مذاکرات شکست خورد/قطعنامه علیه ایران صادر می شود

خبرگزاری رویترز خبر داد متن پیش نویس قطعنامه علیه ایران توسط آمریکا و متحدانش تهیه شده و هفته آینده تصویب می شود.

مذاکرات شکست خورد/قطعنامه علیه ایران صادر می شود

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که رویترز از آن اطلاع یافته نشان می‌دهد که ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان بر شورای حکام ناظر هسته‌ای سازمان ملل فشار می‌آورند تا ایران را به دلیل پاسخ ندادن به سؤالات طولانی‌مدت در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده جریمه کند.

 این اقدام احتمالاً ایران را خشمگین می‌کند که عموماً با چنین قطعنامه‌هایی برخورد می‌کند و به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران آسیب برساند.  گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در این زمینه متوقف شده است.

قدرت‌های غربی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه به نشست‌های سه ماهه قبلی شورای حکام 35 کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این موضوع خودداری کرده‌اند، دقیقاً به این دلیل که خطر از بین بردن این مذاکرات را که از ماه مارس تاکنون برگزار نشده بوده را به دنبال داشت.

 با این حال، از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به کشورهای عضو گفت که ایران پاسخ‌های معتبری درباره ذرات یافت شده در سه سایت عمدتاً قدیمی اما اعلام‌نشده به‌رغم توافق هر دو طرف در ماه مارس برای احیای گفتگوها و تلاش برای حل این مشکل، به اوج خود رسیده است.

 متن پیش‌نویس ارسال شده به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران می‌خواهد که فوراً برای انجام تعهدات قانونی‌اش اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد. 

 متنی که تاریخ آن روز سه شنبه بود، اشاره ای نکرد که کدام کشورها آن را تهیه کرده اند.  دو دیپلمات گفتند که توسط ایالات متحده و به اصطلاح E3 بوده است.

 این پیش نویس همچنان باید به طور رسمی به جلسه هفته آینده ارائه شود و سپس یا بدون مخالفت به تصویب برسد یا به رای گذاشته شود.  جلسه هیأت رئیسه شورا روز دوشنبه آغاز می شود و متن پیش نویس احتمالاً بین اعضای هیئت در حال مذاکره و تنظیم خواهد بود تا زمانی که ارائه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها