برنامه پوتین برای جنگ تجاری با آمریکا

بر اساس شاخص های اقتصادی روسیه،طی روزهای گذشته پوتین برنامه ای برای آغاز جنگ تجاری با آمریکا تدارک دیده است.

برنامه پوتین برای جنگ تجاری با آمریکا

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

در حالی که برخی از خریداران گاز در اروپا به دنبال پاسخگویی به تقاضای روسیه برای پرداخت روبل و ریسک نکول دولتی بودند، روبل روسیه کاهش ارزش خود را در برابر دلار در روز چهارشنبه جبران کرد و به سمت بالاترین سطح 5 ساله خود در برابر یورو بازگشت.

روبل با وجود یک بحران اقتصادی تمام عیار که به طور مصنوعی تحت تاثیر سیاست هایی که روسیه در اواخر فوریه برای محافظت از اقتصاد خود پس از اعزام ده ها هزار نیروی نظامی به اوکراین اعمال کرد ، به بهترین ارز در سال جاری تبدیل شده است.

دیروز پنجشنبه، روبل در برابر دلار 0.4 درصد قوی‌تر شد و به 63.33 رسید، رقمی نه چندان دور از سطح 62.6250 که در روز جمعه گذشته به دست آمد که می توان آن را قوی‌ترین نرخ از اوایل فوریه 2020 نامید.

این ارز 0.9 درصد افزایش یافته بود تا در برابر یورو در 66.45 معامله شود و به سمت قوی ترین سطح خود از اواسط سال 2017 یعنی 64.9425 که هفته گذشته لمس کرد، بازگشت.

افزایش روبل به بالاترین سطح در چند سال گذشته در این هفته کاهش یافت زیرا بانک مرکزی روسیه سقف تراکنش های فرامرزی را افزایش داد و به ساکنان روسیه و غیر مقیم کشورهای دوست این امکان را داد تا ارزهای خارجی را با مبلغی معادل 50000 دلار در ماه به خارج از کشور انتقال دهند. . محدودیت قبلی 10000 دلار بود.

شرکت های صادرات محور همچنان موظف به تبدیل 80 درصد از درآمدهای خود هستند، زیرا بانک مرکزی روسیه پس از مسدود شدن حدود نیمی از ذخایر طلا و ارز توسط غرب نمی تواند با شرکت های خارجی مبادله کند.

پس از اینکه مسکو در پایان ماه مارس از خریداران خارجی درخواست کرد که قیمت گاز را به روبل بپردازند در غیر این صورت خطر قطع همکاری را دارند، خریداران گاز در اروپا در حال حل معمای پرداخت بودند و به نظر می‌رسید که مواضع متفاوتی در مورد طرح پرداخت اتخاذ کند.

تحلیلگران Promsvyazbank گفتند که انتظار دارند روبل در محدوده 63 تا 64.5 در برابر دلار در روز چهارشنبه تثبیت شود.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز چهارشنبه گفت، اگر ایالات متحده دیگر گزینه‌ها را مسدود کند ، روسیه به تعهدات بدهی خارجی خود به روبل پرداخت خواهد کرد.

واشنگتن در حال بررسی این است که توانایی روسیه برای پرداخت به دارندگان اوراق قرضه آمریکایی خود را با اجازه دادن به معافیت در 25 ماه مه به پایان برساند، که می تواند مسکو را به آستانه نقض تعهدات نزدیک کند.

وزارت اقتصاد روسیه اواخر روز سه‌شنبه پیش‌بینی‌های جدیدی ارائه کرد و پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری 7.8 درصد کاهش یابد.

در همین حال، اقتصاددانان بانک توسعه دولتی VEB گفتند که اقتصاد روسیه که تحت تأثیر تحریم‌های بی‌سابقه غرب قرار گرفته است، به طور بالقوه انعطاف‌پذیر است اما نیاز به افزایش قابل توجه واردات و آزادی‌های بیشتر دارد.

شاخص RTS بر اساس دلار (IRTS) با 2.6 درصد افزایش به 1231.6 واحد رسید که قوی ترین شاخص از 23 فوریه تاکنون است. شاخص روبل MOEX روسیه (.IMOEX) با 2.1 درصد افزایش به 2475.8 واحد رسید.

تحلیلگران Veles Capital گفتند که تلاش های مسکو می تواند بر روی داستان های سود سهام باشد. سهام اپراتور تلفن همراه MTS (MTSS.MM) پس از توصیه هیئت مدیره شرکت برای تقسیم سود 33.85 روبلی (0.5314 دلار) برای هر سهم در اواخر روز سه شنبه حدود 15 درصد افزایش یافت.

 

(1 دلار = 63.7000 روبل)

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها