ترکیب جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

مستقل آنلاین / افرادی که از طرف عارف معرفی شدند البته چهره‌های گمنام تری هستند. با اینکه عارف اصرار دارد بنیاد امید ایرانیان نهادی غیر سیاسی هستند اما هر سه این افراد عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان هستند و به جز این حضور، سابقه سیاسی دیگری ندارند و چنانچه این بنیاد را همانطور که عارف گفته است، غیر سیاسی قلمداد کنیم، سابقه سیاسی این افراد برای مدیریت مجموعه اصلاح طلبان به شدت ناچیز است.

ترکیب جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

دو ماه است که شایعات زیادی پشت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. اولین شایعه برای دو ماه قبل بود. زمانی که ترکیب جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی شده بود.

آن زمان گفته شد افرادی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هستند که با تداوم ریاست محمدرضا عارف در این شورا موافق نیستند. البته محمدرضا عارف هم با ترکیبی که او را به ریاست قبول نداشتنند، موافق نبود. بیشترین حساسیت روی سه نام بود: محمد کبیری، زهرا مجردی و محسن آرمین.

محسن آرمین از اعضای شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و یک قرآن‌پژوه است که در مجلس ششم مدتی در صندلی نایب رئیسی قرار گرفت.

 

زهرا مجردی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و جبهه مشارکت است و همسر محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت و محمد کبیری از چهره‌های جوان نزدیک به سیدمحمد خاتمی که تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی اتحادیه دانشجویان اصلاح‌طلب انجام داد. اتحادیه‌ای که به تادا مشهور شد اما هنوز نتوانسته مجوز فعالیت از وزارت علوم روحانی بگیرد. عارف با این سه نفر مخالف بود و به جای آنان، سه نفر دیگر را معرفی کرد. فرشید گلزاده، بابک بهادری و فائزه دولتی!

یاران عارف چه کسانی هستند؟

افرادی که از طرف عارف معرفی شدند البته چهره‌های گمنام‌تری هستند. با اینکه عارف اصرار دارد بنیاد امید ایرانیان نهادی غیر سیاسی هستند اما هر سه این افراد عضو هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان هستند و به جز این حضور، سابقه سیاسی دیگری ندارند و چنانچه این بنیاد را همانطور که عارف گفته است، غیر سیاسی قلمداد کنیم، سابقه سیاسی این افراد برای مدیریت مجموعه اصلاح‌طلبان به شدت ناچیز است.

از این جمع فرشید گلزاده مشهورتر است و به خاطر برخی مسائل اقتصادی مورد نقد رسانه‌های اصولگرا بوده است. شاید به خاطر همین فشارها بود که از مدیریت فروشگاه رفاه انصراف داد. فائزه دولتی هم در سال 92 در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفت اما در نهایت رای کافی برای حضور در جمع اعضای شورای شهر را به دست نیاورد. بابک بهادری هم جز همراهی با عارف سابقه سیاسی دیگری ندارد. البته فرشید گلزاده ادعا کرده است که خاتمی از او برای حضور در شورای عالی اصرار کرده است و او به اصرار این مسئولیت را پذیرفته است.

شش چهره جدید

حضور این افراد باعث انتقاد جوانان اصلاح‌طلب شد. هم در فضای مجازی و هم در نامه انتقادات تندی به عارف و شورای عالی سیاستگذاری وارد شد و شخصیت‌های برجسته اصلاحات از غیبت شورای عالی در بحران‌‎ها گلایه کردند. قرار شد طرح جدیدی برای شورای عالی نوشته شود. از پارلمان اصلاحات تا مجمع اصلاح طلبان، از اتاق‌های فکر اصلاح طلبان ارائه شد. گفته می‌شود موسوی لاری منتقد روش‌های جدید بوده است. هرچه بود، شورای عالی سوم با ترکیبی از چهره‌های حقیقی و حقوقی جدید تشکیل خواهد شد.

در دوره قبلی افرادی مثل مصطفی معین و سرحدی زاده حضور داشتند اما تمایلی به شرکت در جلسات نداشتند. شاید این افراد در دوره جدید حضور نداشته باشند. احزاب جدیدی هم به شورای هماهنگی اصلاح طلبان اضافه شدند. در این میان لیستی هم از افراد حقیقی جدید حاضر در دوره جدید شورای عالی منتشر شده است. لیستی شامل شش نام که گویا عارف همچنان با آنان مخالف است.

عبدالله نوری، نفر اول این شش نفر است. وزیر کشور دولت خاتمی که بسیاری او را گزینه مناسبتری از عارف برای ریاست شورای عالی می‌دانند. محسن صفایی فراهانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت دیگر چهره ملی است که در دور جدید شورای عالی سیاستگذاری حضور خواهد داشت. شنیده‌ها حاکی از آن است که هیچکدام از این دو نفر از این پیشنهاد استقبال نکرده‌اند.

شهیندخت مولاوردی هم قرار است به این جمع اضافه شود. وی چندی قبل کنگره حزبش را برگزار کرد و شاید حزب او نیز جواز حضور در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را به دست بیاورد.

سه چهره جوان هم این جمع را تکمیل می کنند، مهدی شیراز فعال سابق دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت و فرزند احمد شیرزاد نماینده اصفهان در مجلس ششم که بعد از انتخابات سال 88 بازداشت شد. شیرزاد در حال حاضر عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است.

پرستو سرمدی روزنامه نگار اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش دیگر چهره جدید شورای عالی سیاستگذاری خواهد بود.

چهره دیگر عماد بهاور عضو شورای مرکزی نهضت آزادی است. حضور بهاور اولین حضور یک چهره از جریان نهضت آزادی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان محسوب می‌شود.

البته این لیست کامل نیست. چهره‌های دیگری هم هستند از جمله محسن امین زاده دیپلمات اصلاح‌طلب و از اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی. باید دید روزهای آینده کدام چهره‌ها از سوی سیدمحمد خاتمی برای حضور در این جمع معرفی می‌شوند؟ آیا عارف گزینه‌هایی اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 خواهد شد و آیا سیاست سکوت شورای عالی ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

منبع: رویداد۲۴
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها