تحرکات جدید آمریکا در منطقه به چه معناست؟

 ناکامی یانکی‌ها

سفر سر سرزده مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده طی چند روز گذشته به عراق با واکنش سرد مقام‌های عراقی روبه‌رو شد. روزنامه لبنانی "الاخبار" با اشاره به عدم دیدار مسئولان عراقی با معاون رئیس جمهور آمریکا نوشت که دلیل این مسئله سرد شدن روابط آمریکا و عراق و متمایل شدن بغداد به سمت تهران است.

 مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، هرمز شریفیان/ دولت ترامپ همچنان در حال فعالیت‌های بدون وقفه برای منزوی کردن جمهوری اسلامی است. این درحالی است که برخی کشورهای همسایه به ویژه عراق و ترکیه خواهان برقراری روابط اقتصادی با تهران هستند و طبیعی است که ارتباط همسایگی همواره به نفع کشورها است. اما آمریکایی‌ها در تلاشند با توسل به اقتصاد قدرتمند خود، سیاست‌های خود را نیز به این کشورها دیکته کنند. این کشورها نیز برای نجات اقتصاد خود از شر تحریم‌های آمریکا، گاه مجبور به حرف شنوی از آنان هستند اما گاهی نیز به این اقدام آنان واکنش‌های منفی نشان می‌دهند.

یکی از نمونه این واکنش‌ها، سفر سر سرزده مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده طی چند روز گذشته به عراق بود که با واکنش سرد مقام‌های عراقی روبه‌رو شد. روزنامه لبنانی "الاخبار" با اشاره به عدم دیدار مسئولان عراقی با معاون رئیس جمهور آمریکا نوشت که دلیل این مسئله سرد شدن روابط آمریکا و عراق و متمایل شدن بغداد به سمت تهران است. این روزنامه افزود: مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا در "سفری گذری" وارد عراق شد که زمان این سفر می‌تواند دلایل فراوانی داشته باشد؛ سفری که به دنبال آن پرسش‌های زیادی مطرح شد به‌ویژه اینکه این مقام آمریکایی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق و یا دیگر مقامات بغداد دیدار نکرد و راهی اقلیم کردستان شد و با "نچیروان بارزانی"، رئیس این اقلیم دیدار کرد.

روزنامه لبنانی با اشاره به بیانیه عادل عبدالمهدی در رابطه با این سفر نوشت: برخی منابع می‌گویند سفر پنس به پایگاه "عین الاسد" با هماهنگی بغداد بود اما "برهم صالح"، رئیس جمهور عراق می‌گوید از این سفر بی‌اطلاع بوده است. صرف‌نظر از اظهارات علنی به نظر می‌رسد که سردی روابط واشنگتن و بغداد در عدم دیدار پنس با مسئولان عراقی بی‌تاثیر نیست زیرا واشنگتن می‌بیند که بغداد تمایل بیشتری به تهران دارد.

در این راستا برخی مسئولان آمریکایی می‌گویند مایک پنس عادل عبدالمهدی را به فاصله گرفتن از ایران تشویق کرده؛ امری که در آن موفق نبوده است. در گزارش این روزنامه همچنین آمده: یک مسئول برجسته عراقی در گفت‌وگو با "فرانس پرس" اعلام کرده که هیچگاه فاصله میان بغداد و واشنگتن به این اندازه نرسیده بود و این فاصله هر روز درحال افزایش است و چه بسا خشم و ناراحتی آمریکایی‌ها از این است که احزاب سیاسی عراق توانسته‌اند توافقی امضا کنند که رضایت مرجعیت عالی دینی عراق را جلب کند. این روزنامه لبنانی می‌نویسد: بنابراین آمریکایی‌ها به دنبال استفاده از گزینه‌های دیگر در واکنش به این رخدادها هستند و تلاش می‌کنند با ایجاد برخی فشارها "معامله قرن" را تداوم دهند و یا راه رسیدن ایران به مدیترانه را قطع کنند.

از سوی دیگر رژیم اسرائیل نیز در تلاش است رابطه سیاسی خود را با کشورهایی چون مصر و عربستان سعودی قوت بخشد. استفاده اسرائیل از تنش میان جمهوری اسلامی و برخی کشورهای عربی نظیر مصر، عربستان، بحرین، امارات و ... نکته‌ای است که مقام‌های رژیم اسرائیل اخیرا بارها به آن اشاره کرده و نزدیکی به این کشورها را "بی‌سابقه" و بسیار مثبت ارزیابی کرده‌اند.

تصمیم‌گیران کلان حوزه سیاست خارجی بهتر است هرچه سریعتر به این اقدام‌های هماهنگ واکنش نشان داده و در صدد رفع تنش با همسایگان برآیند. شکی نیست که دولت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها قصدی برای کاهش فشارهای حداکثری بر تهران ندارند و برای مقابله با چنین سیاستی باید تمهیدات دیپلماتیک اندیشیده شود. قصد آنان انزوای هرچه بیشتر به گفته آنان، "حکومت ایران" است اما اگر هم چنین باشد در این رهگذر، آسیب‌های جدی به وضعیت ایرانیان وارد شده و در صورت استمرار چنین وضعیتی نمی‌توان به آینده‌ای روشن امیدوار بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها