توافق با آژانس؛ تقریبا هیچ

گفتگوها در وین ادامه دارد و توافق با آژانس تقریبا هیچ بخش واضح و مشخصی ندارد. توئیت علی باقری کنی این عدم قطعیت را بخوبی انعکاس میدهد.

توافق با آژانس؛ تقریبا هیچ

 دور هفتم مذاکرات وین با وقفه دو روزه از روز ۹ دسامبر (۱۸ آذر) آغاز شده است و به مرحله حساسِ پایان ناتمام یا توافق اولیه با آژانس رسیده است.

منابع ایرانی از توافق داوطلبانه بر سر نصب دوربین‌های سایت کرج خبر داد در حالیکه  هشدارهای پیاپی طرف‌های اروپایی در مورد به بن‌بست خوردن مذاکرات در وین و به پایان رسیدن راه دیپلماسی به گوش می‌رسد.

رافائل گروسی در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که همزمان با مذاکرات احیای برجام، آژانس تنها مرجع «ارزیابی» از پایبندی ایران به مفاد برجام و سایر تعهدات بین‌المللی آن کشور در عرصه هسته‌ای است.

به این ترتیب توافق با آژانس توجیه منطقی می‌یابد اما ایلنا در گفتگو با یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده نوشت: اجازه نصب دوربین‌ها در سایت کرج داوطلبانه نبود

 در حالی که نورنیوز به عنوان رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های این نهاد در تاسیسات کرج خبر داده است، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خبرنگار ایلنا اطلاع داد که این اقدام داوطلبانه نبوده است.

این منبع در گفت‌وگو با ایلنا گفت: طی مذاکره ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقرر شد تا در ازای محکومیت اقدام تروریستی صورت گرفته در سایت تسا از سوی این نهاد،‌ ایران نیز اجازه نصب دوربین‌ها را صادر کند.

‏امیرعبداللهیان وزیر خارجه که به جزئیات این توافق هیچ اشاره‌ای نکرده در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، عدم وجود ابتکار عمل در طرف غربی را از عوامل کندی پیشرفت در مذاکرات وین دانست.

او توضیح داد: ما دو متن لغو تحریم‌ها و هسته‌ای ارائه داده‌ایم که منطبق بر برجام است، مطالبه‌‌ای فراتر از برجام نداریم و هیچ تعهدی فراتر از برجام را نمی‌پذیریم.

توئیت علی باقری کنی

ساعاتی پیش علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران نوشت: 

«گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد. امروز با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تبادل نظر کردم. کارشناسان هم به کار روی متون ادامه می‌دهند.

چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.»

با این وصف تنها گام رو به جلو اقدام به توافق با آژانس بوده که همین گام نیز با محدودیت‌ها و مخالفت‌هایی از داخل ایران مواجه است. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها