نماینده مجلس: مطالعات علمی نشان داده که بانوان کمتر از مردان درگیر فساد می‌شوند

وقتی خانم‌ها مدیریت می‌کنند معمولا دقیق، حساس و وظیفه شناس هستند و خیلی از پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند.

نماینده مجلس: مطالعات علمی نشان داده که بانوان کمتر از مردان درگیر فساد می‌شوند

نماینده مجلس: مطالعات علمی نشان داده که بانوان کمتر از مردان درگیر فساد می‌شوند

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: وقتی خانم‌ها مدیریت می‌کنند معمولا دقیق، حساس و وظیفه شناس هستند و خیلی از پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند.

فاطمه محمدبیگی نماینده تهران در مجلس، درخصوص «عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مدیریت بانوان و میزان رضایت فراکسیون زنان مجلس از عملکرد دولت در این حوزه طی هفت ماهی که از آغاز به کار دولت سپری شده است»، گفت: براساس جهان‌بینی که ما در دین مبین اسلام در مورد وظایف زنان داریم، وظیفه اول خانم‌ها مادری و همسری و تربیت نسل است اما در کنار آن زنان می‌توانند در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و سیاسی فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: زنان در جامعه اسلامی می‌توانند هم مادران خوبی باشند و هم راهبری جامعه به سمت فرهنگسازی و ایجاد روحیه جهاد، نهضت و ایجاد تشکل‌های جدید و فرآیندهای نوین را داشته باشند. همواره در طول انقلاب اسلامی هم زنان پرچمدار بودند، چه در حوزه نهضت ۱۵ خرداد و چه در حوزه دفاع مقدس این زن‌ها بودند که مردان را تشویق کردند و به جبهه‌ها فرستادند یا مادران بودند که پسران خود را راهی جبهه‌ها کردند و در نتیجه همین تلاش‌ها بود که امام خمینی(ره) فرمودند زنان در انقلاب نقش مهمی داشتند.

نماینده تهران در مجلس همچنین بیان کرد: بعد از دوران جنگ هم در حوزه دانش، علم و فناوری و فعالیت‌های اجتماعی باز هم این بانوان هستند که پرچمداری می‌کنند؛ لذا اینکه ما بخواهیم حوزه فعالیتی مدیریت کشور را جنسیتی کنیم، چنین دیدگاهی در نظام اسلام وجود ندارد و مبنا و شاخص، شایسته‌سالاری است. اینکه بخواهیم درصدبندی کنیم و بگوییم که زنان این درصد از کرسی‌های مدیریتی را برعهده دارند یا سهمیه مشخص کنیم که این تعداد از مدیران حتما خانم باشند، موردنظر ما نیست.

وی ادامه داد: اما آن چیزی که اکنون موجب گلایه‌مندی ما از دولت محترم شده است عدم توجه به ظرفیت‌های بسیار چشمگیر بانوان در عرصه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و همچنین حوزه‌های مدیریت عالی، میانی و مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

محمدبیگی با اشاره به تبعیض‌هایی که در مقایسه با مردان، نسبت به زنان اعمال می‌شود، ابراز داشت: زنان ما همواره دوشادوش مردان بوده‌اند، اینکه در مقابل یک خانم، یک آقا مسئولیت را برعهده می‌گیرد که به لحاظ رتبه علمی، کارکردی و عملکردی ممکن است که رتبه پایین‌تری نسبت به آن خانم داشته باشد و ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها دیده نمی‌شود یا از سوی آقایان به علت زن بودن منکوب شده و کنار گذاشته می‌شود، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: لذا در چند ماهه اول دولت سیزدهم ما استفاده از ظرفیت‌ خانم‌ها را چندان ندیدیم، به جز یکی دو مورد اندک، عمده ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها به فراموشی سپرده شده است و من فکر می‌کنم که این نادیده گرفتن اجتماعی و فرهنگی حقوق بانوان در عرصه‌های مدیریتی و فرهنگی می‌تواند به آینده ما در جامعه صدمه وارد کند؛ چراکه وقتی خانم‌ها مدیریت می‌کنند معمولا دقیق، حساس و وظیفه شناس هستند و خیلی از پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند. همچنین پویش‌ها نشان داده است که خانم‌ها می‌توانند در فرآیندهای دسته‌جمعی خیلی موفق‌تر عمل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همینطور در حوزه فرهنگسازی، خانمی که مدیر است فرهنگ مدیریت را در خانواده جاری و ساری می‌کند و در حوزه ترویج موضوعات فرهنگی و هنجارهای اجتماعی خانم‌ها فعال‌تر هستند و با نشاط بیشتری کار می‌کنند؛ لذا ما می‌توانیم این ظرفیت را در کنار ظرفیت مدیریتی آقایان یک ظرفیت خوب، مکمل و تمام‌کننده قرار دهیم و از اینکه انتصاب یا انتخاب جنسیتی داشته باشیم، پرهیز کنیم.

وی افزود: خوب است که از تمام توان زنان و مردان جمهوری اسلامی ایران برای به بار نشستن تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم استفاده کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به بحث ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و استفاده از جوانان تاکید داشتند که طبیعتا خیلی از جوانان ما خانم‌ها هستند و ما نباید این ظرفیت‌های جوان را ناامید کنیم.

محمدبیگی با تاکید بر اهمیت معرفی الگوی زن تراز مسلمان توسط جمهوری اسلامی، اظهار داشت: امیدوارم که جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز تربیتی زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی را در دنیا نشان بدهد و رهنمون کننده زنان به پوشش و فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی باشد. زنانی که هم می‌توانند چادر سر کنند و باحجاب باشند، هم با فرزندآوری و فرزندپروری در کنار فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهی و ... به دنیا نشان دهند که با حفظ اصول شرعی اسلامی می‌شود بهترین زندگی‌ها را رقم زد./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها