ایران با تعویض دوربین‌های آسیب دیده آژانس در مجتمع تسا موافقت کرد

ایران با تعویض دوربین‌های آسیب دیده آژانس در مجتمع تسا موافقت کرد

 یورونیوز نوشت: ایران با تعویض دوربین‌های آسیب دیده آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا موافقت کرد.

این مجتمع که در نزدیکی کرج قرار دارد پیش‌تر هدف حمله قرار گرفته بود که در جریان آن دوربین‌های آژانس صدمه دیده بودند.

پیش از این امریکا تهدید کرده بود در صورتی که ایران «فورا» به بازرسان آژانس اجازه ورود به تاسیسات تسا را ندهد، واکنش جدی نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ممانعت ایران از تعویض دوربین‌های این مجتمع از جمله مهمترین موضوع‌های مورد اختلاف میان تهران و کشورهای عضو برجام در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر بود.

به گفته خبرگزاری تسنیم این اقدام به منظور جلوگیری «از هرگونه سو تفاهم میان ایران و آژانس» انجام شده است. این خبرگزاری همچنین گفته است که اقدام تهران «داوطلبانه» و «مشروط» بوده و کارشناسان سازمان انرژی هسته ایران پیش از نصب دوربین‌ها «بررسی فنی» انجام خواهند داد. با این وجود تصاویر ضبط شده فعلا در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و «همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.»

ایرنا نیز با تیتر "جزییات توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی" خبر اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید آژانس را اعلام کرد.

ایرنا نوشت: ایران با ابتکار عمل از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.

ایران در قبال درخواست آژانس در خصوص تعویض دوربینهای آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا صراحتا اعلام کرده بود پیش از بررسی‌های فنی و امنیتی روی دوربین‌های مذکور اجازه تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد. 

بدلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی-امنیتی روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها توسط کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید را داده است.

صدور این مجوز ناقض قانون مجلس نیست. طبق این قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد ایران خواهند ماند./ایرنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها