قدردانی معاون وزیر اقتصاد از بانک صادرات ایران برای پاسخ به انتظارات دولت

معاون بانک‌، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن قدردانی از بانک صادرات ایران در تحقق شعار خدمت به مردم، پنج فرمان مهم رئیس‌جمهور به نظام بانکی و چشم‌انداز نظام بانکی در سال ١٤٠١ را تشریح کرد و گفت: به دنبال راهکاری هستیم که کل مطالبات شبکه بانکی را در قالب تهاتر با دولت به سرانجام برسانیم و این بخش، از دفاتر بانک‌ها پاک شود.

قدردانی معاون وزیر اقتصاد از بانک صادرات ایران برای پاسخ به انتظارات دولت

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، سید عباس حسینی در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، هیئت‌عامل و سایر مدیران ارشد بانک صادرات ایران با اعلام این خبر از تلاش‌های صورت‌گرفته توسط نظام بانکی کشور در سال‌های سخت تشدید تحریم‌های ظالمانه قدردانی کرد و با اشاره به انتظارات به حق مردم و دولت از نظام بانکی، بر استفاده از ابزارهای بیشتر برای بهبود و کمک به مشکلات بانک‌ها، تاکید کرد.

وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وصول مطالبات بانک‌ها از دولت و همراهی با بانک مرکزی در کنار شبکه بانکی خواهد بود. به دنبال راهکاری هستیم تا تمام مطالبات شبکه بانکی در قالب تهاتر با دولت به سرانجام برسد و این بخش از دفاتر بانک‌ها پاک شود و در جایی که تکالیف بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به کاهش نرخ سود شرکت‌ها و موسسات کرده، برای تحقق این امر به بانک‌ها کمک کنیم. اگر بانک مرکزی  و دولت در دورانی از بانک صادرات ایران خواسته‌اند تا بحرانی را از کشور جمع کند، امروز باید در کنار بانک صادرات ایران قرار گیرند و مسئولیت و مشکلات بانک صادرات ایران را درک و همراهی کنند. رویه‌ها باید اصلاح شود و در کنار شبکه بانکی قرار گیرد و هزینه‌های انجام شده توسط بانک صادرات ایران و فشارهای موجود را برطرف کند و اقدامات انجام شده مورد قدردانی و سپاس قرار گیرد.

حسینی با بیان اینکه سال ١٤٠٠ یکی از سخت‌ترین سال‌ها در اقتصاد کشور بوده که همزمان با تشدید تحریم، ریزش بازار سرمایه، انتظارات به حق مردم و انتظارات دولت، نظام بانکی تلاش کرد با وجود محدودیت‌ها، رسالت و ماموریت خود را انجام دهد و این شایسته تقدیر و سپاسگزاری است. 

معاون بانک‌، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر صیانت این وزارتخانه از تلاش‌ها و زحمات نظام بانکی از جمله بانک صادرات ایران، به نشست مدیران عامل بانک‌ها و تیم اقتصادی دولت با رئیس جمهور اشاره کرد و با اشاره به پنج فرمان مهم رئیس جمهور خطاب به نظام بانکی افزود: قدردانی رئیس جمهور از شبکه بانکی در این شرایط سخت و مخاطب قرار دادن مدیران آن به عنوان فرماندهان اقتصادی دوران مبارزه با تحریم‌ها نشان داد که دولت از تلاش‌های نظام بانکی پشتیبانی، صیانت و حمایت می‌کند. حق هم همین است و نظام بانکی در تلاش است تا انتظارات قانونی را که بعضا فراتر از تکالیف قانونی‌ است انجام می‌دهد و این فی نفسه قابل تقدیر است. بانک صادرات ایران بانکی بزرگ و یکی از بانک‌های قدیمی و ریشه‌دار کشور است و از همه زحماتی که توسط مدیران این بانک انجام شده و در حال انجام است، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان این که هدف از برگزاری این نشست، مروری بر اقدامات انجام شده سال ١٤٠٠ و بررسی چالش‌ها و قدردانی از زحمات صورت‌گرفته است، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های آینده دولت در حوزه نظام بانکی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در نشست با مدیران بانک‌های مختلف مشاهده شده، نوع گزارش‌دهی‌هاست و در تلاش هستیم با طراحی یک ساختار و چارچوب جدید، گزارش‌دهی بانک‌ها را منسجم‌تر کنیم. ساختار و طراحی جدید به ما کمک خواهد کرد تا بخشی از گزارش‌ها را تحلیل کرده و قابلیت پاسخگویی آن‌ها را بسنجیم.

حسینی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از مشکلات در بانک‌های بزرگ مشکلات سنواتی است، افزود: همه می‌دانیم که این مشکلات یک روزه به وجود نیامده و در طول زمان به وجود می‌آید و قاعدتا طی زمان هم برطرف خواهد شد.

حسینی با اشاره به نشست مدیران نظام بانکی با رئیس‌جمهور، به خواسته‌ها و انتظارات رئیس‌جمهور از نظام بانکی اشاره کرد و پرداخت تسهیلات خرد با شرایط آسان به مردم به ویژه به مشتریانی که حقوق و مستمری خود را از شعب بانک دریافت می‌کنند، خاطر نشان کرد و افزود: میزان معوقات تسهیلات خرد برابر با آمارهای بانک مرکزی ٠.٧ درصد است. بنا براین از نظر میزان مطالبات غیرجاری نظام بانکی فاصله کمی با استانداردهای دنیا داریم. هدف از تضامین، تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات است. هرگونه خدمت که منجر به رضایت و آرامش مردم شود وظیفه نظام بانکی است و باید تلاش کنیم به منظور انجام رسالت مشتری‌مداری رابطه بانک‌ها با مردم بهبود یابد.

وی در اختیار قرار دادن یک نسخه از قرارداد بانکی به مشتریان، اعلام اسامی بدحسابان بانکی، رسیدگی به وضعیت مطالبات غیرجاری، شفافیت و اعمال وحدت رویه دیوان عدالت اداری برای رعایت نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در تسهیلات عقود مبادله‌ای و مشارکتی را از دیگر انتظارات مطرح شده عنوان کرد.

حسینی همچنین رعایت قوانین و مقررات، بهداشت اداری، حفظ کرامت بازنشستگان، جوانگرایی در انتصابات با حفظ شرایط و پختگی لازم مدیریتی، توجه به فناوری و ارتقای بانکداری دیجیتال را از جمله مطالبات وزارت امور اقتصادی و دارایی از بانک‌ها عنوان کرد و گفت: این وزارت‌خانه از هر اقدام و نرم‌افزاری که به آرامش مردم در حوزه بانکداری دیجیتال کمک کند، حمایت خواهد کرد. وی با یادآوری اینکه بانک صادرات ایران بانکی بزرگ، با اصالت و ریشه‌دار است و در طرح‌های بزرگ ملی حضور دارد، برای کارکنان و مدیران این بانک آرزوی موفقیت کرد و همدلی ایجاد شده در این بانک برای خدمت به مردم را ستود.

در این نشست قربان اسکندری، مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز گزارشی از روند فعالیت بانک صادرات ایران و انتظارات این وزارت‌خانه ارائه کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در این جلسه، راهبرد بانک صادرات و اقدامات صورت گرفته در این رابطه را تشریح کرد. وی با ارائه گزارشی از اصلاح ساختار مالی، روند پوشش زیان انباشته و تبدیل آن به سود را طی چهار سال اخیر مورد اشاره قرار داد و تلاش برای بهبود نسبی ترکیب منابع، کاهش ریسک اعتباری، بیشترین نقدشوندگی سهم و بازده مطلوب، برگزاری به موقع و موفق مجامع، چابک‌سازی و جوان‌سازی منابع انسانی کارآمد و افزایش عملیات در اغلب شعب خارج از کشور را از جمله موفقیت‌های به دست آمده خواند. 

حجت‌اله صیدی همچنین به تلاش کارکنان غیور بانک برای حفظ موجودیت بانک و دست‌یابی به اهداف آن اشاره کرد و افزایش یک درصدی سهم از بازار، فروش اموال مازاد و عرضه سهام شرکت‌های تحت پوشش در بورس، رشد ١٢ برابری ارزش بازار بانک، افزایش نقدشوندگی سهام، ارتقای رتبه بانک در بین شرکت‌های بزرگ و ارائه محصولات و خدمات جدید به ویژه برنامه کاربردی صاپ و پنج طرح اعتباری را از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر بانک صادرات ایران دانست.

سه برنامه اصلی بانک صادرات ایران در سال پیش‌رو، بخش مهمی از گزارش مدیرعامل این بانک بود. صیدی با بیان اینکه سال ١٤٠١ سال تثبیت سودآوری بانک صادرات ایران است، افتتاح ١١٠ شعبه با کارکرد جدید و متفاوت (شعب صاد) را به منظور تثبیت و افزایش روند سودآوری بانک در این سال و در ورود به قرن جدید یادآور شد.

رضا صدیق، قائم‌مقام بانک صادرات ایران نیز در این نشست با اشاره به وضعیت حاکمیت شرکتی، منابع سپرده‌ای و بهینه‌سازی شعب و منابع انسانی، از فعالیت مستمر و هفتگی هیئت‌مدیره و هیئت‌عامل و همچنین کمیته‌های حسابرسی، تطبیق، مدیریت ریسک، کمیته پاداش و جبران خدمات گزارش داد و با اشاره به افزایش منابع بانک از ١٣٢ هزار میلیارد تومان سال ٩٧ با ٢٢٥ درصد رشد به ٤٢٥ هزار میلیارد تومان و با تاکید بر رعایت خط قرمز نرخ سود مصوب بانک مرکزی، گفت: ترکیب منابع ارزان‌قیمت با افزایش به ٣٤ درصد رسیده و در مقابل منابع گران‌قیمت روند کاهشی را طی کرده است.

صدیق همچنین با اشاره به کاهش بهای تمام شده پول به کمتر از ١٥ درصد، از کاهش سالانه ١٠٠ شعبه بانک طی چهار سال اخیر در مسیر چابک‌سازی بانک خبر داد.

امیر یوسفیان، نائب رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران نیز با ارائه گزارشی از وضعیت اعتباری و کارکرد طرح‌های نوین بانک، پرداخت بیش از ٤٠٧ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی در ١١ ماه اول سال ١٤٠٠ را از جمله اقدامات صورت‌گرفته در شعب این بانک توصیف کرد. همچنین احمد فاضلی، معاون مالی بانک صادرات ایران با اعلام بالغ بر ٤٨١ هزار میلیارد ریال مطالبات بانک صادرات ایران از دولت، تاکید کردکه این مطالبه علاوه بر عدم ایجاد جریان نقدی، شناسایی سود تعهدی را از این محل با چالش روبه‌رو کرده و با نظر نامساعد حسابرس روبه‌رو است. 

رضا گودرزی، معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران نیز روند توسعه خدمات بانک‌داری الکترونیک و تحول دیجیتال در این بانک را توصیف و سهم تراکنش‌های بانکی در بهمن ماه سال ١٤٠٠ را بیش از ٩٦ درصد عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها