رخدادهای پس از عملیات تروریستی آمریکا، به کدام سمت می‌رود؟

همه چیز زیر سایه‌ی "سردار" 

همه چیز زیر سایه‌ی "سردار" 

مستقل‌آنلاین، سرویسسیاسی، محسن فیض‌اللهی/

مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید، "قاسم سلیمانی" که توسط نیروهای ارتش آمریکا در بغداد به شهادت رسید، در تهران نیز با حضور گسترده گروه‌های مختلف مردمی، برگزار شد. این تشییع تاریخی نشان داد که این شهید چهره‌ای همه‌گیر است و متعلق به گروه و دسته خاصی نیست و ارادت‌مندان به او تنها به درون مرزهای ایران خلاصه نمی‌شوند.

در واقع اقدام نابخردانه رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار شهید "قاسم سلیمانی" باعث شد تا تمام رخدادهای اخیر ایران و جهان تحت تاثیر این عملیات تروریستی تاثرآور قرار بگیرند و به محاق بروند. در همین حال "دانلد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا، روز و شب یک‌شنبه بار دیگر به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص پاسخ احتمالی به شهادت "سپهبد قاسم سلیمانی" هشدار داد و تاکید کرد «اگر ایران به هر فرد یا هدف آمریکایی حمله کند، ایالات متحده پاسخ فوری، کامل و احتمالا نامتناسب خواهد داد».

او در واکنش به انتقاد برخی از اعضای کنگره و به‌خصوص برخی اعضای دموکرات مجلس نمایندگان درباره قرار گرفتنش در مسیر جنگ، در توییتر خود نوشت: «این پست‌های رسانه‌ای به منزله اطلاع‌ دادن به کنگره ایالات متحده است مبنی‌بر اینکه اگر ایران به هر فرد یا هدف آمریکایی حمله کند، ایالات متحده پاسخ فوری،کامل و احتمالا نامتناسب خواهد داد. با آنکه آگاهی دادن لزوم ندارد،‌ درهر صورت این کار انجام می‌شود».

در همین حال "نانسی پلوسی"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که برای مشروط کردن اختیارات ترامپ به مجوز کنگره برای حمله احتمالی به ایران تلاش می‌کند. او ادامه داد: «قطعنامه قوای جنگی‌ برای محدود کردن اقدامات نظامی ترامپ در مورد ایران، در مجلس نمایندگان ایالات متحده به رای گذاشته می‌شود». این موضوع نشان از این دارد که در قانون اساسی آمریکا هم یک "تناقض آشکار" وجود دارد زیرا در حالیکه کنگره آمریکا حمله نظامی را منوط به اجازه دو مجلس آمریکا می‌داند اما رئیس جمهور می‌تواند بدون چنین اجازه‌ای دست به اقدام بزند.

ترامپ در حالی این سخنان را برزبان آورد که شامگاه یک‌شنبه منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آن قرار دارد مورد اصابت چند راکت قرار گرفت و مقام‌های ایالات متحده تایید کردند که بر اثر اصابت مستقیم راکتی به یک آپارتمان در کنار سفارت آمریکا در بغداد، دو غیرنظامی از وزارت خارجه آمریکا مجروح شدند. پس از انتشار توییت جدید ترامپ، کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی نسبت به دو موضوع «احتمال آغاز جنگ» علیه ایران و «تخریب میراث فرهنگی کشور» ابراز نگرانی کردند و در این میان‌ موضوع حمله به اماکن فرهنگی ایران با حساسیت ویژه کاربران رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مواجه شد.

با وجود این که "مایک پمپئو" وزیر خارجه این کشور تلاش کرد تا به نوعی این گفته غیر اخلاقی "ترامپ" را تصحیح کند، با این حال، رئیس جمهور نامتعارف آمریکا، شامگاه یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره سخنان روز شنبه خود و تهدید به هدف قرار دادن اماکن مهم فرهنگی ایران، گفت‌: «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند، به آن‌ها آسیب بزنند و شکنجه کنند. اجازه دارند با بمب‌های کنار جاده‌ای مردم ما را به کشتن دهند. ولی ما اجازه نداریم به اماکن فرهنگی آن‌ها دست بزنیم؟ اینطوری نمی‌شود».

این سخنان ترامپ مانند اتهام‌های پیشین او، هیچکدام منبع موثق و قطعی ندارد. همانطور که درباره حمله به نفت‌کش‌ها و تاسیسات آرامکوی سعودی‌ها در تابستان گذشته، تلاش داشت تا تقصیر را متوجه ایران کند. در همان حال که مقام‌های مسئول ایران هرگونه دست داشتن در این اقدامات را تکذیب می‌کردند، سایر نهادهای بین‌المللی و کشورهای اروپایی نیز اعلام کردند که نمی‌توان این حملات را به ایران نسبت داد. نسبت دادن اتهام "شکنجه" آمریکایی‌ها توسط نیروهای ایران هم از آن دسته دروغ‌های شاخداری است که تنها می‌تواند از سوی حاکمانی مانند ترامپ مطرح شود، این درحالی است که رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در خود آمریکا نیروهای این کشور را با اسناد موثق، متهم به شکنجه زندانیان در زندان‌های "گوآنتانامو" و "ابوغریب" در آمریکا و عراق کرده بودند.

لازم به یادآوری است که "پهپاد جاسوسی" و بسیار گران قیمت ارتش آمریکا به دلیل نقض حریم هوایی ایران مورد حمله واحدهای پدآفند نیروهای مسلح قرار گرفت و سرنگون شد و این نیروها بلافاصله با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و از مسئولیت اجرای این حمله، شانه خالی نکردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها