ارزیابی کیهان از نتیجه ۳ ماه مذاکره در وین

کیهان نوشت: عدم توافق بهتر از توافق بد است. تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید نشان دهند که ریل دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم تغییر کرده و جمهوری اسلامی ایران معطل برجام نمی‌ماند.

ارزیابی کیهان از نتیجه ۳ ماه مذاکره در وین

ارزیابی کیهان از نتیجه ۳ ماه مذاکره در وین

 

کیهان که طیف اصلی مخالفین مذاکرات را نمایندگی می‌کند امروز به صراحت با روش گفتگوی تیم علی باقری مخالفت کرد و تلویحا مذاکره‌کنندگان ایران در وین را متهم به بازی خوردن از غربی‌ها کرد.

کیهان در این گزارش می‌گوید عدم توافق بهتر از توافق بد است.

۸ دور مذاکره دولت سیزدهم در وین پس از ۳ ماه بی‌نتیجه به پایان رسید، گرچه علی باقری فردا عازم وین است ولی ظاهرا برای اعلام مخالفت مقامات ایران با این توافق به وین خواهد رفت.

طبعا این مذاکرات را نمی‌توان به پای دولت سیزدهم نوشت زیرا اصولا برای مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت امور خارجه نقش اصلی در هدایت مذاکرات و ارتباط با رهبری در این حوزه را ندارد. 

کیهان همچنین علت مخالفت خود با دموکرات‌ها را توضیح داده و روش سیاسی آنان را سیاست چماق و هویج خوانده است، البته می‌دانیم که در آمریکا گزینه‌ی مقابل دموکرات‌ها جمهوری‌ خواهان هستند. 

بخشی از گزارش کیهان درباره مذاکرات وین را بخوانید.

لازم به ذکر است که هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای که از دو ماه پیش در وین آغاز شده است، طولانی‌ترین دور مذاکرات بوده و همچنان به دلیل خودداری آمریکایی‌ها از لغو تحریم‌ها و دادن تضمین همچنان بی‌نتیجه مانده است.

 

نکته اساسی آنکه دموکرات‌ها در طول این مذاکرات با سیاست چماق و هویج سعی کرده‌اند که با تشدید فشار، ادامه تحریم‌ها و توسل به شگردهای روانی و رسانه‌ای ضمن مقصرنمایی جمهوری اسلامی ایران، توپ را در زمین ایران‌انداخته و با حفظ ساختار تحریم‌ها به برجام بازگردند تا هم در داخل ایالات‌متحده برگ برنده‌ای را رو کنند و هم با بازگشت به برجام مکانیسم ماشه و تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از سر بگیرند.

 

آن‌ها تاکنون نه‌تنها هیچ حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده‌اند بلکه تنها در طول چند ماه گذشته، در سه نوبت تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران اعمال کرده‌اند.

 

ازاین‌رو به نظر می‌رسد که عدم توافق بهتر از توافق بد است و آنچه بایستی در دستور کار تیم مذاکره‌کننده کشورمان قرار گیرد این است که ضمن پافشاری بر اصول و شروط ملت ایران (لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی مؤثر و ارائه تضمین از سوی آمریکایی‌ها) نشان دهند که ریل دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم تغییر کرده و جمهوری اسلامی ایران معطل برجام نمی‌ماند.

 

اکنون فناوری هسته‌ای و بهبود مناسبات تجاری با سایر کشور و تقویت دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای برگ برنده جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی آمریکایی‌ها در افکار عمومی جهان تحقیر شده و خود آنها به شکست فشار حداکثری و کند شدن تیغ تحریم‌ها علیه ایران معترف هستند.

 

بر اساس همین واقعیات است که باید یادآور شد که ضرب‌الاجل‌های طرف‌های برجام که تداعی‌گر استراتژی نخ نمای آمریکایی‌ها- «چیکن استراتژی یا بازی بزدل

 

(Chicken Strategy)»- است، ترفندی برای تعدیل مقاومت تیم مذاکره‌کننده ایران و اساساً فرار آمریکایی‌ها از لغو تحریم‌هاست.

 

فراموش نکنیم که آمریکایی‌ پس از برجام نیز روند تحریم‌ها علیه ایران را ادامه داد و حدود ۱۵۰۰ تحریم جدید نیز به لیست تحریم‌ها اضافه کرد بنابراین وقتی مسیر توافق، یک‌طرفه و کفه مذاکرات وین به نفع غربی‌ها سنگینی کند، عدمِ توافق بهتر از توافق بد است!

 

جالب آنکه، روز گذشته در فضای مجازی خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که نهایتاً امروز و فردا، ایران باید تکلیف خود را در مذاکرات روشن کند و در غیر این صورت از طرف آنها مذاکرات شکست خورده است! به دنبال این خبر بود که خبرگزاری‌های رسمی این خبر را تکذیب کردند و به نقل از یک منبع ارشد در وزارت امور خارجه، آن را از اساس نادرست دانستند.

 

 چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز شنبه هشدار دادند که در توافق احتمالی ایران با طرف‌های برجام، ضمن آنکه منافع مردم ایران تأمین نشده، از سوی آمریکایی‌ها هیچ تضمینی هم داده نشده است

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها