بگوویچ: گل‌محمدی می‌تواند دوباره پرسپولیس را قهرمان کند

من فکر می‌کنم بلاژویچ تیم ملی ایران را خیلی زود به بحرین برد که این موضوع در نهایت به ضرر ایران شد.

بگوویچ: گل‌محمدی می‌تواند دوباره پرسپولیس را قهرمان کند

وینکو بگوویچ سرمربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی امید که در چند تیم مختلف ایرانی مربیگری کرده از درگذشت چیرو بلاژویچ به‌شدت ابراز ناراحتی و تأسف کرده و معتقد است که این مربی خدمات زیادی به فوتبال کرواسی و ایران انجام داد. به بهانه فوت چیرو و شرایط هفته‌های اخیر پرسپولیس گفت‌و‌گویی با مربی کروات اسبق سرخ‌ها داشتیم.

 

در رابطه با فوت بلاژویچ چه صحبتی دارید؟

بلاژویچ مربی بزرگی در کرواسی بود که رزومه قوی در فوتبال کرواسی و ایران داشت و بازیکنان و تیم‌های خوبی را در کرواسی تحت نظر داشت و با تیم ملی ایران هم کار کرد. شرایط خوبی را به وجود آورد مردی که نتایجش به همراه تیم ملی کرواسی در جام جهانی 1998 فرانسه که آن را به مقام سومی رساند و نسل خوبی را برای تیم ملی کرواسی به وجود آورد سال‌ها در فوتبال این کشور و اروپا درخشیدند. مربی که کشور کرواسی و فوتبالدوستان این کشور قدر زحمات و خدمات وی می‌دانند و هیچگاه از ذهن مردم پاک نمی‌شود.

بلاژویچ بعد از شما وارد فوتبال ایران شد، به این مربی در زمان حضورش کمک نکردید؟

چرا من برای کمک به ایشان به درخواست خودشان لیستی از بازیکنان خوب لیگ آن زمان فوتبال ایران را در اختیارشان قرار دادم و هر کمکی که از دستم برآمد به ایشان ارائه دادم چون نسبت به او احساس دین داشتم و از طرف دیگر دوست داشتم به فوتبال ایران کمک کنم، از این‌رو هر کمکی که از دستم برمی‌آمد و هر خواسته‌ای که چیرو از من می‌خواست که در حد توانم بود را برای ایشان انجام ‌دادم.

حالا که بحث مربیگری چیرو شد به نظرتان دلیل شکست تلخ ایران مقابل بحرین چه بود؟

من فکر می‌کنم بلاژویچ تیم ملی ایران را خیلی زود به بحرین برد که این موضوع در نهایت به ضرر ایران شد. شاید چیرو فکر می‌کرد که با زود رفتن تیم به بحرین شرایط بدنی بازیکنان و تطابق‌شان با گرمای هوا بهتر می‌شد اما فکر می‌کنم این موضوع به ضرر تیم ملی شد چه بسا که این همه مدت دور بودن از شرایط ایران و بودن در گرما و هوای بحرین به ضرر بازیکنان شد اما هر چه که بود چیرو در ایران هم نهایت تلاشش را بکار برد و نسل‌سازی خوبی را در فوتبال ایران انجام داد و بازیکنان خوبی را معرفی کرد که سال‌ها موفق شدند خودشان را در فوتبال ایران نشان دهند.

در چند سال اخیر که چیرو بیمار بود به ملاقاتش رفتید؟

بله یک‌بار دو سال پیش به ملاقات او رفتم. چند سالی بود که درگیر بیماری سرطان پروستات بود به همین دلیل و از آنجا که بیماری‌شان خیلی پیشرفت کرده بود عملاً دکترها از معالجه ایشان ناامید شده بودند و به او گفته بودند که عمر طولانی نخواهد داشت اما هر چه که بود ایشان دو سال بعد از ملاقاتی که با ایشان داشتم و پسرشان هم در کنارشان بودند فوت کردند و فوتبالدوستان کشور کرواسی را در غمی عمیق فرو بردند همان طور که ایرانی‌ها هم از فوت بلاژ به‌شدت ناراحت شدند و روزهای پرهیجان زمان حضور مربی بزرگ کروات را برای خودشان مرور کردند. در آن زمان چیرو تیم بسیار پرقدرتی برای ایران ساخته بود و حیف شد که آن تیم بزرگ و شایسته با بدشانسی و کارشکنی‌هایی که در حقش انجام شد موفق به پیروزی و صعود به جام جهانی نشد. چیرو نه تنها در زمینه ساختن بازیکن خیلی خوب ظاهر شد بلکه مربیان بزرگی مانند برانکو را هم به کادرش اضافه کرد و بخوبی موفق شد که او را به فوتبال ایران معرفی کند. مربی که در پرسپولیس و تیم ملی و سایر تیم‌هایی که کار کرد بسیار موفق بود.

به لحاظ مربیگری کدام یک از مربیانی که به ایران آمدند را مربی بزرگتر و بهتری می‌دانید؟

مربیان بزرگ زیادی وارد فوتبال ایران شدند که بسیار تأثیر‌گذار بودند اما در این بین شاید من ایویچ را بهترین مربی کرواتی می‌دانم که وارد ایران شد. مربی که در فرانسه و پرتغال در تیم‌های بسیار بزرگی مربیگری کرد و واقعاً سلطان تاکتیک برازنده او بود. ایویچ آن‌قدر بزرگ بود که زمانی که در پرتغال بود مورینیو هم از تمریناتش الگو‌برداری کرده و از او یاد می‌گرفت که این امر از بار فنی بالای ایویچ می‌گوید.

سؤال آخرمان هم در خصوص بازی پرسپولیس مقابل سپاهان در جام حذفی است؛ به نظرتان یحیی با شرایطی که دارد قادر است پرسپولیس را از بحران نتیجه‌گیری بیرون آورد؟

یحیی را خوب می‌شناسم و از توانایی‌اش خبر دارم. ضمن اینکه متخصص قهرمانی در جام حذفی هم محسوب می‌شود کاری که در ذوب آهن و چند تیم دیگر بخوبی انجام داد و به نظرم این بار هم می‌تواند در جام حذفی و لیگ پرسپولیس را به مقام قهرمانی برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها