ائتلاف نظامی آمریکا به بهانه حفاظت از آبراه‌ها تشکیل می‌شود؛

ژنرال‌هایی روی آب

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - از ضعف و نا آگاهی دولت نامتعارف دانلد ترامپ، همین بس که نظامیان این کشور به بهانه‌ای وارد عرصه سیاست می‌شوند.

ژنرال‌هایی روی آب

معروف است هرکه در منطق و عقلانیت ضعف دارد باب خشونت را می‌گشاید. عرصه سیاسی عرصه گفت‌وشنود و گفت‌وگو است و ترامپ و همراهانش ثابت کرده‌اند که فقط اهل گفتن هستند و با شنیدن انسی ندارند.

برای همین "ژنرال جوزف دانفورد"، رئیس ستاد ارتش آمریکا وارد سیاست شده و پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نظامی برای حفاظت از دریاها و خطوط کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ را داده است.

استارت انگلستان برای ایجاد نا امنی

حمله به چند نفتکش در دریای عمان دستمایه‌ی بهانه آمریکایی‌ها برای این بود که نقش جمهوری اسلامی را در این حملات پررنگ کنند اما تا این لحظه هیچ دلیل منطقی و محکمه‌پسندی برای این ادعا ارائه نداده‌اند.

از سوی دیگر این نیروی دریایی بریتانیا هم‌پیمان راهبردی آمریکا بوده که چند روز پیش ابرنفتکش ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد و اگر بحث نا‌امنی مطرح باشد، از سوی ایران صورت نگرفته است.

ضعف سیاستمداران آمریکا

شرایط کنونی آمریکا نشان داده که اگر این کشور بزرگترین قدرت اقتصادی- نظامی دنیا است اما هرگز نمی‌تواند بزرگترین قدرت سیاسی باشد و رفتارهای سیاسی "ناسیاستمداران حاکم در آمریکا" این نقص بزرگ را بارها و بارها به جهانیان اثبات کرده است.

photo_2019-07-10_15-14-42

از سویی جوزف دانفورد، رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا، گفت این کشور در تلاش است تا حدود دو هفته دیگر، نظر مساعد همپیمان‌های خود را برای تشکیل یک ائتلاف نظامی، به منظور حفاظت از ناوبری دریایی در آب‌های تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب به دست آورد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۸ تیر به نقل از این مقام بلندپایه آمریکایی نوشت که تصمیم‌گیری برای تشکیل این ائتلاف نظامی طی روزهای گذشته نهایی شده است.

اراده‌ای برای ائتلاف وجود دارد؟

رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا درباره تلاش‌های حال حاضر آمریکا گفت: «ما هم‌اکنون در حال رایزنی با شماری از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با همدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی رفت‌وآمدهای دریایی را در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب تضمین کند».

این ژنرال آمریکایی گفت احتمالا ظرف چند هفته آینده روشن می‌شود که کدام کشورها اراده سیاسی به منظور حمایت و ابتکار عمل در پیشبرد این طرح را خواهند داشت. به گفته دانفورد، پس از این مرحله، ایالات متحده به طور مستقیم با نیروهای نظامی این کشورها کار خواهد کرد

بیشترین هزینه نا امنی را ایران تحمل کرده است

برآورد می‌شود حدود یک‌پنجم صادرات نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. بخش شمالی این آب‌راه بین‌المللی در اختیار ایران است اما تاکنون نا امن کردن این آبراه استراتژیک توسط ایران صورت نگرفته بلکه این ناوگان دریایی و هواپیمای مسافربری ایران بوده که توسط آمریکایی‌ها مورد حمله قرار گرفته است.

تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ، در مجاورت سواحل یمن، نیز اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است. تخمین زده می‌شود روزانه نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت از طریق گذر از این آب‌راه بین‌المللی به اروپا، آسیا و ایالات متحده حمل می‌شود.

به ادعای آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و رژیم اسرائیل، جنگ داخلی یمن و توان نظامی نیروهای حوثی، که از حمایت ایران برخوردار هستند؛ مسئله امنیت دریانوری و آزادی کشتی‌رانی تجاری در تنگه باب‌المندب را، به مانند تنگه هرمز، برجسته کرده است.

یونیفورم برروی کت‌وشلوار

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، از این که ارتش این کشور مسئول اصلی امنیت دریانوردی و آزادی کشتی‌رانی در منطقه شده است ابراز ناخرسندی کرده بود با این همه ژنرال دانفورد اعلام کرده که در تلاش برای تشکیل یک ائتلاف نظامی با هم‌پیمانان خود برای امنیت در تنگه هرمز و باب‌المندب است.

حضور نظامیان در عرصه حفاظت از آبراه‌ها نشان‌دهنده ضعف سیاسی و دیپلماتیک دولت آمریکا است. اعلام تشکیل این ائتلاف و حضور قوای نظامی در منطقه هرچند پیام مثبتی در بر ندارد اما پیام مهم دیگر آن این است که جهان دریابد که آمریکایی‌ها در عرصه سیاسی با بن‌بست‌های گوناگونی روبه‌رو شده‌اند.

عرصه سیاسی، عرصه‌ای پیچیده است که دانش، تجربه، مناسبات و در کنار این‌ها "شخصیت خاص" خود را می‌طلبد.

هرگاه نظامیان وارد عرصه‌های تصمیم‌گیری آن‌هم در سطح کلان می‌شوند تنها یک پیام دارد و آن این است که سیاست‌مداران یا درجای اصلی خود قرار ندارند و "ناسیاست‌مدارند" و اگر سیاست‌مدارند، راهی اشتباه را رفته‌اند که برای تصحیح آن ناچارند جای خود را به ژنرال‌ها بسپارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها