چرا استقلال یک هفته هم صدرنشین نبود؟

روند حرکتی استقلال در هفته‌های گذشته اما به گونه‌ای بود که امیدواری بسیاری ایجاد شده تا استقلال طلسم نرسیدن به صدر جدول را بشکند.

 چرا استقلال یک هفته هم صدرنشین نبود؟

بخش عمده‌ای از موفقیت استقلال در لیگ بیست و یکم حاصل برخورداری از یک سازمان دفاعی هماهنگ بود. استقلال فصل پیش با اینکه به‌دلیل جدایی نابهنگام محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی تغییراتی اجباری را در خط دفاع خود تجربه کرد اما به لحاظ تاکتیکی به حدی در اجرای دفاع تیمی موفق بود که با وجود جدایی این دو مدافع و حضور داسیلوا و غلامی در قلب دفاع اما توانست میانگین گل خورده خود را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارد و به‌عنوان برترین تیم دفاعی لیگ برتر در نهایت جام قهرمانی را هم صاحب شود.

در موفقیت دفاعی فصل پیش استقلال بدون شک سیدحسین حسینی نیز سهم بسیاری داشت اما آنچه استقلال را به سمت قهرمانی در لیگ برتر برد، برخورداری از سازمان دفاعی مطلوب بود که این تیم را در وضعیت ایده‌آلی به لحاظ دفاع تیمی قرار داد.

در فصل جاری اما دفاع تیمی استقلال آن سختگیری که فصل پیش داشت را ندارد که عوامل متعددی در وقوع این وضعیت دخیل است. علاوه بر اینکه ساپینتو زمان قابل‌توجهی را صرف شناسایی ترکیب و تاکتیک ایده‌آل خود کرد، مصدومیت‌ها، محرومیت‌ها و دیگر اتفاقات نیز در تزلزل خط دفاع استقلال سهم قابل توجهی داشت.

استقلال تاکنون 14 بار دروازه‌ خود را به روی حملات حریف باز شده دیده است. این تعداد گل خورده در حد قهرمانی در لیگ برتر نیست و آبی‌ها اگر می‌خواهند به جام بیست و دوم دست یابند باید خط دفاع خود را اصلاح کنند و به سمت ساختن تیمی حرکت کنند که در زمینه دفاعی بسیار سختگیر است.

یکی از عمده دلایلی که تا پایان هفته هجدهم لیگ برتر سبب شد استقلال موفق به صدرنشینی نشود، در واقع همین وضعیت است. شاید اگر استقلال در اجرای عملیات دفاعی موفقیت بیشتری را به دست می‌آورد، در هجده هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته لااقل یک بار طعم شیرین صدرنشینی را تجربه می‌کرد اما تا به امروز چنین نشده است و استقلال هفته‌های متمادی با وجود اینکه در هفته‌های هفتم تا نهم هم‌امتیاز با پرسپولیس بود، اما هرگز به صدر جدول نرسید.

روند حرکتی استقلال در هفته‌های گذشته اما به گونه‌ای بود که امیدواری بسیاری ایجاد شده تا استقلال طلسم نرسیدن به صدر جدول را بشکند و در حالی که صدرنشین کنونی لیگ برتر (سپاهان) چهار هفته این جایگاه را تجربه کرده و پرسپولیس نیز چهارده هفته در این وضعیت قرار داشته، آبی‌ها نیز به صدر جدول برسند و در این موقعیت قرار بگیرند.

در هفته‌های اخیر خط حمله استقلال عملکرد بسیار امیدوارکننده‌ای داشته و موفق شده میانگین گل‌های زده را ارتقا بخشد. اما در کنار آن استقلال باید از بعد دفاعی نیز اصلاحات سریعی در شکل بازی خود انجام دهد.

برای رسیدن به این مهم مؤلفه‌های متعددی نقش‌آفرین خواهد بود. علاوه بر هماهنگی در خطوط سه‌گانه و مشارکت همه بازیکنان در عملیات دفاعی لازم است که اشتباهات فردی به حداقل برسد. بازگشت سیدحسین حسینی آماده به ترکیب استقلال نیز اثرگذار خواهد بود و علیرضا رضایی در هفته‌هایی که فرصت بازی داشته نشان داده از ظرفیت‌های کافی برای تبدیل شدن به دروازه‌بان اول استقلال بی‌بهره است و نمی‌تواند نقش یک گلر کم‌اشتباه را در ترکیب استقلال ایفا کند.

به هرحال بازگشت حسینی در کنار شکل‌گیری دوباره زوج میانی خط دفاع (غلامی و داسیلوا) که فصل پیش و بعد از فقدان یزدانی و مرادمند هفته‌های درخشانی را سپری کردند، می‌تواند منجر به بازگشت آمار مطلوب خط دفاع شود و این تیم را به سمت موفقیت بیشتر دفاعی سوق دهد اما در کنار آن نیز لازم است خط آتش آبی‌ها روند رو به رشدی که آغاز کرده را در بازی با بزرگان لیگ برتر نیز حفظ کند تا شاید استقلال در هفته‌های پیش رو بتواند طلسم صدرنشین نشدن خود را بشکند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها