24 نکته جذاب درباره زندگی و کارنامه سینمایی تام هنکس که جالب است بدانید

تام هنکس بازیگر، کمدین، کارگردان، دوبلور و نویسندهٔ آمریکایی است که در فیلم‌های مشهوری همچون فارست گامپ، آپولو ۱۳، نجات سرباز رایان، مسیر سبز، دورافتاده، رمز داوینچی ایفای نقش کرده است.

تام هنکس 2

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

1- نام کامل او توماس جفری هنکس است. او در نهم جولای 1956 در شهر کنکورد ایالت کالیفرنیا در آمریکا و در خانواده‌ای زحمت‌کش به دنیا آمد. پدرش، اموس مافورد هنکس، یک آشپز دوره‌گرد سخت‌کوش و مادرش جنت مریلین، کارمند بیمارستان بود. مادر تام هنکس اصالتاً پرتغالی است. ولی پدربزرگ و مادربزرگ پدری او از مهاجران بریتانیایی هستند.

تام هنکس در جوانی
تام هنکس در جوانی

2- ازدواج والدین تام هنکس چند سال بیشتر دوام نیاورد و آن دو در 4 سالگی تام هنکس در سال ۱۹۶۰ از یکدیگر طلاق گرفتند. سه فرزند بزرگ خانواده به نام‌های سندرا (که در حال حاضر نویسنده است)، لری (در ایلینویز استاد دانشگاه است) و تام هنکس همراه با پدرشان به زندگی ادامه دادند. درحالی‌که برادر کوچک‌ترشان به نام جیم (که در حال حاضر بازیگر و فیلم‌ساز است) با مادرش ماند و به زندگی ادامه داد.

3- تام هنکس جزو مسیحیان انجیلی بوده و در دوران مدرسه در میان دانش‌آموزان و معلمانش دانش‌آموز محبوبی نبوده است. وی بعدها در مصاحبه‌ای با مجله رولینگ استون گفت که در آن دوران به‌شدت خجالتی بوده است؛ اما از خود به‌عنوان کودکی خوب و مسئولیت‌پذیر یاد کرد.

تحصیلات بازیگری تام هنکس

4- تام هنکس بازیگری را از زمان دبیرستان آغاز کرد و در زمان تحصیل در کالج در جشنواره تئاتری گریت لیکز شرکت کرد. او پس از پایان کالج به ادامه تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا پرداخت. در دوران دانشجویی، تام هنکس رشته تئاتر را برگزید و ابتدا در کالج چابوت شروع به تحصیل کرد و دو سال بعد به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سکرمنتو انتقالی گرفت. تام هنکس در سال ۱۹۸۶ طی مصاحبه‌ای با مجله نیویورک گفت که کلاس‌های تئاتر بهترین جا برای شخصی است که دنبال ایجاد سروصدای زیاد و خودنمایی است. من وقت زیادی را برای رفتن به نمایش‌ها گذاشتم.

شروع فعالیت تام هنکس در سینما

5- تام هنکس در سال ۱۹۷۹ تام به نیویورک نقل‌مکان کرد. در آنجا در فیلم «او می‌داند تنها هستی» ساخته سال ۱۹۸۰ نقش بازی کرد. سپس نقشی در فیلم تلویزیونی معماها و هیولاها به او پیشنهاد شد. در اوایل ۱۹۷۹ یکی از نقش‌های کلیدی فیلم ماندرک به کارگردانی دنیل سثرن را نیز بازی کرد. سال بعد تام یکی از نقش‌های کلیدی را در سریال کمدی دوستان صمیمی (Bosom Buddies ) بازی کرد. این سریال محصول شبکه ان‌بی‌سی بود. سپس به لس‌آنجلس رفت. در آنجا به همراه پیتر اسکولاری نمایش مرا بخندان را بازی می‌کنند. در میان آثار اولیه وی، مجموعه تلویزیونی دوستان صمیمی با اینکه در سطح بالایی قرار نداشت ولی نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد. نقش‌آفرینی‌های جذاب تام در مجموعه‌های قبلی‌اش، ران هاوارد، کارگردان هالیوود که در آن زمان در حال کار روی فیلمش بود را قانع کرد که از تام هنکس برای بازی در فیلمش دعوت کند. در ابتدا قرار بود تام هنکس نقش اصلی فیلم را بازی کند که این نقش به بازیگر دیگری داده شد ولی نهایتاً تام توانست نقش اصلی را بازی کند. این فیلم موفق شد فروش بسیار خوبی را در گیشه داشته باشد و فروشش به مبلغ ۶۹ میلیون دلار رسید.

6- تام هنکس رفته‌رفته مدارج ترقی را پیمود تا اینکه در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم بزرگ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. ولی ۵ سال باقی مانده بود تا این جایزه را برای بازی در فیلم فیلادلفیا (۱۹۹۳) به دست آورد.

تام هنکس و همسر اولش
تام هنکس و همسر اولش

ازدواج اول تام هنکس

7- تام هنکس در سال 1978 با سامانتا لوییس ازدواج کرد ولی ازدواج آن‌ها چندان طول نکشید و در سال 1987 از هم جدا شدند، ثمره ازدواج آن‌ها دو فرزند به نام‌های کالین و الیزابت است.

ازدواج دوم تام هنکس

8- در سال ۱۹۸۸ تام هنکس با ریتا ویلسون ازدواج کرد. این دو سر صحنه فیلم‌برداری دوستان صمیمی با هم آشنا شده بودند و کمی بعد ارتباط ای عاشقانه بین آن‌ها شکل گرفت. این زوج دو فرزند پسر هم دارند به نام‌های چستر و ترومن. زندگی خانوادگی آن دو هنوز ادامه دارد و تام هنکس از معدود بازیگران هالیوود است که به همسر خود وفادار مانده است.

تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون
تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون

تام هنکس و کرونا

9- تام هنکس مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 است. همچنین در دوازده مارس سال ۲۰۲۰ اعلام شد تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

دریافت مدال آزادی توسط تام هنکس

10- باراک اوباما در سال 2016 در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در کاخ سفید، «مدال آزادی» که بالاترین درجه افتخار امریکا است را برای آخرین بار در دوره ریاست‌جمهوری‌اش به 21 نفر از آمریکایی‌ها اعطا کرد که یکی از این افراد تام هنکس بود.

جوایز و افتخارات تام هنکس

11- تام هنکس در دوران بازیگری‌اش ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار، ۸ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و ۴ بار نامزد جایزه بفتا شده ‌است. او برای بازی‌اش در فیلم فیلادلفیا (۱۹۹۳) برنده جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و برای بازی در فیلم فارست گامپ (۱۹۹۴) علاوه بر جایزه گلدن گلوب و اسکار، جایزه انجمن بازیگران فیلم و جایزه انتخاب مردمی را هم دریافت کرد. دریافت ۱ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم کمدی یا موزیکال، ۱ جایزه گلدن گلوب افتخاری سیسیل بی دمیل به‌علاوه ۱ جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای بهترین بازیگر مرد از دیگر افتخارات هنکس هستند.

دومین جایزه اسکار تام هنکس

12- در سال ۱۹۹۴ دومین جایزه اسکار خود را برای فیلم فارست گامپ کسب کرد. از آن پس تام هنکس تبدیل به یک ستاره مشهور در سینمای آمریکا شد و در آثاری نظیر آپولو ۱۳، نجات سرباز رایان، مسیر سبز، کشتی شکسته، اگه میتونی منو بگیر، قاتلان پیرزن، ترمینال، رمز داوینچی و … نام خود را در فهرست بهترین بازیگران سالیان اخیر سینمای جهان ثبت کرد.

13- تام هنکس و اسپنسر تریسی تنها بازیگرانی هستند که توانسته‌اند 2 دوره پی‌درپی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورند.

تام هنکس و استیون اسپیلبرگ
تام هنکس و استیون اسپیلبرگ

همکاری تام هنکس و استیون اسپیلبرگ

14- تام هنکس در چندین فیلم از آثار سینمایی استیون اسپیلبرگ ایفای نقش کرده است. این دو اسطوره دنیای سینما در فیلم‌های ماندگاری مانند نجات سرباز رایان، اگه می‌تونی منو بگیر، ترمینال، پست، پل جاسوس‌ها و سریال کوتاه جوخه برادران با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

تام هنکس و تجربه کارگردانی

15- در سال ۲۰۱۱ تام هنکس فیلم لری کرون را کارگردانی کرد که در این فیلم خودش در کنار جولیا رابرتز به ایفای نقش پرداخت. این فیلم نتوانست موفقیت زیادی کسب کند و انتقادات بسیاری نیز به آن شد.

تام هنکس بازیگری پول‌ساز

16- تا سال ۲۰۱۲، آمار فروش فیلم‌های تام هنکس در آمریکای شمالی حدوداً ۴٫۲ میلیارد دلار و در دیگر کشورهای جهان رقمی بالغ بر ۸٫۵ میلیارد دلار بوده است و با توجه به این آمار او یکی از پول‌سازترین بازیگران هالیوود به‌حساب می‌آید.

17- تام هنکس همچنین تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سریال کوتاه از زمین به ماه را نیز بر عهده داشت. این سریال کوتاه محصول شبکه اچ‌بی‌او است. این سریال که برنده جایزه امی نیز شده یکی از پرخرج‌ترین سریال‌هایی بود که تا آن زمان برای تلویزیون ساخته شده بود.

18- او که با القابی نظیر جیمز استوارت معاصر مورد خطاب قرار می‌گیرد یکی از متین‌ترین و دل‌چسب‌ترین شمایل بازیگری امروز به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که حتی در برخی فیلم‌های ضعیف‌ نیز نمایشی درخشان داشته است.

19- تام هنکس از حامیان چند پروژه سازمان ناسا است. او به گفته‌ خودش در ابتدا دوست داشت فضانورد شود، اما ریاضی بلد نبود! هنکس همچنین از اعضای انجمن نجوم ملی آمریکا نیز است. او در ژوئن ۲۰۰۶ نشان افتخاری عضویت در یگان رنجر ارتش آمریکا را دریافت کرد. این نشان به خاطر بازی درخشان او در نقش کاپیتان در فیلم نجات سرباز رایان به وی اعطا شد. تا پیش از این هیچ‌کس موفق به دریافت این نشان نشده بود.

تام هنکس و مواضع سیاسی

20- تام هنکس از حامیان حزب دموکرات است. در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا زمانی که وی یک فیلم در را در حساب خود در مای‌اسپیس منتشر کرد مشخص شد که او از کاندیداتوری باراک اوباما حمایت می‌کند. او همچنین در طی انتخابات ۲۰۱۶ از حامیان هیلاری کلینتون بود.

21- تام همچنین در موردحمایت از محیط‌زیست نیز فعالیت‌هایی دارد و از سرمایه‌گذاران حوزه اتومبیل‌های الکترونیکی است. وی مالک دو اتومبیل تویوتا آرای‌وی ۴ ای‌وی و ای‌سی پروپلوشن ای‌باکس است.

تام هنکس

نقش‌های منفی تام هنکس

22- او در چندین فیلم، نقش‌های نسبتاً تاریک و منفی را پذیرفته است. او در Road to Perdition نقش یک قاتل (در نقشی تقریباً مثبت) را یازی کرد. در Cloud Atlas نیز تام هنکس بازیگر نقشی بود که یکی از چند شخصیت شرور فیلم بود. او در سال 2017 در فیلم The Circle و می‌توان نقش او در این فیلم را واقعاً «نقش منفی» دانست.

عقاید مذهبی تام هنکس

23-  تام هنکس یک مسیحی معتقد به شمار می‌آید. او در مورد کلیسا رفتنش می‌گوید: «باید بگویم که وقتی به کلیسا می‌روم (که همیشه می‌روم)، عمیقاً در مورد این راز فکر می‌کنم که چرا؟ چرا مردم آن چیزی هستند که هم‌اکنون هستند؟ چرا اتفاق‌های بد برای آدم‌های خوب می‌افتد و چرا اتفاق‌های خوب برای آدم‌های بد اتفاق می‌افتد؟ و من فکر می‌کنم که راز این موضوع تقریباً در تئوری وحدت بشریت است.»

فیلم جدید تام هنکس

24- جدیدترین فیلم تام هنکس، A Beautiful Day in the Neighborhood نام دارد که اخیراً به نمایش درآمده است. او در این درام بیوگرافی، نقش مجری معروف به نام فرد راجرز که برای کودکان برنامه اجرا می‌کرد را بازی می‌کند. فیلمی که مورد استقبال منتقدان هم قرار گرفت و حتی احتمال دارد به‌عنوان یکی از نامزدان احتمالی جوایز اسکار هم معرفی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها