هشدار بلینکن و گوترش:

ادامه جنگ اوکراین،به قحطی سنگین منجر می شود

دبیرگل سازمان ملل هشدار داد ادامه جنگ اوکراین به قطحی و نا امنی غذایی منجر خواهد شد.

ادامه جنگ اوکراین،به قحطی سنگین منجر می شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که با روسیه، اوکراین، ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاش برای بازگرداندن صادرات غلات اوکراین به عنوان یک "ضرورت فوری" است که اگر هرچه سریعتر این اتفاق رخ ندهد، بحران جهانی غذا بدتر می شود.

 گوترش که اواخر ماه گذشته از مسکو و کیف بازدید کرد، گفت: "من امیدوار هستم، اما هنوز موانه زیادی وجود دارد."  پیامدهای پیچیده امنیتی، اقتصادی و مالی نیازمند حسن نیت همه طرفین است.

 گوترش در یک نشست امنیت غذایی در سازمان ملل که به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برگزار شد، از روسیه درخواست کرد که اجازه دهد "صادرات ایمن و مطمئن غلات ذخیره شده در بنادر اوکراین" و مواد غذایی و کودهای روسیه " به بازارهای جهانی دسترسی کامل و نامحدود داشته باشند. 

 جنگ روسیه در اوکراین باعث افزایش قیمت جهانی غلات، روغن های پخت و پز، سوخت و کود شده است و گوترش هشدار داد که این امر بحران های غذایی، انرژی و اقتصادی را در کشورهای فقیر بدتر خواهد کرد.

گوترش گفت: «این جنگ،افزایش خطر را تهدید می‌کند که ده‌ها میلیون نفر در معرض ناامنی غذایی و به دنبال آن سوءتغذیه، گرسنگی و قحطی گسترده در بحرانی که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد، سوق دهد.»

 اوکراین بیشتر کالاهای خود را از طریق بنادر دریانوردی صادر می کرد، اما از زمان تهاجم روسیه در 24 فوریه، مجبور به صادرات با قطار یا از طریق بنادر کوچک خود در رودخانه دانوب شده است.

 دیوید بیزلی، رئیس سازمان غذا و غذای سازمان ملل، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد: " لطفا این بنادر را باز کن."  بیزلی رئیس برنامه جهانی غذا است که به 125 میلیون نفر غذا می دهد و 50 درصد غلات خود را از اوکراین می خرد.

 بیزلی گفت: "این فقط در مورد اوکراین نیست. این در مورد فقیرترین فقرا است که در آستانه قحطی هستند."

 روسیه و اوکراین روی هم نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند.  اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است، در حالی که روسیه و بلاروس - که از مسکو در جنگش در اوکراین حمایت کرده است - بیش از 40 درصد از صادرات جهانی پتاس را به خود اختصاص داده اند.

 بلینکن گفت روسیه باید مجبور شود تا کریدورهایی ایجاد کند تا مواد غذایی و سایر منابع حیاتی بتوانند با خیال راحت اوکراین را از طریق زمین یا دریا ترک کنند.

 بلینکن گفت: "تخمین زده می شود در حال حاضر 22 میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین نشسته است. غذایی که اگر به سادگی بتواند از کشور خارج شود، می تواند بلافاصله برای کمک به نیازمندان استفاده شود."

 سازمان ملل اعلام کرده است که 36 کشور برای بیش از نیمی از واردات گندم روی روسیه و اوکراین حساب می کنند، از جمله برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان از جمله لبنان، سوریه، یمن، سومالی و جمهوری دموکراتیک کنگو.

 واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت گوترش روز سه شنبه با آندری بلوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه در مورد صادرات کود و غلات روسیه صحبت کرد.

نبنزیا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، گفتگوها خوب و مثبت پیش رفتند.» اما او اشاره کرد که دسترسی اوکراین به بازارهای بین‌المللی موضوعی جداگانه است.

 نبنزیا گفت در حالی که هیچ تحریم مستقیمی بر روی کودها یا غلات روسیه وجود ندارد، اما پس از آن که ایالات متحده و دیگران شروع به مجازات روسیه به دلیل آنچه مسکو "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین می‌نامد، بر کشتیرانی، بیمه و بانکداری تأثیر منفی گذاشته است.

 بلینکن گفت که مقصر دانستن تحریم‌ها نادرست است زیرا ایالات متحده استثناهایی ایجاد کرده است و تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که اقدامات اعمال شده توسط واشنگتن «از خروج غذا یا کود از روسیه یا هر جای دیگر جلوگیری نمی‌کند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها