حزباوی در شروع یک مسیر درخشان

پیش از انتقال حزباوی به السد شایعه علاقه فدراسیون فوتبال قطر به این مدافع مطرح شده بود، ولی فیفا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و خوشبختانه چنین خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند.

حزباوی در شروع یک مسیر درخشان

چند روزی از پایان لیگ بیست و دوم نگذشته بود که انتقال امین حزباوی، پدیده فصل به السد قطر نهایی شد. حزباوی فقط بیست سال دارد و در همین زمان کوتاه نشان داده که یکی از مستعدترین مدافعان سال‌های اخیر فوتبال ایران است. همین حساسیت انتقالش به لیگ ستارگان قطر را بیشتر می‌کند. آیا جدایی‌اش از فولاد به ضرر لیگ برتر و فوتبال ایران است؟ آیا بهتر بود که منتظر یک پیشنهاد خوب اروپایی می‌ماند یا رفتن به لیگ ستارگان قطر تصمیم درستی بوده است؟

 

السد انتخاب مناسبی بود؟

خودش معتقد است که برای پیشرفت حرفه‌ای‌اش انتخاب درستی داشته: «پیشنهاداتی از اروپا داشتم اما هیچ‌کدام از لیگ‌های درجه اول اروپایی نبود. لیگ‌های تاپ اروپایی کاملاً شناخته‌شده هستند و اگر از آن لیگ‌ها پیشنهاد مهمی به دستم می‌رسید، روی آن فکر می‌کردم. ببینید من اعتقاد دارم رفتن به لیگ درجه دوم یا سوم اروپایی نمی‌تواند کمکی به پیشرفتم بکند. با فوتبالیست‌های قبل از خودم نیز مشورت کردم. آن‌هایی که به لیگ‌های متوسط اروپایی رفته بودند، بعد از مدتی به ایران برگشتند و به من توصیه می‌کردند اگر قرار باشد به اروپا بروم، حتماً در کشوری باشد که لیگ آن دیده شود و به پیشرفتم کمک کند. خودم نیز اعتقاد کامل دارم که در یک تیم درجه اول آسیایی مثل السد قطر خیلی بهتر از لیگ‌های درجه دوم یا سوم اروپایی دیده می‌شوم. ضمن اینکه خیلی از بزرگان فوتبال ایران از تیم‌های عربی به باشگاه‌های بزرگ اروپایی رفتند. علی دایی از السد قطر به بوندس‌لیگا رفت، علی کریمی از الاهلی امارات به بایرن مونیخ رفت، جواد نکونام و مسعود شجاعی از لیگ امارات به لالیگا رفتند. خب وقتی اکثر اسطوره‌های فوتبال ایران از لیگ‌های عربی به سطح اول اروپا ترانسفر شدند، چرا من از آنها الگوبرداری نکنم؟»

مارتین لاو، کارشناس فوتبال آسیا هم در توئیتر از این انتقال استقبال کرد و نوشت: «این انتقالی است که نظرات متفاوتی برمی‌انگیزد، بخصوص بعد از انتقال بازیکنی مثل قایدی که با رفتن به لیگ امارات مسیر رشدش متوقف شد. با این حال شخصاً فکر می‌کنم که السد انتقال موقت خوبی برای حزباوی است تا کارنامه قوی‌تری بسازد و بتواند باشگاه مناسبی در اروپا را تحت تأثیر قرار بدهد.»

 

برد – برد برای فولاد

حزباوی بازیکن فولاد بود و شنیده می‌شود السد برای گرفتن رضایتنامه این بازیکن دو میلیون دلار به باشگاه اهوازی پرداخت کرده است. فولاد همچنین قرار است از انتقال‌های بعدی حزباوی هم درصدی را دریافت کند. البته فولاد در این انتقال منافع مدافع جوانش را هم در نظر گرفته و با خواسته او همراهی کرده است.

حزباوی هم قدردان فولاد است و گفت: «به نظرم حق باشگاه است که مزد زحماتش را بگیرد و هر مبلغی که بگیرند من قلباً راضی هستم. اگر باشگاه فولاد با انتقال من موافقت کرد، اصلاً به خاطر مسائل مالی نبود. مدیران فولاد موضوع را کاملاً بررسی کردند و دیدند که طی چندین سال گذشته بازیکنان آکادمی فولاد کمتر دیده شده‌اند و ادامه این وضع می‌توانست خیلی از جوانان مستعد خوزستانی را بی‌انگیزه کند. به خاطر همین با انتقالم موافقت کردند تا بدین ترتیب در بین بقیه جوانان خوزستانی ایجاد انگیزه کنند. طی همین چند روز که خبر رفتنم به السد منتشر شده، خیلی از بازیکنان جوان خوزستانی و حتی همبازیانم در تیم ملی جوانان و امید ایران با من تماس داشتند و می‌گفتند انتقالت به باشگاه بزرگی مثل السد قطر به ما روحیه داده تا بیشتر تلاش و پیشرفت کنیم.»

 

تیم ملی از این انتقال سود می‌برد؟

حزباوی بازیکن مستعدی است که می‌تواند سال‌ها به تیم ملی کمک کند و فوتبال ایران هم باید بتواند برنامه دقیقی برای استفاده از او داشته باشد. ظاهراً او قرار است فعلاً برای تیم امید بازی کند که مسابقات حساسی در پیش دارد.

قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی تأکید دارد که با تیم امید کاملاً همکاری خواهد کرد: «این بازی‌ها هم برای ما و هم برای مردم مهم است. ما هر چه در توان داشته باشیم به تیم ملی امید کمک می‌کنیم. بخشی از این مسأله مربوط به حضور بازیکنان می‌شود که در آن بازی‌ها، اولویت ما تیم امید است. در تیم ملی بزرگسالان اگر چند بازیکن نباشند، شاید بتوانیم جایگزین کنیم اما تیم امید به خاطر شرایط سنی‌اش این محدودیت‌ها را دارد پس به این خاطر نگاه اول ما باید تیم امید باشد.»

حزباوی یکی از این بازیکنان مشترک تیم ملی و امید است که قطعاً عنایتی برای مرحله مقدماتی قهرمانی امیدهای آسیا حساب زیادی روی او باز کرده و انتظار می‌رود در مسابقات قهرمانی غرب آسیا در عراق هم یکی از بازیکنان اصلی این تیم باشد.

اگر حزباوی فرصت بازی برای السد در لیگ ستارگان قطر و لیگ قهرمانان آسیا پیدا کند، تجربه خوبی به دست می‌آورد که می‌تواند در تیم امید و تیم ملی از آن استفاده کند. روبه‌رو شدن با مهاجمان تراز اولی که در این دو تورنمنت حضور دارند، او را برای بازی در مسابقات سطح بالای بین‌المللی آبدیده‌تر خواهد کرد.

پیش از انتقال حزباوی به السد شایعه علاقه فدراسیون فوتبال قطر به این مدافع مطرح شده بود، ولی فیفا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و خوشبختانه چنین خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها