تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت زیاد شود

طبق قانون اساسی تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت انجام شود.

تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت زیاد شود

تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت زیاد شود

اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی خواستار تعیین حوزه‌های انتخابیه و اصلاح جداول آن شدند.

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای افزایش تعداد نمایندگان، گفت: از چند دوره گذشته مجلس نمایندگان به دنبال تصویب طرح‌های اینچنینی بوده‌اند که تاکنون به سرانجام نرسیده است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی این حق برای مردم لحاظ شده است، افزود: طبق قانون اساسی تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت انجام شود که حدود ۲۰ سال است این اتفاق رخ نداده است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه قانونگذار افزایش تعداد نمایندگان را جزء اختیارات دولت در نظر گرفته است، افزود: در مجلس گذشته (دهم) با وجود اینکه طرح در صحن علنی مورد ارزیابی قرار گرفت، اما به واسطه مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و دارا بودن بار مالی با ایراد قانون اساسی مواجه شد و این مهم برعهده دولت گذاشته شد تا لایحه ارائه کند.

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه طبق قانون باید ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان افزوده شود، عنوان کرد: افزایش تعداد نمایندگان به صورت طرح در دستور کار قرار دارد که همچنان اشکال بار مالی به آن وارد است با این حال هماهنگی‌های زیادی صورت گرفته تا قانون اجرایی شود.

اخیراً نیز جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی خواستار تعیین حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شده‌اند که متن این طرح نیز به شرح زیر است:

ماده واحده - در اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مصوب سال ۳۰/ ۱/ ۱۳۶۶ وزارت کشور موظف است لایحه تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی را به گونه‌ای اصلاح کند که از هر حوزه انتخاباتی یک نماینده انتخاب شود و نتیجه را برای سیر مراحل تصویب تقدیم مجلس نماید./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها