"شلیک در تاریکی"؛ دیپلماسی این روزهای آمریکا

تیرِ تحریمِ "ظریف" به سنگ خورد

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان- "ما به‌دنبال جنگ نیستیم"، "آماده مذاکره بدون پیش شرط هستیم"و...این‌ها گزاره‌هایی است که دولت‌مردان آمریکا از زمان خروج خارج از عرف دیپلماتیک‌شان از برجام و به‌خصوص در ماه‌های اخیر، دائما بر زبان آورده‌اند.

تیرِ تحریمِ "ظریف" به سنگ خورد

این رفتار آمریکایی‌ها در کنار تشدید فشارهای تحریم و تهدیدهای نظامی، سیاستی است که بیشتر کشورهای جهان و حتی هم‌پیمانان آمریکا به آن نقد و اعتراض جدی دارند.

در کنار این، تحریم مقام‌های جمهوری اسلامی و بالاترین مقام دیپلماتیک آن یعنی "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه نشان از آن دارد که آمریکا در فکر بستن باب گفت‌وگو بوده است، غافل از یک ضرب‌المثل مشهور ایرانی که می‌گوید:"تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد".

اما گویا "تیم ترامپ" این اشتباه خود را دریافته و تصمیم گرفته که فعلا ظریف را تحریم نکند.

" ظریف "، تحریم نمی‌شود

خبرگزاری رویترز در گزارشی ویژه به نقل از دو مقام آگاه در واشنگتن از تصمیم دولت آمریکا برای تحریم نکردن ظریف، در حال حاضر خبر داده است.

پس از افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی و سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی به وسیله قرارگاه پدافند ایران، "استیو منوچین" وزیر دارایی آمریکا در سوم تیر، از تحریم قریب الوقوع ظریف خبر داد.

وزیر خارجه، مخالف تحریم وزیر خارجه

رویترز از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان یکی از مخالفان تحریم آقای ظریف نام برده است.

به نوشته این خبرگزاری، وزارت دارایی آمریکا پیش نویس بیانیه تحریم ظریف را نیز تهیه کرده بود.

رویترز نوشته: تغییر رویه دولت آمریکا می‌تواند نشان‌دهنده تصمیم واشنگتن برای برقرار نگه داشتن راه‌های گفت‌وگو بین دو کشور باشد.

ظریف قرار است هفته آینده به نیویورک سفر کند تا در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد شرکت کند.

برخی رسانه‌های ایران به نقل از او نوشته‌اند که هنوز ویزای ظریف برای این سفر صادر نشده است.

"مورگان اورتاگس"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه تاکید کرد که واشنگتن در پی یک راه حل دیپلماتیک است و سخنان دانلد ترامپ مبنی بر آمادگی برای گفت و گوی بدون شرط با ایران را تکرار کرد.

 با تحریم مشکلی ندارم

این در حالی است که محمدجواد ظریف،  گفته بود هیچ حساب بانکی در خارج از ایران ندارد و بنابراین مشکلی با تحریم شدن از سوی آمریکا نیست هر چند باور دارد تحریم شدن او از سوی آمریکا به قصد محدود کردن قدرت رایزنی دستگاه دیپلماسی ایران خواهد بود که به گفته وزیر خارجه ایران "برای کسی مفید" نیست.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۳ تیرماه به نقل از ظریف نوشت: "من به شخصه حتی یک حساب بانکی در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تعهد من است. بنابراین من هیچ مشکلی شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم".

 

در این گفت‌وگو که نیویورک‌تایمز نوشت از طریق ایمیل با وزیرخارجه ایران انجام داده همچنین به احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی اشاره شده و به نقل از ظریف آمده: " بقا یا فروپاشی برجام به توانایی و تمایل همه طرف ها برای سرمایه گذاری در این تعهداتشان بستگی دارد. به طور خلاصه، یک توافق چند جانبه نمی تواند یک طرفه اجرا شود...تا زمانی که طرف‌های باقی مانده (روسیه، آلمان، بریتانیا، چین، فرانسه و اتحادیه اروپا) به تعهداتشان عمل کنند، ما به تعهداتمان پایبند می‌مانیم".

هزاره سوم، هزاره‌ی ارتباطات و شبکه‌های مجازی و در نتیجه "گردش آزاد اطلاعات" است. با این فناوری، افکار عمومی در تمام کشورها در جریان گفته‌ها و در نتیجه سیاست‌های حاکمان خود و دیگر کشورها قرار می‌گیرند.

سیاسیون در این هزاره کمتر می‌توانند با "بلوف‌های سیاسی" افکار عمومی و مشروعیت خود را تضمین کنند و تنها راه برای همراهی ملت‌ها با حکومت‌ها، انطباق بین گفتار و کردار آن‌ها است و گفت‌و‌گوهای علنی می‌تواند تنها راه شناخت نیات درونی سیاست‌مداران و حاکمان باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها