ایرانی ها از ترکیه اخراج می‌شوند

دولت ترکیه با وضع قوانین جدید بسیاری از ایرانیان ساکن این کشور را اخراج می‌کند.

ایرانی ها از ترکیه اخراج می‌شوند

ترکیه قصد دارد قانون محدودیت اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی اتباع خارجی را که با شروع همه‌گیری کرونا معلق کرده بود، دوباره اجرا کند. اقامت ۸۰ هزار ایرانی در ترکیه از نوع موقت و توریستی است و این افراد در پی اجرای قانون جدید یا باید در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند یا از این کشور بروند.

در سال ۲۰۱۹، تغییراتی در قانون «اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» ترکیه به وجود آمد که به موجب آن، اخذ و تمدید اقامت توریستی یک‌ ساله و دو ساله اتباع خارجی در این کشور محدود می‌شد. بر اساس این مصوبه، قرار بود تسهیلات اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی فقط به اتباع کشورهای اروپایی، روسیه و چین اختصاص پیدا کند.

با شروع همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، دولت ترکیه اعلام کرد که این قانون را به صورت موقت تعلیق می‌کند و در پی آن اقامت توریستی بسیاری از ایرانیان ساکن ترکیه تمدید شد. بسیاری هم موفق شدند اقامت جدید بگیرند؛ حالا اسماعیل چاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه، اعلام کرده است که دوره جدید محدودیت‌ها در خصوص نحوه اخذ اقامت موقت توریستی آغاز می‌شود.

یک منبع آگاه در اداره مهاجرت ترکیه هم به خبرگزاری آناتولی گفت که صدور و تمدید اقامت‌های توریستی محدود شده است.

به گفته فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه، نیز حدود ۹۰ درصد تقاضاها برای اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی پذیرفته نمی‌شود.

بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه، حدود ۱۱۵ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند؛ نزدیک به ۱۰هزار نفر از این افراد اقامت دانشجویی، چهار هزار نفر اقامت خانواده و ۹۵هزار نفر اقامت موقت دارند که اقامت ۸۰ هزار نفر از آنان توریستی است. این افراد مشمول قانون جدید می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها