بریتانیا خطاب به ایران: عدم رهایی فوری نفتکش عواقب جدی خواهد داشت/ به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم

مستقل آنلاین/وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت. "ما به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم، بلکه در حال بررسی راهی دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم هرچند خیلی روشن می گوییم که باید حل شود."

بریتانیا خطاب به ایران: عدم رهایی فوری نفتکش عواقب جدی خواهد داشت/ به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که اگر ایران نفتکش توقیف شده‌ای که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کند را آزاد نکند، با "عواقب جدی" روبرو خواهد شد.

پیشتر سپاه اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی به نام "استینا ایمپرو" را "به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی" در تنگه هرمز توقیف کرده است.

آقای هانت گفت که این کشتی تحت محاصره چهار قایق و یک هلی‌کوپتر درآمد.

کمیته اضطراری دولت بریتانیا، کبرا، برای دومین بار در روز جمعه برای بحث درباره این تحولات تشکیل جلسه داده است. وزارتخانه‌های خارجه و دفاع بریتانیا اعلام کرده‌اند که در پی "اطلاعات فوری" درباره نفتکش توقیف‌شده هستند.

آقای هانت گفت: "ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت."

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک نفتکش دوم هم در خلیج فارس به سوی بندر لنگه ایران تغییر مسیر داد. کشتی "مصدر" تحت مالکیت بریتانیا است اما با پرچم لیبریا حرکت می کند. شرکتی که مصدر را مدیریت می کند گفت که این کشتی اکنون آزاد است به راهش ادامه دهد که بعد از ورود گاردهای مسلح در حدود ساعت ۱۷:۳۰ گرینویچ به کشتی در روز جمعه است.

"شرکت کشتیرانی نوربالک یو کی" در گلاسکو که مصدر تحت مدیریت آن است گفت که ارتباط با این کشتی دوباره برقرار شده و خدمه آن "ایمن و سالم هستند."

آقای هانت گفت: "خدمه این نفتکش‌ها متشکل از طیفی از ملیت‌های مختلف هستند، اما درک ما این است که هیچ شهروند بریتانیایی سرنشین این کشتی‌ها نیست."

"سفیر ما در تهران برای حل مشکل با وزارت امور خارجه ایران در تماس است و ما در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود هستیم."

او اضافه کرد: "این توقیف غیرقابل قبول است. حفظ آزادی کشتیرانی و تردد ایمن و آزاد کشتی‌ها در منطقه اهمیت اساسی دارد."

توقیف نفتکش بریتانیایی حدود دو هفته پس از آن انجام می‌شود که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران توقیف "گریس ١" را "راهزنی دریایی" خواند و گفت این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

روز جمعه دادگاهی حکم داد که توقیف این نفتکش ایرانی یک ماه دیگر تمدید شود.

استینا ایمپرو دومین نفتکشی است که سپاه در روزهای اخیر توقیف آن را اعلام کرده است.

آمریکا توقیف نفتکش بریتانیایی را محکوم کرده و گفته برای "دفاع در برابر اقدامات خصمانه ایران" با متحدان آمریکا همکاری می‌کند.

دونالد ترامپ گفته با رهبران بریتانیایی در این باره صحبت می‌کند و افزود ایران "چیزی جز دردسر نیست."

آقای ترامپ در عین حال گفته آمریکا از نظر انرژی خودکفا شده و نفتکش‌های معدودی در منطقه دارد.

نفتکش استینا ایمپرو تحت پرچم بریتانیا است و از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفته است.

منبع: بی بی سی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها