های بلند مدت بازیکنان را دلزده نخواهد کرد. در اردو‌ها اگر تمرین آزاد برگزار می‌کردیم تمامی بازیکنان سر تمرین حاضر می‌شدند. وقتی هم که تمرین را تعطیل می‌کردیم حاضر نبودند دست از تمرین بکشند. باید بگویم که کار سختی برای بیرون آوردن بازیکنان از سالن تمرین داشتیم. اگر مربیان بتوانند با بازیکنانشان ارتباط خوبی بگیرند و در وجود آن‌ها اشتیاق و وابستگی ایجاد کنند مطمئنا نتیجه کار خیلی بهتر خواهد شد.

هیچ کمبودی نداشتیم‌

نمی‌توان گفت که حتما برای این رده اعزام به مساقات بین المللی لازم است، زیرا مسابقات لیگ به خوبی برگزار می‌شود البته اگر چنین اتفاقی بیفتد خیلی خوب است، اما در مسابقات جهانی، تکواندوکاران ما کسانی را شکست دادند که چندین بار به تورنمنت‌های بین المللی اعزام شده بودند؛ بنابراین اگر مباحث فنی  و روانی به خوبی رعایت شود نیاز چندانی به شرکت در تورنمنت‌ های  برون مرزی نیست.  در این مدت هیچ کمبودی احساس نکردیم و با کمک فدراسیون همه امکانات برای ما مهیا شده بود. بهترین امکانات برای ما فراهم شد تا در مسابقات آسیایی و جهانی هیچ فشار و استرسی به تیم وارد نشود. نایب رئیس بانوان در این مسابقات همراه ما نبود، اما لحظه به لحظه با ما در تماس بود و در این مدت هر کاری توانست برای تیم انجام داد.

باید چند بازیکن جدید به تیم نونهالان اضافه کنیم

مسابقات بعدی تیم ملی نونهالان، تکرار همین مسابقات است که ۲ سال دیگر برگزار می‌شود. البته تا ۲ سال دیگر بعضی از نفرات تیم ملی کنونی به رده نوجوانان می‌رسند و امیدوارم آن‌ها در مسابقات جهانی نوجوانان که سال آینده برگزار می‌شود موفق باشند، بنابراین برای مسابقات جهانی بعدی باید چند بازیکن دیگر را به تیم ملی نونهالان اضافه کنیم. با آن دسته از بازیکنان هم که در تورنمنت‌های بعدی در تیم ملی نونهالان باقی خواهند بود، ارتباطمان را نگه می‌داریم تا در اردو‌های بعدی که در تیم ملی هستند، بتوانند در کنار مسائل فنی از نظر روانی هم پیشرفت کنند و همین افتخارات را در مسابقات بعدی تکرار کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها