میانگین قد زنان و مردان در کشورهای مختلف چقدر است؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که میانگین قد مردم کشور ایران چقدر است؟ گزارش زیر روشی سیستماتیک برای مقایسه میانگین قد زنان و مردان در سراسر جهان ارائه می دهد.

میانگین قد زنان و مردان در کشورهای مختلف چقدر است؟

میانگین قد زنان و مردان در کشورهای مختلف چقدر است؟

سیناپرس نوشت؛ به تازگی نتایج مطالعه ای بین میانگین قد مردان و زنان و بین کشورها در هر قاره انجام شده است که نتایج آن جالب توجه بوده و حاوی نکاتی عجیب است.

 

در این فهرست که تمامی کشورهای جهان لحاظ شده اند، میانگین قد مردان ایرانی کمی بیشتر از ۱۷۰  سانتیمتر (1.703) و میانگین قد زنان ایرانی نیز ۱۵۹ سانتیمتر عنوان شده است.

بر اساس این فهرست میانگین قد مردان و زنان در هر قاره به شرح زیر است:

آمریکای شمالی: مردان (1.717 متر) و زنان (1.589 متر)

آمریکای جنوبی: مردان (1.685 متر) و زنان (1.552 متر)

اروپا: مردان  (1.781 متر) و زنان (1.649 متر)

آسیا : مردان (1.686 متر) وزنان (1.577 متر)

آفریقا : مردان (1.696 متر) و زنان (1.587 متر)

استرالیا و اقیانوسیه: مردان (1.727 متر) و زنان (1.610 متر)

 

چرا قد افراد، متفاوت است؟

 

مقوله آنتروپومتری که به مطالعه اندازه گیری‌های بدن انسان می پردازد سال هاست مورد توجه محققان قرار گرفته است. این موضوع به دلیل تفاوت های قابل توجه در قد افراد از مناطق خاص است.

از منظر علمی دلایل زیادی برای توضیح اینکه چرا برخی افراد نسبت به دیگران بلندتر هستند، ارائه شده است که مهمترین این عوامل عبارتند از: ژنتیک و  رژیم غذایی و تغذیه.

به عبارت دیگر قد انسان به میزان غذای دریافتی و نیازهای بدن او بستگی دارد. اگر سوء تغذیه و در نتیجه کمبود کالری وجود داشته باشد، رشد و بلوغ انسان به تعویق افتاده و این موضوع  باعث کوتاه شدن قد می شود.

از سوی دیگر یک محیط بیمار و بسیار استرس‌زا می تواند بر قد تأثیر بگذارد. این مساله تا حد زیادی مرهون نیازهای بدن است.  این نظریه را می توان با افزایش قد در اروپا و آمریکای شمالی در طول یک قرن پشتیبانی کرد زیرا  محیط بیماری در هر دو قاره طی این دوره کاهش یافت.

یک نظریه دیگر می‌گوید که انسان‌‌ها در مناطق دارای مرگ و میر بالا که تغذیه ضعیفی دارند کمتر رشد می‌‌کنند. در این مطالعه مردم کوتاه قامت حوضه کنگو به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفتند. مرگ و میر بالا منجر به بلوغ زودرس و کوتاهی قد شده و  بلوغ زودرس نیز به نوبه خود باعث تولید مثل زودرس به منظور تضمین بقا می‌شود.

طی نتایج یک مطالعه‌ که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، پژوهشگران با هدف بررسی اینکه آیا محیط اقتصادی تأثیری بر قد دارد یا خیر به بررسی میانگین قد زنان از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ پرداخته و در نتیجه  مشخص شد که هر چه درآمد بیشتر باشد، قد افراد بلندتر است.  

در این میان قاره آفریقا بالاترین نرخ بیماری و یکی از کمترین درآمدها را داشت، اما مردم آن بلندتر از آسیای جنوبی و مرکزی و آمریکای لاتین و کارائیب بودند. تناقض فوق، این ایده را مطرح می‌کند که درآمد بالاتر ممکن است لزوماً به معنای تغذیه بهتر نبوده و همچنین تأثیر ژنتیک بر قد انسان را باید در نظر گرفت.

در این مطالعه جدید مشخص شده است که بلندقدترین افراد در طول قرن گذشته، مردان هلندی بوده‌اند و کوتاه قدترین زنان در طول این قرن، زنان گواتمالایی محسوب می‌شوند.

نکته جالب توجه این است که میانگین افزایش قد مردان و زنان ژاپنی و کره جنوبی و مردان ایرانی بیشتر از مردان اروپایی است و زنان کره جنوبی بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۹۶ به میزان 20.2 سانتی متر بیشترین افزایش قد را در جهان داشته اند. در این میان مردان ایرانی دومین افزایش قد را بین سالهای ۱۸۹۶ تا ۱۹۹۶ به میزان 16.5 سانتی متر دارند.

 

 نکته جالب توجه دیگر به دست آمده از مطالعه فوق این است که افرادی که در محیط های طبیعی در ساوانا و دشت‌ها زندگی می‌کنند، بلندتر از مردم مناطق جنگلی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها