16 حقیقت جذاب درباره زندگی و کارنامه بازیگری مت دیمون + تصاویر

مت دیمون بازیگر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی از مشهورترین و محبوب‌ترین بازیگران حال حاضر سینمای هالیوود است. او فیلم‌های مهمی چون ویل هانتینگ خوب و نجات سرباز رایان را در کارنامه خود دارد.

مت دیمون 3

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: 

1- اولین باری که تصویر مثبت مت دیمون خوب در رسانه‌ها شکست زمانی بود که او در برنامه اپرا وینفری اعلام کرد که مجرد است. درحالی‌که او در آن زمان با مینی درایور بازیگر در رابطه بود و قبل از حضور در برنامه اپرا وینفری هیچ حرفی در این مورد به او نزده بود و درایور از همه‌جا بی‌خبر با دیدن این برنامه خبردار شد که مت دیمون از او جدا شده است. او بعدها در مصاحبه‌ای با لس‌آنجلس تایمز در این باره گفت: «وقتی‌که مت به برنامه اپرا رفت اتفاق بدی افتاد. او این برنامه را مکان خوبی برای اعلام جدایی ما از یکدیگر به بینندگان می‌دانست که به نظر من به هیچ عنوان درست و مناسب نبود.»

مت دیمون و دوستش بن افلک
مت دیمون و دوستش بن افلک

2-  در سال ۲۰۱۵ مت دیمون در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر اعلام کرد که جنیفر لوپز سهم زیادی در بد جلوه دادن دوستش بن افلک در اواخر دهه ۲۰۰۰ داشته است. او در این باره گفت: «هیچ کسی به اندازه او مورد سوءنیت قرار نگرفت. ده سال پیش، تصویر عمومی او بسیار دورتر از چهره واقعی‌اش بود. شبیه این بود که وی یک نقش را بازی می‌کرد که او هیچ استعدادی در انجام آن نداشت و تمام رابطه‌اش با جنیفر لوپز نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت. او تنها برای نقشی انتخاب شده بود که خودش نبود. این موضوع بسیار دردناک بود. برای من که دوست او بودم بسیار دردناک بود؛ زیرا عادلانه نبود، می‌دانید؟ از نظر من هیچ کسی او را واقعاً درک نکرد؛ و در حوزه حرفه‌اش او بار دیگر از پای کوه تا قله را پیمود و از موقعیتی که هرکدام از ما داشته‌ایم نیز فراتر رفت». او تلویحاً همه مسئولیت همه این مشکلات را به گردن جنیفر لوپز و رابطه‌اش با بن افلک انداخت.

مت دیمون و مینی درایور
مت دیمون و مینی درایور

صحبت‌های جنجالی مت دیمون درباره تنوع نژادی

3- مت دیمون در برنامه ریالیتی شو «پروژه گرین لایت» به مجری آفریقایی-آمریکایی برنامه که خودش هم یک فیلم‌ساز بود گفت که تنوع نژادی در پشت دوربین مهم نیست و تنها در مقابل دوربین باید موردتوجه قرار گیرد. بعد از این که این حرف در رسانه‌ها موردانتقاد قرار گرفت او مجبور شد عذرخواهی کند و در این باره گفت: «من عمیقاً بر این باورم که فیلم‌سازان متعددی باید در صنعت فیلم‌سازی حضور داشته باشند.»

مت دیمون

متهم شدن مت دیمون به نژادپرستی

4- مت دیمون زمانی که در فیلم «دیوار بزرگ» بازی کرد هم به نژادپرستی متهم شد. منتقدان بعد از تماشای فیلم و تریلرهای آن، مت دیمون و سازندگان را به ماست‌مالی کردن افسانه‌های باستانی چین و به‌ویژه تحریف افسانه‌ای که فیلم بر اساس آن ساخته شده بود کردند که عکس‌العمل دیمون به آن‌ها بسیار جنجالی شد. او در برابر این انتقادات گفت: «زیاده‌گویی‌های بی‌دلیل کرده‌اند. من هم عکس‌العمل‌هایی نشان دادم. من تعجب کردم زیرا این صحبت‌ها تنها بر اساس یک تیزر تبلیغاتی انجام شده بود. حتی یک تریلر کامل هم نبود چه برسد به کل فیلم. از این رو این اتهامات برای من آزاردهنده بود. در واقع چیزی که برای من بسیار ناخوشایند بود این بود که من نشریه آتلانتیک را با اشتیاق تمام می‌خواندم و در این نشریه مقاله‌ای نوشته شده بود و من با خواندن آن به خود گفتم، واقعاً این‌طور فکر می‌کنید؟»

مت دیمون و ماجرای جنبش می‌تو

5- در طول یک برنامه تلویزیونی در دسامبر ۲۰۱۷، دیمون در مورد هشتگ توییتری که قربانیان بدرفتاری‌های جنسی در هالیوود رخ داده بود و زنان و مردانی که اعلام کرده بودند در هالیوود به آن‌ها تعرض شده است سخن گفته و در سخنانی به قربانیان و کسانی که دیگران را متهم به بدرفتاری و تعرض کرده بودند تاخت. وی در این باره چنین گفت: «به نظرم ما در یک نقطه عطف بزرگ قرار داریم و بر این باورم که این بسیار عالی است. فکر می‌کنم که فوق‌العاده است که زنان این توانایی را در خود می‌بینند که داستان‌های ناخوشایندشان را بازگو کنند و این موضوع کاملاً ضروری است. من باور می‌کنم که رفتارهای متفاوت و متنوعی وجود دارد… اما بین دست زدن به پشت یک نفر تا تجاوز یا دست کشیدن به بدن یک کودک برای لذت جنسی تفاوت وجود دارد. هر دوی این رفتارها باید مورد نکوهش قرار گرفته و از بین بروند، بدون هیچ سؤالی؛ اما نباید آن‌ها را یکی دانست. همه مورد بدرفتاری قرار نگرفته‌اند. مردان و زنان فوق‌العاده بسیاری در صنعت فیلم‌سازی وجود دارند، افراد بسیار فوق‌العاده‌ای… و این سیب‌های ترسناک و گندیده اکنون در حال جدا شدن هستند و این یک پیشرفت است؛ اما باز وقتی به صحبت در مورد رشد و توسعه خودمان به‌عنوان انسان باز می‌گردیم باید به نقطه‌ای برسیم که به افراد انتهای این طیف رفتاری نگاه کرده و بگوییم: بیایید با این موضوع با کمی تفکر و گفتگو و آشتی‌جویی مواجه شویم و بیایید همه با هم رشد کنیم و به راه خود ادامه دهیم؛ و تنها در این صورت است که به پیشرفت واقعی دست پیداکرده‌ایم.»

مت دیمون و لویی سی کی
مت دیمون و لویی سی کی

دفاع مت دیمون از لویی سی.کی

6- مت دیمون پس از آن که ظاهراً از لویی سی کی، از کمدین های مشهوری که خود به بدرفتاری‌های جنسی اعتراف کرده بود، حمایت کرد موردانتقاد شدید قرار گرفت. در واقع مت دیمون سخنانی که این کمدین در یکی از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان اعتراف و عذرخواهی از بدرفتاری‌های خود منتشر کرده بود را مورد تأیید قرار داده بود. مت دیمون در یک برنامه زنده در این باره چنین گفت: «در مورد قضیه لوییس سی کی، من همه جزییات را نمی‌دانم. در مورد این قضیه خیلی وارد جزییات نمی‌شوم اما من عذرخواهی او را دیدم که نظرم را جلب کرد. وقتی‌که او می‌آید و می‌گوید که من این کار را کرده‌ام. من این کارها را کرده‌ام و این زنان همه واقعیت را می‌گویند، من با خودم فکر کردم که این نشان می‌دهد این شخص کسی است که می‌توانیم با او کنار بیاییم. مگر قرار است چه کار دیگری بکنی؟»

هاروی واینستاین و مت دیمون
هاروی واینستاین و مت دیمون

مت دیمون و ماجرای رسوایی هاروی واینستاین

7- مت دیمون ادعا کرده که از رفتارهای زننده هاروی واینستاین بی‌اطلاع بوده است. در اکتبر ۲۰۱۷، در مصاحبه‌ای با نشریه ددلاین، مت دیمون چنین گفت: «من فکر می‌کنم که بازیگران زیادی حاضر شده و گفته‌اند و همه دارند می‌گویند: ما همه می‌دانستیم. این واقعیت ندارد. این نوع از شکارها در پشت درهای بسته رخ می‌دهد و دور از چشم عموم. اگر مراسمی وجود داشته و من نیز حضور داشته و هاروی چنین رفتارهایی داشته است و من توجه نشده‌ام باید بگویم عمیقاً متأسفم زیرا اگر می‌دانستم مانع او می‌شدم. از این رو از این به بعد چشم‌هایم را بازتر می‌کنم، بازتر از همیشه تا چنین رفتارهایی را متوجه شوم زیرا ما همه می‌دانیم که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. من برای این زنان شدیداً احساس تأسف می‌کنم و این بسیار جای خوشحالی است که آن‌ها چنین شجاعت مثال‌زدنی داشته و اکنون در برابر این رفتارها ایستاده‌اند.»

اما در کمال ناباوری دو هفته بعد از این سخنان در برنامه‌ای دیگر ادعا کرد که قبلاً شنیده بود که واینستاین با گوینث پالترو رفتار نامناسبی داشته است. پالترو ادعا کرده بود که واینستاین پیشنهاد برقراری رابطه جنسی به وی داده و به‌دروغ از رابطه خود با پالترو به دیگر بازیگران گفته است. مت دیمون در این باره چنین گفت: «من می‌دانستم که او انسان زن‌باره‌ای است. می‌دانید به نظر من کسی دوست ندارد با چنین فردی ازدواج کند؛ اما این موضوع حقیقتاً به من ربطی ندارد چون من طرف او نیستم؛ اما این سطح از آزارهای جنسی چیزی نبود که من از آن اطلاع داشته باشم. مطلقاً از آن بی‌اطلاع بودم. من هیچ‌گاه با پالترو در این مورد صحبت نکردم. بن این موضوع را به من گفت؛ اما می‌دانم که آن‌ها به یک توافق رسیده بودند و پالترو این موضوع را مدیریت کرد و به نظر من واینستاین همیشه با او رفتار محترمانه‌ای داشت.»

نقش مت دیمون در جدایی بن افلک از جنیفر گارنر

 8- دیمون به‌راحتی در مورد مسائل زیادی حرف می‌زند. از جمله زندگی شخصی دوستش بن افلک و تنها به متهم کردن جنیفر لوپز نیز اکتفا نکرده است. شایعاتی وجود دارد که او را در جدایی بن افلک و جنیفر گارنر نیز مقصر می‌داند زیرا همواره نشان داده بود که از گارنر خوشش نمی‌آید. برخی از رسانه‌ها ادعا کرده بودند که دیمون موقع جدایی افلک و گارنر به دوست خود کمک کرده و از نظر گارنر نقش زیادی در به هم خوردن رابطه او و افلک از هم داشته است. بر اساس این ادعاها مت دیمون به افلک القا کرده بود که رابطه‌اش با گارنر بیش‌ازحد عصبی است و وی با زن دیگری بسیار خوشبخت‌تر خواهد بود و گارنر نیز احساس می‌کرد که افلک و دوستانش او را دوره کرده‌اند.

مت دیمون 2

9- در سال ۲۰۰۷ ستاره مت دیمون در پیاده‌رو شهرت هالیوود در لس‌آنجلس نصب شد و مجله پیپل وی را به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بازیگران مرد جهان معرفی نمود.

10- مت دیمون از هنرمندان فعال در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه است. او مؤسس و پشتیبان مؤسسات خیریه در حوزه‌های مختلف همچون مقابله با فقر و گرسنگی در آفریقا و یا فراهم کردن آب آشامیدنی سالم برای مردم نیازمند جهان است.

11- اولین نقش مت دیمون در سن ۱۸ سالگی بود. نقش او یک دیالوگ یک‌خطی بود که در فیلم پیتزای مرموز آن ‌را بازی کرد.

12- در سال ۱۹۹۲ و زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، نقش بزرگی در فیلم گرونیمو: افسانه آمریکایی به دست آورد. او در این فیلم او با جین هکمن هم‌بازی بود.

13- از مهم‌ترین بازی‌های مت دیمون می‌توان به بازی او در نقش یک سرباز معتاد در فیلم «شجاعت در زیر آتش» اشاره کرد. او به خاطر بازی در این فیلم و به خاطر فقط ۲ روز فیلم‌برداری در عرض ۱۰۰ روز حدود ۱۸ کیلوگرم وزن کم کرد. بعد از این رژیم که خودش بدون مشورت پزشکان گرفت، به او گفته شد که بسیار خوش‌شانس بود که دچار مشکلات قلبی نشده است. تلخی رژیمش با موفقیت نقشش در فیلم کم‌کم از بین رفت. روزنامه واشینگتن پست طی مطلبی، نقش وی را بسیار تأثیرگذار توصیف کرد. مت دیمون خود چندی بعد گفت که به خطر انداختن سلامتش برای به تصویر کشیدن هرچه بهتر نقشش ارزشش را داشت.

مت دیمون و فرزندانش
مت دیمون و فرزندانش

14- در اوایل ۱۹۹۰ مت دیمون به همراه دوست دوران کودکی‌اش، بن افلک نمایش‌نامه‌ای در مورد جوانی که نخبه ریاضی بود نوشتند و با توصیه‌های چند نفر از آشنایان، تغییراتی نیز در آن دادند که در نهایت، نتیجه فیلم‌نامه آن‌ها تبدیل شد به فیلم «ویل هانتینگ خوب». این فیلم نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار شد و خود مت و بن موفق به کسب یک اسکار شدند. مت دیمون به خاطر نقش‌آفرینی‌اش نامزد دریافت یک جایزه اسکار دیگر نیز شده بود. حقوقی که بن و مت به خاطر نویسندگی این فیلم دریافت کردند برابر بود با ۶۰۰.۰۰۰ دلار، این در حالی بود که فیلم فروشی بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلاری را پشت سر گذاشت.

مت دیمون و همسرش لوسیانا
مت دیمون و همسرش لوسیانا

زندگی شخصی و خانوادگی مت دیمون

15- مت دیمون ابتدا با هم‌بازی سابقش در فیلم ویل هانتینگ خوب، مینی درایور در رابطه بود. سپس با وینونا رایدر بازیگر مشهور وارد رابطه شد اما این رابطه دو سال بیشتر طول نکشید. سپس در سال ۲۰۰۳ و در زمانی که در حال فیلم‌برداری یکی از فیلم‌هایش بود، با دختری آرژانتینی الاصل به نام لوسیانا باروسو آشنا شد. لوسیانا در آن زمان پیش‌خدمت کافه بود. این زوج در یک مراسم خصوصی در سال ۲۰۰۵ با یکدیگر ازدواج کردند. گفتنی است که باروسو از ازدواج قبلی‌اش دختری به نام الکسا داشت. این دو بعد از ازدواج صاحب ۳ فرزند دختر دیگر شدند. این زوج هم‌اکنون ساکن لس‌آنجلس هستند.

جوایز و افتخارات مت دیمون

16- تعدادی از مهم‌ترین جوایز مت دیمون به این شرح است:

  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای فیلم ویل هانتینگ خوب
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم‌نامه برای ویل هانتینگ خوب
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ویل هانتینگ خوب که البته رقابت را به جک نیکلسون واگذار کرد.
  • نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای شکست ناپذیر به کریستوف والس باخت.
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای شکست ناپذیر

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها